Ny på Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Ny på Malawi

    Hej, har tänkt starta upp ett kar på minst 350liter, och tänkte på malawi.
    i flera år har jag suktat efter att ha ett sånt kar.
    Nu behöver jag veta vad man bör tänka på, vad gillar dom för inredning och så vidare.
    vad jag läst mig till ska det vara finkornigsand, mycket stenar och inte så mycket växter.
    Dom gräver gärna i sanden har jag läst.

    Lite tips och råd på vad jag ska tänka på, och allt som hör därtill
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Hannes to the rescue! Snart får du goda råd!

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      hänger på denna tråden då jag själv går i samma tankar =)
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        hannes is here!!

        ja då kör vi igång

        kul att du tänker ge dig in i malawiträsket som vi kallar det. once you go malawi you never go guppy brukar man säga ( eller??)

        Malawi gillar hårt vatten o ganska högt ph. runt 8.
        de gillar också strömt vatten, så var inte rädd för att gå upp mot 10-12 gånger akvariets volym i timmen. vilket lättast brukar ordnas med ett bra ytterfilter och sen komplettera med en cirk.pump eller en streamer.
        jag har tex ett ytterfilter som drar 1300l/h o en streamer på 2000l/h till ett 250L.

        Helt riktigt så gräver malawi. o de gräver rätt mycket. därför är det bra att lägga ett liggunderlag/frigolit under sanden och stenarna. detta för att skydda bottenglaset ifall någon sten skulle rasa ner när de gräver, samt undvika stor punktbelastning på glaset. tänk en massa sten som ligger o vilar på ett par gruskorn mot glaset. stor risk för att det spricker då. se bild nedan.

        en bra inredning för malawi är som sagt mycket sten. myyyycket sten! i stora rösen. försök inte bygga grottor åt fiskarna. de kommer inte använda dom ändå samt att det ser väldigt "man-made" ut. inte så naturligt. ne lägg bara stenarna i stora rösen så kommer fiskarna själva fixa grottor etc.

        många malawi är herbivorer. dvs vegiterianer. så om du ska ha växter i karet så bör de vara av tåligare sort. tex javaormbunke, anubias eller gigant vallisneria.

        undvik rötter. de sänker nämligen ph och gör vattnet mjukt.

        finkornigt grus/sand fungerar utmärkt. tips är att köpa blästersand på tex Jula eller Biltema. du får en 25kg säck för runt 50-lappen. bra mycket billigare än akvariegrus. ( och i många falla snyggare)

        slänger in lite bilder o en video på mitt malawi nu.

        Bifogade filer

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Ursprungligen postat av streezz88
          Hej, har tänkt starta upp ett kar på minst 350liter, och tänkte på malawi.
          i flera år har jag suktat efter att ha ett sånt kar.
          Nu behöver jag veta vad man bör tänka på, vad gillar dom för inredning och så vidare.
          vad jag läst mig till ska det vara finkornigsand, mycket stenar och inte så mycket växter.
          Dom gräver gärna i sanden har jag läst.

          Lite tips och råd på vad jag ska tänka på, och allt som hör därtill
          Kanske kan mitt senaste kar ge dig lite inspiration

          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Hur görs det för att hålla PH stabilt på 8 ifall man skulle ha lägre i kranen? Och även hur höjer man KH?

            Sen har ju många ancistrus i dessa kar, men dom vill ju ha en rot i akvariet...? Förstår inte logiken i detta

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag använder ett ph/kh höjjarpulver vid vattenbyten. samt att jag har kalksten och kalkgrus. men ska visst gå att använda bikarbonat med. men har inte prövat själv

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Okej!
                Hur funkar det med rötterna för ancistrus då. Vinner det du har i över rötterna, eller dissar du helt enkelt rötterna?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jag har ju en pleco. o inga rötter. o han lever o frodas. måste snart göra mig av med han för han är snart för stor för karet. får inga maltabletter eller så. lever enbart på alger o mat till malawi ( det är ju vegitabiliskt)

                  Kommentar

                  • streezz88
                    • July 2007
                    • 529

                    #10
                    verkligen jätte fint, riktigt inspierande.. antar att blästersanden är det som är det mest naturliga, hade annars tankar på vit sand, men det kanske rubbar deras riktiga natur?
                    Den lite allvarligare frågan är, är malawi tåliga fiskar, bortsett från det ska vara rätt ph och sånt?
                    Läst lite om hur många olika sorter man ska ha och så vidare, vad rekomenderar du? Sen även att man ska ha 10tal av en och samma sort.
                    Är det samma som här 1cm fisk/liter vatten, eller räknar vi större nu?

                    Jag har som sagt, varit i full tankar nu i evigheter, men inte riktigt vågat ta det stora steget och gått över till malawi, men fyfan va det är fint. Man skulle nästan kunna tro att det är saltvatten, med tanke på det är rätt färggranna fiskar.


                    Går det att plocka stenar ute i naturen, eller ska man lämpligtvis köpa det som finns hos butikerna?
                    Vad jag förstår så är det sten man ska ha och inte skiffer? Eller kan man blanda?

                    Tackar för all hjälp, tips och råd.

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Malawi är tåliga fiskar mendär finns några som jag har upplevt varit lite känsligare än andra, som t.ex aolucara (stavning).
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        jag har vit sand. ciklidgrus. o det funkar utmärkt.

                        malawi är ganska tåliga. finns ju de som är känsligare än andra så klart.
                        du bör kör minst 2 honor per hanne. helst fler. o gärna rätt mycket fisk.

                        den där 1cmfisk/liter är en riktigt dålig tumregel som du kan kasta bort. den funkar inte alls. för det beror heeelt på vad det är för fisk etc.

                        men man brukar säga att man kan ha ca 10 mbuna/100L och 10 happlisar/200L (egentligen ganska dum regel med men bättre än 1cm fisk /liter)

                        om du har ett 200L kar så bör du ha runt 20 fiskar i för att de ska trivas. färre så blir de lätt skygga samt en dominerande hanne kan mobba ihjäl vissa fiskar.. fler fiskar betyder mindre revir (till storleken) och att aggressionerna går ut på fler fiskar.dvs ingen som blir mobboffer.

                        blanda sten är rätt dumt. det ser sällan bra ut. håll dig gärna till en typ av sten. skiffer går bra men kör då bara skiffer.

                        i mitt har jag kalksten. men lavasten fungerar utmärkt och kolsten med. egentligen vilken typ av sten som helst funkar.

                        klart du kan plocka sten i naturen. men skrubba av dom först o koka i typ 20 min eller så för att döda bakterier.

                        men som sagt. håll dig till en typ av sten. blir snyggaste så.

                        Kommentar

                        • streezz88
                          • July 2007
                          • 529

                          #13
                          sen tänkte jag på vilket ljus ska man ha? läste om nån som först hade en styrka från början, men ändra till lite ljusare vilket fick fiskarna att "bränna" sig, vilket jag tycker är lite märkligt.. men finns det någon rumregel om hur starkt ljuset ska vara?
                          vad trivs dom bäst med för ljus?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            vart har du läst att fiskarna brände sig?!?! det kan inte hända om inte de hoppar upp o lägger sig på lysrören.

                            jag har 4 lysrör till mitt malawi.

                            men tex till min 350L SA kub så är det 4 st 24W rör o en metall halogen lampa på 250W (!!) så det är över 400W ner i det karet.

                            PowerGlo rören är bra. ger ettt bra färgspectra. Phillips aquarelle med ( om du får tag på något för de har slutat tillverkats) sylvana aquastar är med bra. men jag skulle nog välja powerglo.

                            asså det har inget med styrkan på ljuset att göra. du kan kräma på hur mycket du vill. du kommer ändå alldrig lyckas slå solen i styrka.

                            det handlar om för färgspektra röret avger. väldigt betydande för hur fiskarnas färger uppfattas av oss.


                            vad har du för ramp?

                            slänger in en bild på ett par lysrör så du ser skillnaden. alla är på samma effekt men de blåare är powerglo o de varmvita är vanliga lysrör som finns på kontor etc.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vanish
                              Okej!
                              Hur funkar det med rötterna för ancistrus då. Vinner det du har i över rötterna, eller dissar du helt enkelt rötterna?
                              De flesta L-malarna vill gärna ha en rot att gnaga på, och en normal rot i ett Malawikar sänker inte pH:t drastiskt.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...