Lamprologus sp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slowfox64
    • November 2011
    • 41

    #16
    Jag tackar för alla svar, nu ska jag bara rensa ut och rengöra det akvarium som jag ska ha fiskarna i så jag har lite tid att fundera innan jag bestämmer mig för hur jag ska gå till väga. Fiskar blir det iaf, det är nog det ända jag vet ftf, snäckskal är plockade, ska bara ut å leta sten sen också.

    Kommentar

    • slowfox64
      • November 2011
      • 41

      #17
      Så här ser det ut nu, en bit på vägen.
      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #18
        Det är bra med rekommendationer, men jag brukar framhålla att ingen fisk mig veterligen har läst böckerna. Bra att läsa på, men var förberedd på överraskningar. Jag har haft en del olika snäckskalslekare, ibland funkar de ok i små kar, ibland inte. Jag fick t ex inte två hannar av N. meleagris/stappersii att funka i ett kar på 600-liter, som var två meter långt och bra fullt med snäckskal samt avgränsning i synfält. I andra mindre kar har samma art (även samma stam) funkat fint, liksom jag har sett att de kan funka fint i ännu mindre kar än jag någonsin hållit dem i.

        Detta gäller ofta på forum och förklarar en del spretande erfarenheter - så fort man påstår något så kommer nästan alltid andra erfarenheter fram. Man får skriva "generellt" och "ofta", om man nu provat en art och den har funkat så i något akvarium. Däri ligger böckernas styrka - man kan få reda på hur vissa arter oftast funkar. Det är dock inte någon sanning huggen i sten. Det finns gott om exempel på "återfallsakvarister", som tidigare hållt en art utan problem, och så skaffar man den igen - och arten funkar inte alls som den gjorde när man hade den tidigare.

        Jag säger verkligen inte att böcker är dåliga eller att det är dåligt att läsa på. Man får reda på vad man kan förvänta sig. Ibland har dock fisken en annan uppfattning.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • slowfox64
          • November 2011
          • 41

          #19
          Jag gör som jag brukar göra, läsa, fråga och prova, går det så går det annars är det en bra erfarenhet.
          Jag får tacka igen för alla svar, råd och åsikter, det blir nog inga fiskar för än nästa vecka.
          Jag återkommer med info om hur det går.

          Kommentar

          • slowfox64
            • November 2011
            • 41

            #20
            Jag söker en liten stimfisk från Tanganyika sjön, som rör sig i alla skikten i akvariet (helst övre delen), förslag tack.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Ursprungligen postat av slowfox64
              Jag söker en liten stimfisk från Tanganyika sjön, som rör sig i alla skikten i akvariet (helst övre delen), förslag tack.

              Aplocheilichthys pumilus


              På de här två filmerna kan du se dom i ett 960-tanganyika-kar


              http://www.youtube.com/watch?v=Ha1QhtigFhU


              http://www.youtube.com/watch?v=kvzbzZ67Erk

              Kommentar

              • slowfox64
                • November 2011
                • 41

                #22
                Den gillade jag, dämpad belysning kan jag få genom att ha i Frogbit sen om den fungerar i lite strömt vatten det får jag se.
                Hur pass svår är den att få fatt i?
                Tack för svaret, Mats

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #23
                  Ursprungligen postat av slowfox64
                  Den gillade jag, dämpad belysning kan jag få genom att ha i Frogbit sen om den fungerar i lite strömt vatten det får jag se.
                  Hur pass svår är den att få fatt i?
                  Tack för svaret, Mats
                  Det syns inte så bra på filmerna, men dessa har mycket fint skimrande ögon i blått, och det ser riktigt härligt ut i något dämpat ljus. De leker ofta och gärna - skall se om jag hittar någon film på det, jag har för mig att jag har filmat det iallafall.

                  Det är svårt att svara på hur tillgång på dessa är i affärerna, men jag ser dom här i Göteborg titt som tätt. Snacka med din zooaffär och be dom kolla sina inköpslistor där de köper sin fisk - och beställ dom! Mycket trevlig liten Tanganyikafisk som faktiskt stimmar riktigt bra mestadels.

                  Kommentar

                  • slowfox64
                    • November 2011
                    • 41

                    #24
                    Lite som Pseudomugil furcatus, de har också blåa ögon.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #25
                      Ursprungligen postat av slowfox64
                      Lite som Pseudomugil furcatus, de har också blåa ögon.
                      Japp, eller; Plataplochilus ngaensis och Poropanchax normani

                      Kommentar

                      • slowfox64
                        • November 2011
                        • 41

                        #26
                        Var inne å kollade på Akvarieteknik men de hade inga av de fiskar jag vill ha, får ner å prata med Johan på Arken å Anders på Zoologiskan.

                        Kommentar

                        • slowfox64
                          • November 2011
                          • 41

                          #27
                          Så här ser det ut nu.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...