Ny på Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    #16
    Minns inte var jag läste det, men var om nån specifik fiskart, eftersom jag läst på om malawi nu, såtror jag de var om de.. och jag fatta egentligen inte vad han menade med att dom brände sig i annat sken.. eller styrka på rören.
    men då har jag fått svar på det iaf, att det inte kan hända.
    Jag har inte införskaffat mig karet än. Jag vill ju få fram så mycket färgerna som det bara går, mao typ det man får i saltvatten.
    antar att det är blå powerglo, jag får återkomma när jag väl köpt mig karet.
    funderar på att specialbeställa det.

    Sen en annan fråga, ska man välja ett längre och inte allt för djupt och högt kar, eller ska man slå till på ett vanligt.
    har nemligen en vägg på ca.3 meter som jag vill ställa det imot, men kan inte ha det allt för djupt.
    så frågan är ifall dom bryr sig ifall det är lägre, och inte alls lika djupt, eller om man ska placera det någon annanstans

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      jag gillar ju höga kar så jag hade nog kört på ett långt högt kar men kanske inte så djupt.

      specialbeställ gärna! alltid kul med specialkar. o kör helglas då inga ramar. absolut snyggast!

      Kommentar

      • streezz88
        • July 2007
        • 529

        #18
        hittat ett helglasakvarie med måtten 150x50x50 alltså 375 liter för 3500kr,
        glaset är på 8 mm, eller ska man köra på 10 mm?
        skulle nog kunna tänka mig 170x40x50 eller kanske ha djup på 30cm, är det för lite?

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #19
          fliker in en liten fråga eller två här, hur äre me filtreringen till malawi? när ja väl drar igång mitt tänkte ja köra filterkuber bakom bakgrunden å ett powerhead. räcker de som filtrering? sen eventuellt en streamer för att få lite extra blås i akvariet.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            jadå det räcker. de skitar inte ner mer än tex ciklider från sydamerika eller så. de är inga guldfiskar eller malar :P släng gärna in en streamer MrH för ananrs blir det nog lite klent för malawisarna

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #21
              aha va bra. nå tar väl mer frågor sen när de väl drar igång, då blire en egen projekt tråd
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                hoppas jag verkligen på! mycket bilder

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #23
                  Hur länge har du hållt på med malawi?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Gammal tråd och hannesc har säkert redan gett dig bra råd - du hittar också massor med basic information om Malawi i Zoopetavdelningen med allmän fiskgruppsinfo
                    Själv startade jag mitt första malawiakavrium (på 450 liter) 1977
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 August 2011, 10:23.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      jag har haft malawi i drygt 10 år

                      Kommentar

                      • streezz88
                        • July 2007
                        • 529

                        #26
                        okay, jaa jag har läst på det mesta som står om malawi, så jag känner mig redo att starta.
                        Nu ska jag bara bestämma mig om hur stort akvarie jag vill ha, om jag ska köra det längre men inte så högt, eller om man ska köra på något standard. vet iaf, det kommer bli över 300liter
                        men det är Så svårt, det här med fiskar och akvarier, en enda stor djungel =)
                        Man vill bara ha mer och mer, och nyare saker hela tiden. Det tar aldrig stopp.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #27
                          jaa det är ju så. man lär sig hela tiden nytt.

                          hemligheten med att få till ett bra akvarium är TÅLAMOD. inte stressa o verkligen tänka igenom saker flera gånger. o sen låta akvariet få sin tid att "mogna". dvs sköta sig själv o inte vara nere o röjja för mycket.

                          Kommentar

                          • streezz88
                            • July 2007
                            • 529

                            #28
                            nej men precis, det är bara att låta fantasin och sånt flöda så lär det bli tipptopp
                            jag är fortfarande lite osäker på vilken volym jag ska ha på akvariet.

                            Kommentar

                            • GlennWiberg
                              • May 2011
                              • 301

                              #29
                              Ursprungligen postat av streezz88
                              nej men precis, det är bara att låta fantasin och sånt flöda så lär det bli tipptopp
                              jag är fortfarande lite osäker på vilken volym jag ska ha på akvariet.
                              Jag kör på 450. Sedan satt jag i en BTN-modul och då försvinner ju x antal liter med.

                              Kommentar

                              • Joubert
                                • June 2007
                                • 108

                                #30
                                det går bra med lite rötter kolla min sida på goldmembers .. joubert..
                                // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...