Lite problem i Malawi-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HumDis
    • July 2011
    • 11

    Lite problem i Malawi-kar

    Ett av våra två akvarium är ett 240 l (Juwel Vision) som vi har haft Malawi i sedan ca 8 månader tillbaka. Det är en blandning av demasoni, golden, venustus samt en sort som vi tror heter hongi fast vi är ngt osäkra. Sedan några veckor tillbaka har vi haft några frånfällen i karet och den vanligtvis goda aptiten hos alla fiskarna har märkbart minskat. Innan detta har vi inte haft mer än något mycket enstaka dödsfall (totalt 2 st på 8 månader). Vi har testat PH och det var ca 7,0. Nitrat var ca 10 mg/l och nitrit visar på ca 0,025 mg/l. Den enda skillnaden sedan tidigare är att nitrithalten inte har varit ens påvisbar innan. Det är stor skillnad mellan arterna, inga Venestus har dött eller verkar ens påverkade men vår kvarvarande hongi samt ett par demasoni visar tecken på sjukdom. De är bleka i färgerna, rör munnarna mer än vanligt (ser nästan ut som de gulpar efter "luft" ibland) och ibland visar de tendenser att vilja stå vid ytan.

    Vi byter ca 20% av vattnet en gång i veckan. Igår gjorde vi ett större delvattenbyte, ca 40% och tillsatte ett slags filtermedia med bakteriekultur som skall hjälpa till med ämnenas nedbrytningsprocesser i vattnet. Bottenmaterialet är en sand som skall vara rätt kalkrik och vi har vita stora kalkstenar i akvaritet med massor av små grottor åt fiskarna. Har lite små växter eftersom vi tycker det blir lite kalt annars.

    Någon som har några tankar på andra åtgärder? Eller gör vi några uppenbara fel som vi själva inte tänker på?

    Tacksam för all hjälp vi kan få! =o)
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Nyligen gjort rent filtren noga? Det är inget annat som syns på fisken, sår eller liknande?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • HumDis
      • July 2011
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Nyligen gjort rent filtren noga? Det är inget annat som syns på fisken, sår eller liknande?
      Nej, vi gör inte rent filtren särskilt noga. Det är ju Juwels egna filtersystem med flera sorters filter, vi har kvar det "vita" filtret överst och byter det vid vattenbyten men de övriga filtren (flera gröna, kolfiltret och "makaroner") rör vi bara någon enstaka gång och då brukar vi inte göra dom jätterena utan tar bara bort det värsta och låter lite sitta kvar för att försöka få kvar de nyttiga bakterierna. En del har ju mycket negativt att säga om Juwels system men vi har varit problemfria fram tills nu.

      Det syns inget på fiskarna förutom att de är bleka i färgerna och att munnarna rör sig mer än vanligt. De som har dött har visat symptom i 3-4 dagar innan de till slut har dött. En sak som vi märkt är att ingen av fiskarna som dött har blivit ens delvis uppäten vilket har hänt tidigare när vi hade något enstaka dödsfall precis efter uppstarten. Det kanske är en slump men vi tycker det är konstigt då de brukar bete sig som "hajar" och äta allt som ser ut som att det går att äta. Vi är inga experter direkt utan nybörjare på malawi, försöker läsa på men det finns ju så mycket att läsa och allt är inte samstämmigt. Idag dog en demasoni som varit hängig ett par dagar så nu har vi förlorat 5 fiskar inom loppet av 2 veckor.

      Alla råd tas tacksamt emot! :-)

      Kommentar

      • HumDis
        • July 2011
        • 11

        #4
        Nu verkar en till demasoni vara på väg att ge upp, vi gör ett vattenbyte på 50% som akutåtgärd. Baah, var trist det är när de bara dör och man inte ens vet varför. :-( Ingen som har minsta lilla idé eller fundering kring detta? Finns det något mer test vi borde göra? Vi har ett set dropptester för de vanliga testerna men finns det något särskilt som vi borde testa utöver PH, nitrat, Kh och nitrit som skulle kunna påverka i denna situationen.
        Sorry för de desperata inläggen men man bryr ju sig om fiskarna och de lider ju såklart. Kanske vore det mer humant att avliva alla som visar symptom eftersom det verkar sluta med döden för dom oavsett.

        Kommentar

        • plusskenford
          • August 2011
          • 252

          #5
          jag skulle vilja se bilder på dom sjuka fiskarna..... men en teori rätta mig om jag har fel växter säger du att du har köpt
          var köpte du dom var dom i akvarier med fiskar eller hur verka miljön ??

          kanske fått med något med växterna ????

          som sagt rätta mig om jag har fel nu grabbar

          Kommentar

          • Ciklid97
            • September 2011
            • 41

            #6
            Jag tycker att du ska göra ett vattenbyte på 20% ungefär, och rengöra filtret noga! sen kan du hälla i lite bikarbonat i akvariet för att höja PH värdet lite. Sen tycker jag att du ska vänta i en vecka och om det inte blev någon skillnad så tycker jag att du ska göra ett vattenbyte på 100% och rengöra sanden och stenarna noga. Mvh///Oliver.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Om de mäter upp nitrit, är det då bra att göra rent filtret?
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • HumDis
                • July 2011
                • 11

                #8
                Ursprungligen postat av plusskenford
                jag skulle vilja se bilder på dom sjuka fiskarna..... men en teori rätta mig om jag har fel växter säger du att du har köpt
                var köpte du dom var dom i akvarier med fiskar eller hur verka miljön ??

                kanske fått med något med växterna ????

                som sagt rätta mig om jag har fel nu grabbar
                Här är världens sämsta bilder på en av fiskarna, den är ruskigt blek i färgerna: http://i1154.photobucket.com/albums/.../Fiskar009.jpg


                Maken försöker ta ett bättre kort men det är lite dimmigt i vattnet nu pga vattenbytet.

                Växterna är köpta i två olika zoobutiker, där de har särskilda akvarium för sina växter och inga fiskar i dom. Däremot kan ju någon växt ha varit i något av deras inredda akvarium vid något tillfälle då de ju har växter till salu i ett par av dem också och de kan ju ha flyttats. Vi har kollat idag med butiken där vi köpt i stort sett alla fiskarna samt växter och de har inga särskilda dödsfall bland sina fiskar just nu. Dock började problemen hos oss efter att vi köpte ett par av fiskarten som är med på min bild.
                Ciklid97: Vi har precis gjort ett vattenbyte på ca 40% nu. Men vi tar upp filtren nu och gör rent dom. Och skall skaffa bikarbonat och tillsätta, vad är doseringen på ett ungefär?


                Tack för att ni svarar! :-)
                Senast redigerad av HumDis; 19 January 2012, 15:07. Anledning: Skrivit fel..

                Kommentar

                • HumDis
                  • July 2011
                  • 11

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Om de mäter upp nitrit, är det då bra att göra rent filtret?
                  Hmm, jag avvaktar med filterrengöringen en stund. :-)

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Bra där!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • HumDis
                      • July 2011
                      • 11

                      #11
                      Nu efter vattenbytet verkar inte fiskarna "flämta" lika mycket med munnarna (ursäkta mina nybörjarbeskrivningar). Men en demasoni och en hongi är rejält bleka i färgerna och ser lite allmänt klena ut. Vi funderar lite på vårt foder. Vi använder oss dels av pellets som skall vara för just malawi, dels en frusen malawimix och ibland får de även mygglarver eller lite flingfoder för ciklider. Vi matar sparsamt, allt är uppätet inom 2 minuter (förutom pelletsen som brukar ta lite längre tid då de inte äter dem omedelbart), och matar 1-2 ggr per dag. Någon som har någon åsikt kring dessa foderval?

                      Kommentar

                      • plusskenford
                        • August 2011
                        • 252

                        #12
                        alltså rengöra filter ska man inte göra om man har tendens till nitrit.... och man ska vara försiktig med större vatten byten med för den delen
                        jag skulle inte göra mer vatten byten nu utan tillsätta nitritec och salt som är bra för fiskarna och dämpar det negativa effekterna av nitriten.... du behöver bygga upp en god bakteriekultur mata ingenting nu ett tag malawi kan lätt klara sig 2 veckor utan mat....

                        mät nitriten varje dag.....

                        Kommentar

                        • plusskenford
                          • August 2011
                          • 252

                          #13
                          du nämner att dom sluta flämta efter du byte vatten syre brist ???????????
                          har du en cirkulations pump typ denna som jag har HYDOR KALIA finns på pwss.se
                          malawi behöver bra flöde på vattnet och gott om syre i vattnet där kanske du har problemet

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Mata inte med mygglarver. Ciklidernas tarmar tåler inte det, det händer något men har glömt vad det är. Har ni matat med det länge? Och sen det med cirkulationspump. Rikta blåset mot ytan så att vattenytan krusar. Malawi=mycket flöde=glada ciklider .
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • HumDis
                              • July 2011
                              • 11

                              #15
                              macke_fisk: Vi har inte gjort rent filtren (förutom att vi bytt det "fåniga" vita filtret) alls i stort sett på säkert en månad (troligtvis mer). Det ser ut att vara bra flöde i pumpen då man ser rejäla strömmar i vattnet från pumpen. Vi har ingen separat cirkulationspump, frågade om vi behövde något extra kringutrustning när vi gick över till malawi och båda butikerna vi frågade i ansåg att Juwel-pumpen borde vara fullt tillräcklig till den belastningen vi hade tänkt oss. Men jag lyssnar verkligen på era råd, har inte jättehöga tankar om vad de säger i butiker men man tycker ju att de borde vilja sälja extra tillbehör vid behov. Mygglarver är ett sådant råd som vi fick i butik, när vi frågade vad som var lämpligt att variera maten med ibland. Men de har inte fått några mängder och den senaste månaden har de kanske fått 3 kuber. De fick mer tidigare, typ för kanske 3-4 månader sedan. Däremot har då fått mer av något som kallades "Malawimix" den senaste tiden. En frusen mix med för mig ganska okänt innehåll, jag läste innehållsförteckningen lite snabbt när vi köpte den och det var allt möjligt i den, bland annat mygglarver. Känns ju kul att butiker säljer sånt som egentligen inte är bra för dom och rekommenderar det när man specifikt frågar efter lämpligt foder till malawis. :-/

                              Om det var cirkulationen som är problemet, borde det inte visat sig tidigare? (Bara en reflektion). Och dör de verkligen som flugor vid cirkulationsproblem, en av arterna visar ju ingenting (venestus) av symptomen som de andra gör, borde inte alla vara drabbade om det berodde på cirkulationen? Vi kan absolut skaffa en cirkulationspump, vad som helst som löser våra problem (inom rimliga gränser) skulle vi göra. Vill bara vara någorlunda säker på att det är rätt sak att göra så att ingen säger om en vecka att vi har för mycket cirkulation... :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...