Hur många Malawiciklider kan jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik.M
    • August 2009
    • 144

    Hur många Malawiciklider kan jag ha?

    Hej!
    Jag har tänkt att starta upp ett 220 Liters akvarium och ha det som malawi kar. Och jag undrar lite hur mycket fiskar jag kan ha. Jag har tänkt ha några Mbunas som Golden, Hongi och Demasoni kanske blir det någon annan art ifall inte affären har dem eller om de inte passar ihop. Hur många av varje skulle passa bra? Och fungerar de ens ihop?
    Och en fråga till när jag ändå är igång, jag har beställt ett ytterfilter på 900 L/H behövs det mer cirkulation?
    Mvh Erik.M
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Lite beroende på vilka sorter du tänkt ha så kan du ha mellan 12-20 st.
    Hade inte skadat att ha en pump till på runt 900l/h.
    Malawi vill ha ganska mycket rörelse i vattnet och 900 är inte jättemycket.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Erik.M
      • August 2009
      • 144

      #3
      Ursprungligen postat av NIC
      Lite beroende på vilka sorter du tänkt ha så kan du ha mellan 12-20 st.
      Hade inte skadat att ha en pump till på runt 900l/h.
      Malawi vill ha ganska mycket rörelse i vattnet och 900 är inte jättemycket.
      Ja jag har hört att de vill ha mycket rörelse så det får väl bli en pump till. Men om vi säger att jag ska ha Golden, Hongi och Demasoni ungefär hur många skulle jag kunna ha av varje sort?
      Mvh Erik.M

      Kommentar

      • malawifisken
        • August 2008
        • 969

        #4
        5honor och 2 hanar av varje sort skulle kunna funka. Har du inte mycket gömställen så kan du ha 4-5honor och en hene av varje sort
        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

        Kommentar

        • Erik.M
          • August 2009
          • 144

          #5
          Ursprungligen postat av malawifisken
          5honor och 2 hanar av varje sort skulle kunna funka. Har du inte mycket gömställen så kan du ha 4-5honor och en hene av varje sort
          Ok tack så mycket! Det kommer nog bli ett akvarium med många stenar och gömställen.
          Mvh Erik.M

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Hej tänkte bara inflika att det hade säkert funkat med 3 arter i 220L men 2 arter hade nog vart bättre, men som sagt man kan ju alltid testa. En annan grejj föresten, Pseudotropheus (tex. demasoni) är ganska aggressiva av sig, det kan va nått att tänka på när man startar upp malawikar. Jag tänker då inredningsmässigt, karstorlek, fiskuppsättning etc.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Erik.M
              • August 2009
              • 144

              #7
              Ursprungligen postat av Rooster
              Hej tänkte bara inflika att det hade säkert funkat med 3 arter i 220L men 2 arter hade nog vart bättre, men som sagt man kan ju alltid testa. En annan grejj föresten, Pseudotropheus (tex. demasoni) är ganska aggressiva av sig, det kan va nått att tänka på när man startar upp malawikar. Jag tänker då inredningsmässigt, karstorlek, fiskuppsättning etc.
              Ok tack så mycket då kanske jag bara tar golden och hongi.
              Mvh Erik.M

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #8
                Ursprungligen postat av Erik.M
                Ok tack så mycket då kanske jag bara tar golden och hongi.

                Ja det hade varit ett mycket smart val. + att du kan ju då ha 2 större grupper
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                • Erik.M
                  • August 2009
                  • 144

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawifisken
                  Ja det hade varit ett mycket smart val. + att du kan ju då ha 2 större grupper
                  Ok det blir nog så då. Skulle man kunna ha typ 3 hanar och 8 honor av varje då?
                  Och vad ska jag starta akvariet med, nån ancistrus?
                  Mvh Erik.M

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #10
                    3hanar blir nog för mycket i ett så pass litet kar. kör 6-7honor och 2 hanar. Du kan någ starta det med ancistrus ja, tycker du kan köra med iallafall 2st i det karet. Kör med dom ett par veckor o mata snålt i början.
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    • Erik.M
                      • August 2009
                      • 144

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawifisken
                      3hanar blir nog för mycket i ett så pass litet kar. kör 6-7honor och 2 hanar. Du kan någ starta det med ancistrus ja, tycker du kan köra med iallafall 2st i det karet. Kör med dom ett par veckor o mata snålt i början.
                      Ok tack, hur ser man skillnad på könen?
                      Mvh Erik.M

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        • August 2008
                        • 323

                        #12
                        Med tillräckligt filtrering går det lätt att ha 30 fisk i ett 222 liters. Demaisoni som jag ser att du valt bort, bör man ha många av (10 st) - då minskar aggresiviteten hos dem. Generellt kan man säga att ju fler fiskar, desto mindre aggresivitet. En dominant fisk vet inte riktigt vilken fisk han skall koncentrera sig på när det är mycket fisk i karet - och då blir inte jakterna så farliga.

                        Har du upp till 15 fiskar i ett 222 och inte övermatar tror jag 900 l/h räcker gott men vill du ha mer fisk och om du matar mer, skulle jag själv nog försökt komma upp till minst 1600 l/h. 2000 l/h gör heller ingen skada. :-)
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        • Erik.M
                          • August 2009
                          • 144

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hogan1
                          Med tillräckligt filtrering går det lätt att ha 30 fisk i ett 222 liters. Demaisoni som jag ser att du valt bort, bör man ha många av (10 st) - då minskar aggresiviteten hos dem. Generellt kan man säga att ju fler fiskar, desto mindre aggresivitet. En dominant fisk vet inte riktigt vilken fisk han skall koncentrera sig på när det är mycket fisk i karet - och då blir inte jakterna så farliga.

                          Har du upp till 15 fiskar i ett 222 och inte övermatar tror jag 900 l/h räcker gott men vill du ha mer fisk och om du matar mer, skulle jag själv nog försökt komma upp till minst 1600 l/h. 2000 l/h gör heller ingen skada. :-)
                          Jag ska beställa en cirk pump på 1000 l/h men då filtrerar ju inte den något. Pumpen på 900 l/h är en JBL Cristal Profi e900, den borde väl räcka som filtrering?
                          Mvh Erik.M

                          Kommentar

                          • Hogan1
                            • August 2008
                            • 323

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik.M
                            Jag ska beställa en cirk pump på 1000 l/h men då filtrerar ju inte den något. Pumpen på 900 l/h är en JBL Cristal Profi e900, den borde väl räcka som filtrering?
                            Alltså - och det är min personliga uppfattning - Om man ändå skall sätta in en liten klump i akvariet (i ditt fall en cirkulationspump) kan man lika gärna sätta dit något som både flyttar vatten och filtrerar (ett innerfilter alltså). Då gör man ju två flugor på smällen.

                            Filtret på 900 l/h räcker säkert så länge du inte har för mycket fisk och inte matar i överflöd.

                            Som exempel har jag i mitt 375 med Malawi: Eheim 2080 ytterfilter 1700 l/h + Eheim 1250 på filtermatta. Alltså nästan 8 ggr akvarievolymen. Tillfälligt slänger jag dessutom då och då ner ett Eheim 2252 på 1200 l/h (för finfiltrering - samt efter medicinering då jag byter ut filtersvamparna mot svampar med aktivt kol).
                            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                            Kommentar

                            • Erik.M
                              • August 2009
                              • 144

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hogan1
                              Alltså - och det är min personliga uppfattning - Om man ändå skall sätta in en liten klump i akvariet (i ditt fall en cirkulationspump) kan man lika gärna sätta dit något som både flyttar vatten och filtrerar (ett innerfilter alltså). Då gör man ju två flugor på smällen.

                              Filtret på 900 l/h räcker säkert så länge du inte har för mycket fisk och inte matar i överflöd.

                              Som exempel har jag i mitt 375 med Malawi: Eheim 2080 ytterfilter 1700 l/h + Eheim 1250 på filtermatta. Alltså nästan 8 ggr akvarievolymen. Tillfälligt slänger jag dessutom då och då ner ett Eheim 2252 på 1200 l/h (för finfiltrering - samt efter medicinering då jag byter ut filtersvamparna mot svampar med aktivt kol).
                              Hmm kanske sätter på en filtermatta på cirk pumpen också.
                              Mvh Erik.M

                              Kommentar

                              Arbetssätt...