Lamprologus sp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slowfox64
    • November 2011
    • 41

    Lamprologus sp.

    Fungerar det att ha olika arter av Lamprologus sp (snäcklekare) ihop i ett akvarium lr finns det risk för korsparning?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Såvitt jag vet korsar de sig inte alls. Däremot konkurrerar de om exakt samma utrymme och kan trots sin litenhet hävda rätt stora revir. Kort sagt, du lär få rätt stora slagsmål. Rekommenderar det inte. Bättre kombinera med någon annan Tanganyika som har andra krav. Snäcklekare plus Jullar eller varför inte Prinsessor.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • slowfox64
      • November 2011
      • 41

      #3
      hade tänkt dela av utrymmet så de inte ser varandra med sten och växter, sen är inte karet på mer än 60L så jag kommer inte att ha en massa fisk i det.
      Tack för svar iaf

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nja, vissa av snäckskalslekarna kan nog korsa sig med varandra.

        Dock oavsett vilket så tycker jag att ett 60-liters akvarium är för litet (om det inte är minst 80 cm långt) för att innehålla 2 arter med snäckskalslekare
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Jag skulle endast köra en art med snäcklekare.

          Kommentar

          • slowfox64
            • November 2011
            • 41

            #6
            Tack för alla svar, jo, det blir nog bara en art snäcklekare, frågan är sen vad som går bra ihop med dem. Akvariet har måtten 57x30x35 (BxDxH), någon liten fri simmande art hade vart kul att kunna ha också.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Bara en petitess från en besserwisser
              Men några snäcklekare finns det inte, däremot ett antal arter som är s.k. snäckskalslekare
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • slowfox64
                • November 2011
                • 41

                #8
                Hehe, det köper jag, läste nog något om det men man kör på som vanligt och använder de termer som alla andra gör även om det är hel tokigt. Alla "snäcklekare" leker väll inte i snäckor i det vilda lr gör de det?

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Bara en petitess från en besserwisser
                  Men några snäcklekare finns det inte, däremot ett antal arter som är s.k. snäckskalslekare
                  Vattensnigelnshussexare


                  Ursprungligen postat av slowfox64
                  Hehe, det köper jag, läste nog något om det men man kör på som vanligt och använder de termer som alla andra gör även om det är hel tokigt. Alla "snäcklekare" leker väll inte i snäckor i det vilda lr gör de det?
                  Arterna i Lamprologus-släktet och de mindre arterna i lepidolamprologus-släktet leker i snäckskal i naturen. Däremot arterna från Altolamprologus leker i trånga klippskrevor. Är dock osäker på A. compressiceps "Shell"

                  Leker inte Telamtochromis vittatus i snäckskal, medans de andra i släktet leker i grottor?
                  Senast redigerad av Auratusen; 26 February 2012, 13:23.

                  Kommentar

                  • slowfox64
                    • November 2011
                    • 41

                    #10
                    Hmmm, antingen går jag på ett par lr så får det bli ett större akvarium.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av slowfox64
                      Hmmm, antingen går jag på ett par lr så får det bli ett större akvarium.
                      Nja det är nog ganska få snäckskalslekare som man skall ha ett par av
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • slowfox64
                        • November 2011
                        • 41

                        #12
                        Tittar man i BTN Guide om Nanoakvarium så har de 2 par L.ocellatus i ett 35 l:rs Nanoakvarium då borde ju jag också kunna ha det i ett 60L:rs. De har avgränsare i form av sten och växter och L.o är ju en av de större snäckskalslekare av släktet Lamprologus, jag hade tänkt ha någon av de mindre, L.multifasciatus lr L.similis om jag kan få fatt på den.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av slowfox64
                          Tittar man i BTN Guide om Nanoakvarium så har de 2 par L.ocellatus i ett 35 l:rs Nanoakvarium då borde ju jag också kunna ha det i ett 60L:rs. De har avgränsare i form av sten och växter och L.o är ju en av de större snäckskalslekare av släktet Lamprologus, jag hade tänkt ha någon av de mindre, L.multifasciatus lr L.similis om jag kan få fatt på den.
                          Jo men du skrev ETT par och det är totalt 2 fiskar.
                          Sedan är det alltid bättre med flera honor än hanar (vilket det också var i det akvariet). Dessutom är som alltid (nästan) literantalet inte så viktigt utan akvarielängden
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • slowfox64
                            • November 2011
                            • 41

                            #14
                            Ja, jag skrev ett par och menade ett par, hur svårt var det.
                            Det står bara liter i boken inget om måtten av akvariet där av hänvisade jag till liter för jag hade inget annat att jämföra med.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av slowfox64
                              Ja, jag skrev ett par och menade ett par, hur svårt var det.
                              Beror på hur man lägger betoningen

                              Det står bara liter i boken inget om måtten av akvariet där av hänvisade jag till liter för jag hade inget annat att jämföra med.
                              Nu har jag inte boken framför mig, men så här står det i alla fall i cikliddelen

                              En egenskap för de flesta ciklider är att de är revirhävdande, vilket gör att de ofta inte är så lämpliga i små akvarier. Ett ciklidnano skall vara långt (minst 40-45 cm) och inredas på ett sådant sätt att det finns siktbarriärer i akvariet, samt innehålla gömställen
                              Fast detta gäller egentligen inte bara för nanos (men det är än viktigare där) utan för alla akvarier och för ca. 90% av alla fiskarter är längden viktigare än literantalet. Därför kan man t.ex. söka efter lämpliga fiskar utefter vilken längd man har på akvariet och inte efter hur många liter det innehåller.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...