Hjälp ? malawi fiskar konstiga:S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    Hjälp ? malawi fiskar konstiga:S

    Kom inte på någon passande rubrik.. Men ja.. mitt malawi kar... exakt ALLA fiskar ligger och trycker vid botten och gömmer sig.. ingen kommer fram över huvud taget.. Kan det vara något som är galet? dom brukar alltid vara framme och va livliga.. men nu verkligen ser man inget över huvud taget:S.

    Någon som vet om det kan vara något? för tillfället är där bara 8 fiskar.. 250 l. Gold, ps polit. och dessa svart/blåa kommer ej på namnet nu.

    1+3 gold 1+1 "blå/svart" 1+1 ps polit..

    Kan det vara något som inte står rätt till i karet? för stark cirkulation ? för liten? just nu har jag en 1200l/h cirpump som blåser från ena sidan rakt över till andra... plus fluval 4a plus på max effekt bakom btn..

    Cirk pumpen står på typ 800l/h..

    Kan det va för starkt? något står inte rätt till i alla fall.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter lite som nitrit? nystartat? kollat värdena på vattnet?

    frö strömmt 'är det någ iinte du.

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      nja det är inte direkt nystartat. Dock gjorde jag ett STORT vattenbyte innan jag omvandla karet från sa till malawi. Om det skulle va nitrit då är det kört eller?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        nejnej. men kolla värden omedelbart. om det är nitrit så inhandla nitruivec o gör 50% vattenbyten i en vecka ungeför. mata minimalt.

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Kollade allt nu. ph 7.5-8.0

          KH 3

          nitrit 0.3mg/l

          Kan inte tycka det borde va så himla farligt? eller?

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Kh är aningen lågt. Ta ett par tester nu under kvällen och se om ph:t ändras. Kh:t gör pH:t stabilt.

            Annars tycker jag det låter som vanliga symptom att de är rädda. Fler fiskar ger betydligt större säkerhet bland malawi så var inte rädd att slänga i ett par till, om karet är väl inkört.

            Sen råder jag dig att skaffa fler honor till de hanar du redan har. 1+1 fungerar väldigt sällan bra för m-bunas och honan blir efter ett tag sönderstressad.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              aa då jag har fler fiskar men tar det säkra före det osäkra innan jag slänger i dom.. där går ju några L-malar också som jag glömde skriva.

              Ps.polit har jag 5 honor och 1 hane till. som ska i om ett tag.. samma med dom "blå/svarta" där är en hona till som ska i där så det blir 1+2 kör mest på polit då den är min favorit.. så kör 1+4 med dom när alla är i. så 2+8.

              är namnet på dom blå/svarta m-bunas? honorna och hanarna ser likadana ut.. I alla fall dom och dom gold köpte jag bara för att jag ville ha lite färg i malawi karet. jag satsar ju mest på polit . Men dom är inte dirkt färgglada.



              Men åter till sak. Va precis ute och hämta massa mer natur sten och la i.. Och nu är dom framme för glada livet igen.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                rengjorde du stenen innan du la i den? kokade den asså?

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  självklart Förutom dom riktigt stora snygga jag hitta nu dom fick "bada" i 70 grader

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Nitrit på 0,3 är alldeles för högt! Dina fiskar löper stor risk att dö allihop. Gör omedelbart ett vattenbyte på 50%, ös i 1 tsk salt per 100 liter vatten och köp Nitrivec eller liknande och pytsa i.

                    Kolla sedan nitritvärdena varje dag, är de för höga (över 0,01), byt åter 50% och i med motsvarande mängd salt och Nitrivec.

                    Mata ingenting på ett par dagar och ytterst sparsamt efter det.
                    Senast redigerad av Jens A.; 27 September 2010, 14:46.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Vad bra det löste sig!

                      M-bunas är ett släkte inom malawi och alla du har är mbunas. Om du kollar artbeskrivningarna och går in på "Välj grupp" så kommer du under malawi hitta Mbunas.

                      Beskriv gärna hur den blåsvarta fisken ser ut. Låter som demasoni eller maingano.
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #12
                        tror inte det är någon av dom du skrev.. Men däremot så hade jag gärna fått tag i några av demasoinin för fy fan va fin den va.

                        en bild på min så kanske du lättare kan säga vad det är för någon

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Tog de som är "vanligast" i butik som är blå/svarta. Men lägg upp en bild så blir det betydligt lättare

                          Edit -- Och jo visst e demasonin fin! Kommer få gå ett gäng sådana i mitt 310 liters kar sen när det är klart
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            atans glömde jag skriva länken haha

                            Kommentar

                            • Majki01
                              • May 2010
                              • 769

                              #15
                              fast det är kanske en sådan ? fast med "tätare ränder" ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...