Röd ciklid i sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Röd ciklid i sällskapsakvarium?

    Det kan röra sig om tre arter, antingen hemichromis lifalili, bimaculatus eller guttatus som jag såg i affären idag. Fungerar någon av dessa arter i sällskapsakvarium eller bör man endast ha dem med andra ciklider?
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Du bör endast hålla dem i artakvarium!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Beror ju på vad man menar med sällskapsakvarium, menar du ett akvarium med t.ex guppy, pansarmalar, små tetror och andra små och/eller ömtåliga arter, så funkar det inte. I ett sällskapsakvarium med t.ex robusta malar (t.ex Synodontis, som liksom rödciklider är från Afrika), större tetror (t.ex Kongotetra), och andra mer robusta arter, så kan det funka, om akvariet är tillräckligt stort.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Zaius
        • August 2004
        • 150

        #4
        Jag har ett standard akvarium på 375l. De minsta fiskarna som jag har är zebrafisk och king blue tetra. Antar att jag är ute ur leken. Synd, det är ju en rätt så iögonfallande fisk, vilken art det nu rör sig om.
        Senast redigerad av Zaius; 14 January 2010, 22:57.

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Zaius
          Jag har ett standard akvarium på 375l. De minsta fiskar som jag har är zebrafisk och king blue tetra. Antar att jag är ute ur leken. Synd, det är ju en rätt så iögonfallande fisk, vilken art det nu rör sig om.
          Ja jag vet inte hur det skulle går för zebrafiskarna men visst fan kan man hålla dem i sällskapskar, men i rätt sällskap som sagt. De är inte annorlunda mot andra ciklider i det avseendet. Finns flera ciklider som anses vara aggressiva men som går att hålla i sällskapskar i synnerhet i ett såpass stort kar som du har. Men som sagt zebrafiskarna kanske skulle ligga lite risigt till.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Har hemichromis lifalili, (hane och hona) i ett 225L. Där i går oxå 10-tal neontetror (de var 60 st innan hemichromis lifalili kom in i bilden) 6 ancistrusar, 2 borneosucker, svärdbärare och 5 äppelsnäckor. Ett sällskapsakvarium m andra ord.

            De är otroligt snygga och mina är snälla av sig. När honan hade ägg var hanen ute och jagade bort svärdbärarna om de kom för nära.

            Nu när äggen har kläckts märker man att de är lite mer på sin vakt och schasar bort de andra fiskarna. De är inte på något sätt elaka dvs jagar runt en fisk tills den dör av stress.
            De har ena hörnet av akvariet och de andra fiskarna har mer än halva akvariet för sig själva.

            Det där med att de kallas för djävuls ciklider kanske stämmer för folk som kanske har större fiskar i samma kar som röd juvel ciklid.
            Eftersom jag inte har större fiskar än cikliderna behöver de inte känna att de måste hävda sig. Det är ialf min teori finns bilder under mitt "två nya projekt" -tråd om du vill se bild och filmklipp
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, så är det nog, de anpassar sig nog efter sällskapet, går de med större, tuffa ciklider kan de hävda sig, men har de mindre grinigt sällskap behöver de inte bete sig så själva. Små tetror ligger däremot nog alltid illa till, som Nubis neontetror fått erfara

              Har för mig att det finns några Hemichromisarter som anses vara ganska skygga och tillbakadragna.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Som jag sa En anledning till att köpa ny stim
                Kejsartetror blir det då
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, Kongotetror är nog säkrare, och dessutom också från Afrika, som rödcikliderna
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Ahahah! då vill jag se en kongotetra i en Rödciklids käft!
                    på tal om mun, en halv räka går LÄTT ner i en röd ciklids mun märkte jag idag.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hehe, Kongotetror blir lika stora som rödcikliderna, så dem kan de ju försöka äta. Dessutom är Kongotetror riktigt vackra.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Jo håller med, men de gör sig bäst i kar som är större än 500L. De blir dessutom gigantiska.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nja, så stora blir de ju inte, runt 8-10 cm
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            STORA m andra ord jag gillar neonstorlek
                            Hoppas ialf att Zaius fick svar på sin fråga
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              STORA m andra ord jag gillar neonstorlek
                              Hoppas ialf att Zaius fick svar på sin fråga
                              Ja, det gör rödcikliderna också

                              Enligt zoopets artbeskrivning kan de hållas i 160 liter Kongotetror alltså.

                              Japp, svaret är ju att de funkar med vissa fiskar, sämre med andra.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...