Hjälp ? malawi fiskar konstiga:S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malavi
    • December 2007
    • 396

    #16
    Ursprungligen postat av Majki01
    atans glömde jag skriva länken haha
    http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5f7201035146P4580
    Det är nog en Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga"
    Mvh Daniel

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #17
      där har vi det. det slog mig direkt du skrev det.. hade bara tappat namnet på tungan, men Mpanga är det ja

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #18
        Ursprungligen postat av Majki01
        där har vi det. det slog mig direkt du skrev det.. hade bara tappat namnet på tungan, men Mpanga är det ja
        Verkar stämma bra

        Bättre bild här.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #19
          när det gäller mpanga, så bör du ha mycket mera än 1+2. kör iaf 10 st.

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #20
            aa men ska somsagt inte satsa på mpangan, Blir mycket polit .. så jag håller mig med golden 1+3 och mpangan 1+3 bara för färgernas skull

            sen massa polit. Mpanga och golden är inget jag vill ha yngel på endå

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #21
              Någon som vet? kan jag köra på full flås i cirk pumpen på 1200l/h ? den blåser från kortisda rakt igenom raket mot kortsida
              sen har jag ett 1000l/h som blåser från långsida mot långsida.

              Ska jag sänka 1200l/h? eller låta den gå så fort?

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #22
                sen får vi se hur många som överlever. har du otur kanske du bara har 1 hane kvar

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #23
                  tror jag inte då verken honan eller hanen i karet nu är intresserade av varandra.. hanen hänger med golden och honan simmar mest själv..

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #24
                    eller det kan faktiskt funka om du har 1+3

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      kör på fullblås. jag har 1500+1300 åt samma håll i 350L. fiskarna stormtrivs. tycker inte du ska ha flöde åt olika hå¨ll. en liten estetisk fördel med ett flöde som går i en spiral är att fiskarna ligge vid framrutan med sidan utåt o simmar mot strömmen så man ser deras fulla prakt väldigt ofta.

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #26
                        Efter läsning så verkar det som att jag kommit fram till varför akvariet är som det är... stämingen i det..

                        Jag satt och läste lite om dessa mpanga svart/blåa jag har.. Och tydligen så är det bara hanarna som har lite guld på fenorna? eller det är fel? För om det är så så är det 2 hanar jag har.... båda har lite gult på fenorna.. OCH om det är så så förklarar det ju saken.. med stämingen mellan dom..

                        Så är det så? är det bara hanarna som är gulaktiga i slutet på ryggfenan och gumpfenan samt bakfenan?


                        Sen golden? Hur ser man skillnad på dom? Jag har en stor gul ståtlig golden med svart "kant" längst rygg och under fenan Sen har jag 2 till som har "ljus" svart rand längst rygg och underfenan..

                        Kan det vara så att han på ciklidhobby inte visste det han sa att han visste och gav mig dom könen jag ville ha?

                        Hur ser jag lättast köns skillnadne på dessa? Rätt akut så jag i sådana fall kan dela på fiskarna..

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          #27
                          "Bump" Någon som vet hur jag lättast ser kön på dessa? så får jag plocka upp dom alla och kollar.. Kan inte slita ögonen från karet nu och kollar så ledsamt på dom små stackarna . inte konstigt det varit konstigt om det nu är så här.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            tja honorna blir ju mer brunfärgade också. så det är nog två hanar du har. men köp till en 5 honor då eller nått. varfrö kollar du ledsamt på dom? de kan ju alltid lämna tillbaka en hanne.

                            o vadå akut dela på fiskarna?? öhh de kommer ju inte döda varann precis.

                            Kommentar

                            • Majki01
                              • May 2010
                              • 769

                              #29
                              Kollar mer ledsamt på stämingen i karet och om det nu är detta så blir man ju besviken... Ja jag läste att honrona blev brunare men visste inte om det gula endå va där.
                              Hur ser man på golden bäst då?

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                vad menar du med stämningen? vad har du förväntat dig för stämmning? honorna blir inte brunare. de ÄR brunare. det ser man ju mer eller mindre direkt på din bild att det är två hannar.

                                golden har jag inte koll på alls faktiskt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...