kommer ej överens. bråkar hela tiden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #16
    fast jag e lite skraj ändå att köpa 3-4 st nya zebror. eftersom de är ju också VF. de kostar 225 kr/st. och om det går åt skogen, så gör det de verkligen.

    men sen måste jag ha plats till mina andra odlade zebror. och 310:an har redan en del ivånare som skalarer (odlingspar) och även ett par prinsessor (går tillfälligt). fast de borde komma överenns med sesorna iaf, men skalarerna?.´jag har ju redan den stora 11 cm där. men då var det akut och jag behövde ha ett kar till honom.

    men annars om det ej funkar kan jag ha den stora 11 cm i mitt kar här hemma ensam. eftersom jag gillar lite större ciklider.

    men vi får se.

    det har iaf lugnat sig lite bland dom just nu. men de står fortfarande i att hörn. fast inte lika packade som förut

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Oh, Man! Jag känner verkligen för och med dig!
      Jag fattar att du är skraj för att köpa fler dyra "zebror" - det hade jag också varit...
      Jag hoppas innerligt att du inte tar illa upp nu, eller misstycker, då jag säger att du just i detta nu har upplevt vådan av att inte riktigt ha haft koll på vad det är du stoppat i ditt kar.
      Man köper ofta fiskar på utseende och storlek i affären och tänker inte riktigt på vad det blir av dom efter en tid.
      Återigen, tro mig verkligen, jag har gjort samma grej massor av gånger, men fått bita i det sura äpplet och "göra om - göra rätt".
      Nu, jag har ett förslag, såhär; Till att börja med, ta en rejäl funderare på om det är just tretocephalus du är intresserad av - läs, kolla nätet, låna böcker, studera och lär in allt du kan om dessa ciklider i så fall. Lär dig en grundkänsla för hur den här gemensamma gruppen, Neolamprologus och dess olika undergrupper fungerar - både i det naturliga Tanagnyikasjölivet och även överfört i trånga akvarium - det finns både likheter och skillnader (milsvida) mellan dessa medium!
      Vad vill du med ditt T-kar? Vill du ha en härligt sammansatt grupp, som i och för sig kanske har lite småbråk emellan sig, men ändå kanske lite fler arter som kan gå i ett ganska trångt kar? Detta går att ordna till om man bara väljer lite smart.
      De ciklider du har nu är egentligen inte så oerhört komplicerade - det gäller bara att känna till hur de fungerar och acceptera att de inte bryr sig om vad du anser om ditt akvarium - det är deras hem! Dom regerar, styr och ställer (utefter sina naturliga instinkter) och kör sin grej oavsett hur mycket du tycker att du möblerar och donar, grejar till det bättre, fixar revir och så vidare - dom skiter i dig - MEN, du får inte skita i dom!
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 June 2010, 23:27.

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #18
        jag har läst mycket om dom. och det står för det mesta om att de ska ha mycket gömställen.

        men kan det inte också bero på att kanske alla zebror är hanar? eller?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Ursprungligen postat av Auratusen
          jag har läst mycket om dom. och det står för det mesta om att de ska ha mycket gömställen.

          men kan det inte också bero på att kanske alla zebror är hanar? eller?
          OK, men jag tänkte mer på att läsa om deras beteende och det sätt de agerar på i ett akvarium. Att de skall ha mycket gömställen har de gemensamt med de flesta ciklider och om man nu gör massor av fina gömställen och grejer till dom - så behåller dom ändå sitt aggressiva beteende.

          Det kan givetvis vara så att dina zebror är hanar allihop och därför bråkar inbördes - men, du har ganska olika storlek på dom och det blir lätt så att den störste och dominante, oftast en hane, tar över och kör med de andra - oavsett om det är olika kön på dom.

          Det är därför bäst att introducera en grupp av samma storlek - kanske fyra till sex stycken - i karet. Dessa får växa upp tillsammans och utvecklas på ett naturligt sätt. Till slut brukar det oftast bli så att ett, eller flera par bildas - dessa tar då lätt över karet och kör bort artfränder.

          Det är svårt att säga hur du skall göra i nuläget, för det är samtidigt svårt att veta hur din vision om hur du vill ha ditt kar ser ut. Kanske kan du få bukt med jagandet och "mobbningarana" om du släpper i fler zebror - du måste själv våga testa detta. Det är omöjligt att ge ett säkert svar på hur utgången blir - men är de fiskar som du släpper i mindre än den dominante så tror jag tyvärr att jagandet fortsätter. Det är därför bra om man har samma storlek på alla från början.

          Dessa ciklider är egentligen inte alls svåra eller komplicerade - det gäller bara att man liksom på förhand vet hur de funkar och att de är ganska aggressiva, speciellt mot artfränder.

          Jag hoppas du får det som du har tänkt dig!

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #20
            jo, men vad jag hade tänkt var att ta bort de större zebrorna (de odlade) och ha kvar den lila VF:en. sedan köpa flera i samma storlek. vad tror du om det då?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Det låter som en mycket bra idé!
              Då kan du liksom "börja om från början" och få lite harmoni fiskarna emellan!

              Kommentar

              Arbetssätt...