Hur många Malawiciklider kan jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik.M
    • August 2009
    • 144

    #16
    Måste man köpa in alla malawicikliderna på en gång eller kan man utöka "stimmet" lite allteftersom?
    Mvh Erik.M

    Kommentar

    • Erik.M
      • August 2009
      • 144

      #17
      bump
      Mvh Erik.M

      Kommentar

      • Fredrik1
        • February 2009
        • 305

        #18
        Ett bra råd. Ha en sorts frigolit i botten under gruset när du har cilider/malawi. Dom är riktigt bra på att möblera om i karet :-)
        Min Zoon

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #19
          Ursprungligen postat av Erik.M
          Måste man köpa in alla malawicikliderna på en gång eller kan man utöka "stimmet" lite allteftersom?

          Det beror lite på hur stora dom är. Är dom tillräckligt små så bildar dom inga revir och då är det inga problem att utöka allteftersom.
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • Erik.M
            • August 2009
            • 144

            #20
            Ok tack så mycket!
            Mvh Erik.M

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #21
              Ursprungligen postat av Erik.M
              Måste man köpa in alla malawicikliderna på en gång eller kan man utöka "stimmet" lite allteftersom?
              "Problemet" är att fisken ofta i handeln är så pass stor att de bildar revir. Har faktiskt nästan aldrig sett mbunas i zoohandeln som är tillräckligt små för att inte bilda revir å bli aggressiva.
              Vill man ha små individer så är det oftast bättre att vända sig till odlare (antingen privata eller annat folk, dessutom bedriver ofta lite större zoobutiker egen odling av den här typen av fisk, men det är tveksamt om dessa fiskar är till försäljning då butiken inte kan ta ut ett så högt pris på mindre fiskar).
              Så mitt tips är att införskaffa samtliga mbunas vid ett och samma tillfälle.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Erik.M
                • August 2009
                • 144

                #22
                Ursprungligen postat av Rooster
                "Problemet" är att fisken ofta i handeln är så pass stor att de bildar revir. Har faktiskt nästan aldrig sett mbunas i zoohandeln som är tillräckligt små för att inte bilda revir å bli aggressiva.
                Vill man ha små individer så är det oftast bättre att vända sig till odlare (antingen privata eller annat folk, dessutom bedriver ofta lite större zoobutiker egen odling av den här typen av fisk, men det är tveksamt om dessa fiskar är till försäljning då butiken inte kan ta ut ett så högt pris på mindre fiskar).
                Så mitt tips är att införskaffa samtliga mbunas vid ett och samma tillfälle.
                Ok då blir det väl alla på en gång då.
                Hur länge borde jag vänta innan malawicikliderna åker i från att ancistrusarna bott där? 1 månad?
                Hur ser man könsskillnad på hongi och golden?
                Mvh Erik.M

                Kommentar

                • pontulf
                  • November 2007
                  • 480

                  #23
                  Dom har mer färg på sig. Golden hanarna har mycket svartare fenor än honorna, hongi tycker jag själv är svärt att se skillnad på. Är det en hongi som styr över dom andra "hongisarna" kan även den klenaste hanen se ut som en hona Men det är mer färg på hanen du ser skillnad på. Därför är det svårt att se skillnad på dom när dom är små

                  Kommentar

                  • Erik.M
                    • August 2009
                    • 144

                    #24
                    Ursprungligen postat av pontulf
                    Dom har mer färg på sig. Golden hanarna har mycket svartare fenor än honorna, hongi tycker jag själv är svärt att se skillnad på. Är det en hongi som styr över dom andra "hongisarna" kan även den klenaste hanen se ut som en hona Men det är mer färg på hanen du ser skillnad på. Därför är det svårt att se skillnad på dom när dom är små
                    Ok hanarna har mer färg då alltså. Men då borde det väl vara svårt att se skillnad på dem i butiken och därför ha svårt att hitta 2+7 (hanar och honor)?
                    Mvh Erik.M

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      • August 2008
                      • 323

                      #25
                      Ursprungligen postat av Erik.M
                      Måste man köpa in alla malawicikliderna på en gång eller kan man utöka "stimmet" lite allteftersom?
                      Det går alldeles utmärkt att utöka allt eftersom. Så gör väl de flesta. Man köper lite fisk man bestämt sig för och så märker man att man kanske vill ha lite fler. Så kanske man läser lite på forumen, besöker någon affär där man ser något intressant - och vips har man fisksoppa...
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      • zoomi
                        • August 2004
                        • 829

                        #26
                        Om man i efterhand skulle köpa till några fiskar är det alltid bra att tänka på revirbildningarna, ett bra sätt att "upphäva" reviren är att möblera om i akvariumet, då är omgivningen lika ny för de gamla fiskarna som för de nya och kan därmed skapa sina revir på lika villkor.

                        Kommentar

                        • Erik.M
                          • August 2009
                          • 144

                          #27
                          Nu har akvariet gått i en månad med 2st ancistrusar vågar jag köpa malawicikliderna nu eller blir det nån nitritchock då? Jag har även kramat ur ett filter från ett annat akvarium i vattnet.
                          Mvh Erik.M

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            tror det inte ska vara några problem. kan ju hålla lite koll på värden första veckan o så.

                            Kommentar

                            • Erik.M
                              • August 2009
                              • 144

                              #29
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              tror det inte ska vara några problem. kan ju hålla lite koll på värden första veckan o så.
                              Ok så bra men det blir ju rätt så mycket fisk på en gång. Imorgon ska jag iallafall och hämta fiskarna.
                              Mvh Erik.M

                              Kommentar

                              • Erik.M
                                • August 2009
                                • 144

                                #30
                                Har nu köpt in fiskarna det blev 5st Golden (2+3), 4st Hongi (2+2), 5st Delfiner (?), 5st Copadichromis borley, Kadango (2+3).

                                Jag vet att Delfinerna och Kadangon behöver större akvarium men odlaren vi köpte de av sa ett det gick bra, men vi fick byta dem om vi ville.
                                Hur länge kan jag ha dem i mitt akvarium (222L)? Vi ska kanske köpa ett större akvarium till de eller byta ut de.
                                Mvh Erik.M

                                Kommentar

                                Arbetssätt...