Egen räkmix.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklid97
    • September 2011
    • 41

    Egen räkmix.

    Vad är ingridienserna i räkmix om man ska göra den själv?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      malawijanne har skrivit sitt recept i en tråd med bilder. Du kan ju försöka hitta den, han har iaf en oerhört fin färg på sina!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        notera dock att recept till malawi skall vara mer grönt (normalt iaf), recept till SA-ciklider skall vara mer fisk/skaldjur,

        dvs anpassa receptet till vilken fisk det är frågan om.




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ciklid97
          • September 2011
          • 41

          #5
          Kan man göra det utan gelatin?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            japp, man kan använda andra bindemedel, men det är nog inget som man skall börja med
            om man inte är en ganska van räkmixblandare,


            varför inte gelatin ?



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Någon form av pellets som du blöter upp tillsammans med banan i mixen och du slipper tjorva med gelatin. Jag har själv gjort räkmix tre gånger enbart, och aldrig använt gelatin. Har fungerat ypperligt och smulat minimalt alla gånger.

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                #8
                Agar agar är mitt tips binder bra och är icke animaliskt.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • Ciklid97
                  • September 2011
                  • 41

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  japp, man kan använda andra bindemedel, men det är nog inget som man skall börja med
                  om man inte är en ganska van räkmixblandare,


                  varför inte gelatin ?



                  .






                  För jag vet inte var man kan köpa gelatinpulver!

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #10
                    Gelatinpulver finns i alla mataffärer, det är bara att fråga personalen, det kostar ca 10-15 kr per burk.Janne


                    malawi.forum24.se

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      • October 2006
                      • 504

                      #11
                      Här har du mitt recept på min räkmix.
                      Det är billigt, det bryts ner väldigt bra i mina filter, jag slipper göra rent mina filter, jag byter bara vatten.
                      Receptet är.
                      7 kilo hela räkor med skal som jag maler och 3 kg mixade ärtor plus att jag lägger i en matsked med astaxanthin för varje kilo färdig mix.
                      Jag använder inget förtjockningsmedel typ gelatin, för jag tycker att det sätter igen filtrerna, ingen spirulina och inga tillsatser av vitaminer.Noterbart är att det är 70% animaliskt men det funkar utmärkt till mbunas och troffar som brukar kallar växtätande ciklider, noterbart är också att jag inte något bindemedel alls, för att bindemedel bara sätter igen filter.
                      Lägg gärna ut några frågor, om det är något du funderar över min räkmix.Janne
                      Ursprungligen postat av Ciklid97
                      Vad är ingridienserna i räkmix om man ska göra den själv?

                      malawi.forum24.se
                      Senast redigerad av malawijanne; 15 October 2011, 15:03.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        I denna Zoopetartikel hittar du det första räkmix-receptet som jag skrev för Ciklidboken under nittiotalet.

                        Som flera har angivit så bör man variera recpetet efter vilka fiskar man har
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          I denna Zoopetartikel hittar du det första räkmix-receptet som jag skrev för Ciklidboken under nittiotalet.

                          Som flera har angivit så bör man variera recpetet efter vilka fiskar man har
                          Vi är väl inte riktigt överens där du och jag.
                          Jag vet av egen erfarenhet att det funkar utmärkt på tanganyika, malawi och viktoriaciklider, men du kanske menar andra fiskar, och där har jag inte den blekaste aning om, för att jag har aldrig odlat annat än ciklider.Janne

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Vi är väl inte riktigt överens där du och jag.
                            Nej, vi är inte riktig överens. Att det inte är nyttigt för en herbivor troffe (som har ett tarmsystem som är 10 gånger längre en utpräglat carnivor art) att i längden äta en rent carnivor diet är inte så konstigt. Det vore ju som att säga att lejon skall äta gräs och kor kött
                            Däremot kortsiktigt så spelar det mindre roll.

                            Vad gäller färgmedel så vet du säkert mer än jag - på den tiden var det t.ex. ingen som använde astaxanthin.
                            Vad gäller gelatin så finns det idag säkert också bättre bindemedel som t.ex. agar agar (har själv inte testat). Att gelatinet i sig skulle smutsa har jag ingen erfarenhet av - kanske om man använder för mycket. En del vill inte använda det till herbivora arter för att det är en animalisk produkt. Dock det är ju bara ca. 5% gelatin man använder i blandningen och så lite spelar ingen roll
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              • October 2006
                              • 504

                              #15
                              Jag har kört med min räkmix i mer än 15 år på troffar, VF som odlade.
                              Ang bindemedel, jag tror inte att det spelar så stor roll om det är animaliskt eller vegetabilist.
                              Men det bästa är enligt mina erfarenheter, det är bättre att låta bli bindemedel, för då solkar det inte ner filtrerna, och igensatta filter och inte rätt vatten i kranen, är nog där dom största problemen startar.
                              Det är inte vad man matar med, om man bara vänjer sina fiskar ordentligt vid foderbyte.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...