kommer ej överens. bråkar hela tiden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    kommer ej överens. bråkar hela tiden!

    jag har ett kar på 240 l med 4 st neolamprologus tretocephalus. den största var tjurig på de andra mindre fiskarna och jagade dom ibland, så jag satte honom i ett annat kar (eftersom dom bråkar bara med varandra). och nu har den näst största blivit likadan som den sotra...om inte värre. hur ska jag göra för att få lungt i karet?

    Mitt kar.

    jag har funderat på att ändra om i karet. kanske ha det bästa reviret längst till vänster.

    kan någon hjälpa mig med detta problem?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Har du köpt dessa som ungdjur i samma storlek?
    240-liter är ju hyfsat stort och det borde kunna funka med ett par, kanske fler...
    Det bästa är väl att introducera en grupp, kanske fler än fyra, ungdjur och låta dessa para ut sig. Efter ett tag får man förmodligen sålla ur de fiskar som blir över efter att ett par, eller två har etablerats.

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      nja, det är lite storleksskillnad. jag har 1 på 5cm, 2 på 7 cm och 1 på 11 cm.

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        men jag ska testa att göra om i karet och om inte det funkar kanske jag får köpa flera.

        på akvarium malawi har de n. tretocephalus, men enast VF och de är bara 5 cm.

        men det kanske ändå var bättre att ha den stora 11 cm hanen i karet. för då fördelas agrissionen på 3 st, nu fördelas det bara på 2 st.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          OK, nu kanske jag skriver ett något långt svar (många har svårt för det...) men så blir det ibland.
          N. tretocephalus är en, av ganska många, Tanganyikaciklider som kan upplevas som lite "svår". Den har ganska typiskt beteendemönster för Neolamprologus - parbildande och duktigt aggressiv, dessutom blir den ganska stor och röjer rejält med mindre fiskar i Tanganyikabiotopen. "Tretan" är kanske inte en ciklid man väljer i ett Tanganyikasällskapskar - speciellt inte om man vill ha lite lugn och skön lunk i baljan.
          Om det är just tretocephalus man är intresserad av kanske det är bäst att ha dessa i ett artkar och inte blanda för mycket olika andra arter - helst inte mindre heller - även om det i många fall kan fungera hyfsat ändå.

          Du kan pröva att introducera några till och kolla om det fungerar. Jag hade satt in en liten grupp med ungdjur (nu fanns det ju VF där hos dig och det skulle väl vara fränt) och låtit dessa para ut sig - och sedan tagit bort dom som blir över och därmed undanjagade.

          Det här låter kanske lite trist, men såhär fungerar det i de flesta fall med Tanganyikaciklider - de är ofta väldigt små och vackra och man vill ha många olika i ett kar - men det är lite svårt att få till det om karet är lite i minsta laget och man blandar alltför mycket. Ofta när det gäller tanganyikahållning blir det faktiskt bättre att rikta in sig på flera lagom stora kar och köra dessa som rena artkar eller blanda ytterst sparsamt.
          Ta en funderare på om det är just tretocephalus du är mest intresserad av. Detta skriver jag inte för att avskräcka dig - det är en ytterligt vacker och intressant ciklid, men lite avig och i många fall svår att hålla, speciellt om man vill ha lite sällskapskaraktär i sitt Tanganyika-kar.

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Ursprungligen postat av MaxB
            OK, nu kanske jag skriver ett något långt svar (många har svårt för det...) men så blir det ibland.
            N. tretocephalus är en, av ganska många, Tanganyikaciklider som kan upplevas som lite "svår". Den har ganska typiskt beteendemönster för Neolamprologus - parbildande och duktigt aggressiv, dessutom blir den ganska stor och röjer rejält med mindre fiskar i Tanganyikabiotopen. "Tretan" är kanske inte en ciklid man väljer i ett Tanganyikasällskapskar - speciellt inte om man vill ha lite lugn och skön lunk i baljan.
            Om det är just tretocephalus man är intresserad av kanske det är bäst att ha dessa i ett artkar och inte blanda för mycket olika andra arter - helst inte mindre heller - även om det i många fall kan fungera hyfsat ändå.

            Du kan pröva att introducera några till och kolla om det fungerar. Jag hade satt in en liten grupp med ungdjur (nu fanns det ju VF där hos dig och det skulle väl vara fränt) och låtit dessa para ut sig - och sedan tagit bort dom som blir över och därmed undanjagade.

            Det här låter kanske lite trist, men såhär fungerar det i de flesta fall med Tanganyikaciklider - de är ofta väldigt små och vackra och man vill ha många olika i ett kar - men det är lite svårt att få till det om karet är lite i minsta laget och man blandar alltför mycket. Ofta när det gäller tanganyikahållning blir det faktiskt bättre att rikta in sig på flera lagom stora kar och köra dessa som rena artkar eller blanda ytterst sparsamt.
            Ta en funderare på om det är just tretocephalus du är mest intresserad av. Detta skriver jag inte för att avskräcka dig - det är en ytterligt vacker och intressant ciklid, men lite avig och i många fall svår att hålla, speciellt om man vill ha lite sällskapskaraktär i sitt Tanganyika-kar.
            jag har inte sagt att det ska vara jättelugnt i karet. bara lugnare mellan fiskarna. för det ska väl inte vara så att en enda fisk trycker in alla fiskar i ett hörn? och sedan jagar dom hela tiden nästan. och de hackar inte på de andra arterna, utan bara på andra N. tretocephalus.

            jag har också nyss köpt dom och lagt ut en del pengar på dom, så jag tänker inte bara göra mig av med dom.

            jag ska testa arr göra om i karet. funkar inte det slänger jag i min 11 cm hane igen. eftersom då fördelas ju också agrissionen på flera individer, inte bara 2. och då kanske jag också tar och köper fler då.

            men om jag köper fler. då behöver jag väl mera revir?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Jag förstår precis vad du menar. Tricket är just att med många Tanganyikaciklider så är det så att endast ett, eller i de fall karet är ganska stort, kanske två par av den här typen av art funkar. Neolamprologusgruppen är känd för att vara aggresiv på ett mycket jobbigt sätt, speciellt mot artfränder.
              Man får tänka i lite andra banor, typ såhär; Det hjälper inte att fixa fler revir - det är fiskarna själva som fixar revir. Med andra ord: den dominante hanen eller det dominata paret struntar fullständigt i om det finns "fler revir", de tar dessa "revir" eller platser som sina egna direkt. Man får omvandla naturtänk till akvarietänk - i naturen har dessa ciklider enorma revir - och är karet av mindre typ (i detta fallet är ditt kar ganska litet i volym om man jämför) så tar det dominata paret över...liksom.

              Prova att köra på den linje du har tänkt dig - det kanske fixar sig på ett bra sätt. Att de inte ger sig på de andra arterna är bra - då kan det finnas god chans att det blir en bra balans där. Men, trist nog är jag rädd att du måste ta med i beräkningen att dina "tretor" kommer att fightas rätt rejält inbördes - det är liksom inte så mycket att göra åt detta. Men, återigen, låt inte detta avskräcka dig - prova med den idé du har tänkt dig och kolla om det funkar!

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                många säger att jag bör skaffa flera. men tror du att det hjälper om jag släpper i ett par till?

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #9
                  just nu låter jag de undantryckta få gå i karet först, sedan släpper jag i de andra. annars om det går helt åt skogen blir det väl bara att ha en i karet. men då kommer de andra få egna kar istället

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Det är nästan omöjligt att säga hur du skall göra - här måste du nog testa dig fram lite och se vad som händer.
                    När det gäller denna typ av ciklid brukar man säga, eller hålla som tumregel att det är bäst att börja med en grupp där alla individerna är lika stora. De parar ut sig och det dominanta paret tar därefter i princip över karet. Detta uttrycker sig i ett ständigt jagande av de andra individerna.

                    Jag kanske upprepar mig nu, men om karet inte är så stort att det tillåter en volym där ytterligare ett par till kan etablera sig så är det ganska svårt att hålla mer än ett par.
                    Sedan finns en variant av Tanganyika-kar där det inte inreds med så mycket sten och gömställen, i dessa (i mitt tycke väldigt trista kar) triggas inte revirlusten igång på samma sätt och fiskarna simmar mest planlöst omkring - men så tror jag inte att du vill ha det.

                    Kör på den linje som du har i tankarna - testa och se om det kan funka. Ibland är det just "trial and error" som är grejen för att komma på hur man skall lyckas.
                    När många säger att du skall skaffa flera så är det nog just den idén att man brukar börja med en grupp på fyra-sex eller fler stycken för att låta dom sköta rangordningen själva - testa detta också, men ta ett snack med affären och fråga om du kan få option att möjligtvis lämna tillbaka dom som inte kommer att funka i gruppen vid ett senare tillfälle.

                    En sak till; detta med hur ciklider beter sig är inte en exakt vetenskap - vissa tanganyika-kar kan ha ett myller av arter ganska sammanpressat och det tycks uppstå en relativt god balans. I vissa andra kar är det stört omöjligt att blanda arter på det viset - man måste testa, och våga vara beredd på att det kan gå lite snett!
                    Jag hoppas att du får till det så som du har tänkt dig!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 June 2010, 19:10.

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      jag testade med de två mobbade först i karet. men det då var det ju den minsta som blev mobbad av den större. jag tror nästan att mitt kar är för litet för flera än 1 n. tretocephalus.

                      jag undrar om det blir lugnare med ännu flera zebror.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Nej, ditt kar är inte för litet för mer än en. Men, du måste börja med en grupp där individerna är jämbördiga så att de kan mäta sig inbördes på ett "demokratiskt" sätt - för till slut bildas det ett par och detta par kommer troligtvis att sopa banan med de andra som inte hinner få en chans att hävda sig.
                        Till att börja med tror jag du måste vara medveten om vad det är för typ av ciklid du har tänkt att ha i karet - känna till hur de beter sig och deras sätt att agera i ett akvarium...

                        Vad är det för zebror du hade tänkt att tillföra? Den dominante hanen som är jobbig nu kommer inte att bli mindre jobbig mot sina artfränder för att du petar ner mer fisk av en annan sort.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Aha, du menar "tanganyikazebra", alltså samma fisk vi snackar om - jag är inte van vid handelsnamnen - sorry!

                          Ja, du måste nog testa och kolla om det funkar - försök att få individer i ungefär samma storlek!

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #14
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Aha, du menar "tanganyikazebra", alltså samma fisk vi snackar om - jag är inte van vid handelsnamnen - sorry!

                            Ja, du måste nog testa och kolla om det funkar - försök att få individer i ungefär samma storlek!
                            ok, då får det bli en grupp VF. jag har redan 1 VF. de andra får nog gå i en 310:a med troffar då (har inte troffarna än...men det kommer)

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Det är bra! Testa i lugn och ro - och kolla vad som händer!
                              Tro mig, jag har varit i samma situation som du många gånger. Jag hade tur när jag började för många år sedan som hade en äldre kompis som hade massor av akvarium, speciellt Tanganyika, och jag fick många rediga, sakliga råd av honom.
                              Det är jävligt frustrerande när det inte riktigt funkar i akvariet - men i de flesta fall fixar det sig till slut!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...