Röd ciklid i sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Att ha de själva i ett 180L vore super coolt!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ursprungligen postat av Nubi
      Att ha de själva i ett 180L vore super coolt!
      Ja, jag är sugen på att skaffa ett gäng till mitt 180-liters, och ett par rödciklider, och ett par lejonhuvudsciklider
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Blire inte trångt med två st i ett sånt litet kar?
        Tycker mitt 225L känns litet ibland 'skratt*
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #19
          Hej kan förresten bara nämna när det ändå är på tal att jag har en liten grupp kongotetror i 250L å det ser rätt bra ut. Men hade vart jäkligt snyggt med ett större stim i ett större kar!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #20
            nice! jag ser mig kongotetra på ca 20 st i ett 980L DEt vore grymt
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              nice! jag ser mig kongotetra på ca 20 st i ett 980L DEt vore grymt
              Jag har ca 30 kongotetror i 960 liter. Och ett par knall röda röd ciklid däri dessutom.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av Zaius
                Det kan röra sig om tre arter, antingen hemichromis lifalili, bimaculatus eller guttatus som jag såg i affären idag.
                Dessutom letourneuxii. Eller alla fyra, plus några till, samtidigt. Man får nog kallt räkna med att alla akvarierödciklider som inte är VF är hybrider.

                Red devil som nån nämnde är en helt annan, mycket större och aggressivare, centralamerikansk ciklid. Rödciklid heter Jewel Cichlid på engelska.

                Jag gillar rödciklid. Det är en sån där gammal akvarieart som är extremt tålig och extremt lättodlad, och den är inte lika aggressiv (och gräver inte lika mycket) som t.ex. zebraciklid.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                  Jag har ca 30 kongotetror i 960 liter. Och ett par knall röda röd ciklid däri dessutom.
                  Vad cooolt!! Har du bilder?
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    MKT TEXT
                    Jag gillar rödciklid. Det är en sån där gammal akvarieart som är extremt tålig och extremt lättodlad, och den är inte lika aggressiv (och gräver inte lika mycket) som t.ex. zebraciklid.
                    Håller med dig där. Har ett par som la ägg redan efter 3.e dagen då de dimpade ner i mitt 225L. Nu är det små små yngel i karet mkt enkla och inte alls aggressiva (personlig åsikt)
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • primox88
                      • August 2009
                      • 75

                      #25
                      Har ett par som inte alls är aggresiv. Lekte otroligt nog efter 2 dagar när jag stoppade ner dom i min 375L balja. Tyvärr var dom riktigt värdelösa på att försvara ynglena så dom försvann efter 3 dagar. Nu har dom lagt ägg igen och denna gång ska jag fixa en ordentlig yngelkasse. Har dom tillsammans med zebraciklid,trewavase,jack dempsey och nån labyrintfisk som kom med när jag köpte rödciklderna och dom fungerar bra tillsammans.

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #26
                        Ursprungligen postat av primox88
                        Har ett par som inte alls är aggresiv. Lekte otroligt nog efter 2 dagar när jag stoppade ner dom i min 375L balja. Tyvärr var dom riktigt värdelösa på att försvara ynglena så dom försvann efter 3 dagar. Nu har dom lagt ägg igen och denna gång ska jag fixa en ordentlig yngelkasse. Har dom tillsammans med zebraciklid,trewavase,jack dempsey och nån labyrintfisk som kom med när jag köpte rödciklderna och dom fungerar bra tillsammans.
                        De kanske måste lära sig att försvara ynglerna . efter några gånger av trial and error så kanske de fattar.

                        Har du ett mindre kar kan du alltid flytta de dit. Gjorde jag med mina. Nu simmar de själva tillsammans med 3 malar i 180L. Deras beteende har förändrats totalt och ynglerna är mer överallt i karet jätte kul att se.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        Arbetssätt...