Lite problem i Malawi-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HumDis
    • July 2011
    • 11

    #16
    Tack för svar förresten! Låter nästan lite otacksam i mitt förra inlägg men det är ABSOLUT inte så jag menar, det blir lite konstigt när man bara kan uttrycka sig i text. =o)

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      OM ni har Mbunas så ska ni inte mata med mygglarver och liknande! De är herbivorer och de blir dåliga av den typen av foder.

      De vill ha massor av grönt i sin mat, jag ger er rådet att se över maten noga! Aulonocaror klarar mer smått fryst, de är en annan typ av Malawi än golden och hongi etc..

      De kan mycket väl vara en matfråga som gör att de mår skit, deras kroppar kan inte bryta ner maten.

      När det gäller vattenrörelse skadat det inte med en liten streamer i erat fall. Jag ligger på 10*karets volym i cirkulation i mitt Malawikar.

      Prio ett: Dropptesta efter Nitrit. Prio två: Rädda dem med ett bättre foder som passar era Mbunas. De ska mygglarver!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #18
        ett tips till mata ALDRIG malawi med röda mygglarver. dom flesta malawi tål dom inte. och dom är oerhört allergiframkallande
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          +1
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #20
            Tyvärr låter det som att ni har fått problem med magen på era malawisar, vad felet kan ha varit, det är troigtvis maten för lite vattenbyte och för dålig filtrering.Eller en kombination av dessa tre saker.
            Eftersom det bara är några som andas häftigare så är det inte syrebrist eller nitrit, för då hade alla andas häftigt.
            Vad jag hade gjort i detta akuta läge, det är att plocka bort alla fiskar som andas häftigare eller inte äter, sedan avvakta och plocka ut en efter en som inte äter, och mata väldigt lite.
            Ni har redan gjort ett 50 % vattenbyte, det är bra, gör rent hela filtret i en spann med akvarievattnet så att det blir bra flås på pumpen och se till att det bubblar ordentligt på vattenytan så att akvariet blir bra syresatt.
            Lägg i en deciliter salt per 100 liter vatten alltså ca 3 dl salt.
            Du kan även medicinera mot detta, men det är inget jag rekommenderar, för dom som är smitttade i dör i viilkef fall om du medicineraar och du får andra problem med vattnet istället.
            Men om du bestämmer dig för att medicinera så kan du köpa aquamoor til dammfiskar, det är billigare, det är mot bakterier i tarmarna, men du måste även köpa ett medel mot flagelater,det medlet heter
            Oktozin . oktozin förpestar inte vattnet medans aquamooren gör det, så om du vill chansa så hade jag tagit bara oktozin.
            En parantes, det är omöjligt för dig att ta reda på om det är bakterier eller flagelater som gör att fiskarna blir sjuka.
            Så nu har jag gett dig tre vägar att gå, jag hade tagit det första alternativet som sagt var.
            Sedan så hade slutat med den maten du matar med, använd räkmix istället.Här får du en länk på hur man gör egen räkmix.http://malawi.forum24.se/malawi-about15.html
            En annan sak köp en pump till, ett billigt och lättskött innefilterl.Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 20 January 2012, 07:34.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              Nu hittade rätt person tråden.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #22
                Ha ha ha, nej det vill jag inte påstå , men jag har varit i Asien i tre veckor så datorerna har inte varit min första prioritet, det finns lite annat roligt där att kolla in på.Janne


                malawi.forum24.se
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Nu hittade rätt person tråden.

                Kommentar

                • HumDis
                  • July 2011
                  • 11

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Tyvärr låter det som att ni har fått problem med magen på era malawisar, vad felet kan ha varit, det är troigtvis maten för lite vattenbyte och för dålig filtrering.Eller en kombination av dessa tre saker.
                  Eftersom det bara är några som andas häftigare så är det inte syrebrist eller nitrit, för då hade alla andas häftigt.
                  Vad jag hade gjort i detta akuta läge, det är att plocka bort alla fiskar som andas häftigare eller inte äter, sedan avvakta och plocka ut en efter en som inte äter, och mata väldigt lite.
                  Ni har redan gjort ett 50 % vattenbyte, det är bra, gör rent hela filtret i en spann med akvarievattnet så att det blir bra flås på pumpen och se till att det bubblar ordentligt på vattenytan så att akvariet blir bra syresatt.
                  Lägg i en deciliter salt per 100 liter vatten alltså ca 3 dl salt.
                  Du kan även medicinera mot detta, men det är inget jag rekommenderar, för dom som är smitttade i dör i viilkef fall om du medicineraar och du får andra problem med vattnet istället.
                  Men om du bestämmer dig för att medicinera så kan du köpa aquamoor til dammfiskar, det är billigare, det är mot bakterier i tarmarna, men du måste även köpa ett medel mot flagelater,det medlet heter
                  Oktozin . oktozin förpestar inte vattnet medans aquamooren gör det, så om du vill chansa så hade jag tagit bara oktozin.
                  En parantes, det är omöjligt för dig att ta reda på om det är bakterier eller flagelater som gör att fiskarna blir sjuka.
                  Så nu har jag gett dig tre vägar att gå, jag hade tagit det första alternativet som sagt var.
                  Sedan så hade slutat med den maten du matar med, använd räkmix istället.Här får du en länk på hur man gör egen räkmix.http://malawi.forum24.se/malawi-about15.html
                  En annan sak köp en pump till, ett billigt och lättskött innefilterl.Janne
                  Tack för svar Malawijanne! :-) Vi har påbörjat filterrengöring nu. Jag har en liten fundering kring räkmixen. Astaxanthin, är det nödvändigt eller kan man göra en mix utan detta eftersom det är lite svårt att få tag på (verkar det som)? Det står i länken något om att man köpa det från "linkan" men vi vet pinsamt nog inte vart det är. En annan fundering är detta med innerfilter. Är det något särskilt vi bör tänka på eller kan vi ta vilket som helst som de har inne i någon butik? Känns som det bästa vore att skaffa ett snarast istället för att beställa ett på pwss. Vi bor i GBG-trakten så det borde ju finnas någon butik som har ett vettigt åtminstone. Skall vi tillsätta salt även om vi gör de andra åtgärderna? Vi undviker helst mediciner, dock ej av snålhetsskäl, utan för att vi inte gillar sådant rent generellt. Jättetack för allas hjälp, ni är guld värda, vi skall se till att stödja sidan lite och bli guldmedlemmar asap.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    Jag påstår att man kan bruka Spirulina, Janne kommer att säga att astaxin är bättre. Jag går inte emot detta, absolut inte.

                    Mina fiskar blir fint röda av spirulinan i alla fall, inga svarta prickar.

                    När det gäller innerfilter så är det värt att kolla Eheims modeller, alternativt Fluvals. Jag har både och, de funkar båda. Fluvals U4 är bra
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #25
                      jag har kört ett 720L malawikar på ett fluval4+ punphuvud på 2000L funkade hur bra som helst ktistallvatten hela tiden.. fast det är klar då va kater inkört ordentligt hade ett eheim ytter 1200L innan som pajade och stoppade i flival som en snabb räddning märkte snart att det inte var någon skillnad, en da va väl då att jag var tvungen att krama ur filtret varannan vecka
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #26
                        Linkan.se är namnet på sajten, man kan beställa 100 grams påsar som kommer hem i brevlådan, det räcker länge, bara maila eller ring linkan.
                        Men vissst funkar det utan astaxanthin eller spirulina, du får lite sämre färger utan det, fiskarna mår lika bra utan.Men kör du räkmix utan färgmedeltillsatser ta dom rödaste räkorna, för att det är i skalet färgämnet på räkerna sitter, så rödare räkor ju bättre färg på dina röda och gula fiskar. Jag själv körde i många år utan astaxanthin i min räkmix, funkar utmärkt.Janne[
                        QUOTE=HumDis;1569423]Tack för svar Malawijanne! :-) Vi har påbörjat filterrengöring nu. Jag har en liten fundering kring räkmixen. Astaxanthin, är det nödvändigt eller kan man göra en mix utan detta eftersom det är lite svårt att få tag på (verkar det som)? Det står i länken något om att man köpa det från "linkan" men vi vet pinsamt nog inte vart det är. En annan fundering är detta med innerfilter. Är det något särskilt vi bör tänka på eller kan vi ta vilket som helst som de har inne i någon butik? Känns som det bästa vore att skaffa ett snarast istället för att beställa ett på pwss. Vi bor i GBG-trakten så det borde ju finnas någon butik som har ett vettigt åtminstone. Skall vi tillsätta salt även om vi gör de andra åtgärderna? Vi undviker helst mediciner, dock ej av snålhetsskäl, utan för att vi inte gillar sådant rent generellt. Jättetack för allas hjälp, ni är guld värda, vi skall se till att stödja sidan lite och bli guldmedlemmar asap.[/QUOTE]

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #27
                          En pump som är billig och som funkar perfekt i många år är projekt, tyvärr har den en tendens att börja låta när den blir sliten, men köp en projekt 1000liter komplett med tre filter kuddar så får du en pump som du bara kan stoppa i baljan, finns på tropiska akvarieimporten vid kaggeledstorget vid östra sjukhuset i göteborg.
                          Vill du ha ett dyrare och bättre pump köp en eheim.Janne

                          Kommentar

                          Arbetssätt...