Malavi ål samt andra frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    Malavi ål samt andra frågor.

    Hej jag har ett 450l akvarium med olika sorters Malawi. Jag har funderingar på att skaffa ålen som ska finnas i Malawi sjön men vad heter den? Samt hur stora bör fiskarna minst vara för att inte bli fiskmat? Sedan undrar jag lite kring malar från samma sjö. Finns det bara en enda mal i hala sjön?

    Ska även bygga odlings kar till mina yngel men vad är den bästa storleken på dessa kar? Har ju ingen lust att köpa för små kar.

    Sedan gäller det cirkulationen av vattnet. Har idag 2 pumpar på 1000l/h vardera bakom BTN med utblås på höger sida samt insug längst ner samt högst upp på vänster sida. Nu har jag funderingar på att köpa 2st Streamers på 2000l/h st och sätta en på vardera sida. Skulle det fungera tro?

    Tack i förhand för svar.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ålen vet jag inte vad den heter, men vet att ofta brukar en ål finnas i handeln som finns i tangayikasjön.


    angående streamersarna så tycker jag verklgien du ska göra det!

    Kommentar

    • GlennWiberg
      • May 2011
      • 301

      #3
      Okej. Ja vissa säger att ålen ska gå att ha ålen med malawi medans andra säger att dom blir fiskmat. Streamers har jag funderat på länge men var osäker på om det blev för mycket drag. Men nu vet jag att det går. Har kollat på http://viewitem.eim.ebay.se/Aquarium...731822205/item Gillar att dom är små så man kan njuta mer av fiskarna. Dom andra jag kollat på är rätt så stora.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja ser ju najs ut!

        se bara till att skaffa en adapter så du kan plugga in den. ( elelr kapa sladden o sätt på en riktig stickpropp)

        Kommentar

        • GlennWiberg
          • May 2011
          • 301

          #5
          Okej. Ja jag hade med funderingar på att byta kontakten men om jag inte mins fel så är det förbjudet att sätta dit en jordad kontakt på en icke jordad sladd med andra ord måste jag välja en ojordad kontakt och då får jag inte in den i utaget Har även funderingar på att köpa http://www.akvarieshopen.com/effect-...er-p-6044.html för att ersätta mitt blåa mån ljus som lyser rätt så starkt. Den ska ju domma ner lysröret till 1% lysstyrka under hela natten men frågan är ju om det blir för starkt det med eller om lysrören kan ta skada.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            varför skulle det vara förbjudet att sätta dit en jordad kontakt på en ojordad sladd?! eller det kanske det är men det sånt skiter jag fullständigt i när jag kopplar om mina elgrejjer ( vilket har hänt rätt ofta i mina dar)

            varför vill du ha det tänt hela natten för? är du uppe då?

            lysrören slits säkert. ( om ens lysrör går att dimma?!?)

            Kommentar

            • GlennWiberg
              • May 2011
              • 301

              #7
              Okej. Nja jag drar det mesta elen själv fast man inte får. Men funderar på att byta kontakt för kan ju inte hända så mycket. Har försökt letat efter mån belysning men har inte hittat något Dom flesta lyser upp hela akvariumet eller så lyser dom otok på för blått.

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                Vet varken om elen eller ålarna.
                Men om du ska köpa Akvastabil Effect Line Sunriser får du se till att du har Akvastabil Effect Line lysramp annars kommer den inte fungera ändå. Eller om du nu har någon annan armatur med samma dimmbara ballast men tror inte det finns till akvarium i alla fall.
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Med ål menar du nån av pilnäbbarna?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • GlennWiberg
                    • May 2011
                    • 301

                    #10
                    Ursprungligen postat av AffeAlien
                    Vet varken om elen eller ålarna.
                    Men om du ska köpa Akvastabil Effect Line Sunriser får du se till att du har Akvastabil Effect Line lysramp annars kommer den inte fungera ändå. Eller om du nu har någon annan armatur med samma dimmbara ballast men tror inte det finns till akvarium i alla fall.
                    Jo jag såg det när jag googlade lite om den.

                    Ursprungligen postat av Azur
                    Med ål menar du nån av pilnäbbarna?
                    Ja det är det nog. Dom heter Aethiomastacembelus sp.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Den där ålen är en av mina drömfiskar, och jag har försökt få tag på den länge. Tyvärr tror jag det råder importförbud på pilnäbbsälar inom EU nu, så jag tror den drömmen förblir en dröm.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • GlennWiberg
                        • May 2011
                        • 301

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Den där ålen är en av mina drömfiskar, och jag har försökt få tag på den länge. Tyvärr tror jag det råder importförbud på pilnäbbsälar inom EU nu, så jag tror den drömmen förblir en dröm.
                        Okej verkar finnas flera olika ålar i Malawi sjön. Pratade med en återförsäljare om han viste på ett ca vad dom kostar men han kunde inget säga förutom att han får in dom ibland och att det varierar från storlek till sort. Såg en sida i DK som tog 550kr för en. I Sverige får man väl räkna med det dubbla.

                        Kommentar

                        • GlennWiberg
                          • May 2011
                          • 301

                          #13
                          Är det någon som vet vilken Akvarium storlek som är lämplig till odlingen då? Vill ju inte köpa för litet eller för stort står och väger mellan 2 st 112l eller 2st 150l. :P

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Pilnäbbar går bra att få tag i. Släktet Aethiomastacembelus finns inte längre, alla arterna har förts över till släktet Mastacembelus, och just arten Mastacembelus shiranus verkar inte finnas tillgänglig just nu.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • GlennWiberg
                              • May 2011
                              • 301

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Pilnäbbar går bra att få tag i. Släktet Aethiomastacembelus finns inte längre, alla arterna har förts över till släktet Mastacembelus, och just arten Mastacembelus shiranus verkar inte finnas tillgänglig just nu.
                              Okej. Så det finns bara en enda art i hela malawi sjön? Om ja vilken är mest lik malawi ålen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...