Bråkande Lejonhuvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

    #16
    Herregud, hur påfrestande är inte detta. Nu har hela familjen (~15 yngel) hamnat mitt i karet med massa rovfiskar runt sig. Det är som att titta på Hajen-filmerna. Man bara väntar på att något illa ska hända.

    Kommentar

    • Broddan
      • February 2007
      • 536

      #17
      Filma en snutt, skulle vara kul att se. Grattis förresten!
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • legis
        • November 2009
        • 95

        #18
        Här är en liten film. Här har de tagit sig sakta från stubben man ser i bakgrunden, längs rutan fram. Varvet fullförde de sedan via den vita stenen, över stubben bakom, genom en takgrotta för att sedan stoppa in alla barn under stubben i hörnet igen.

        Otroligt nog hade de alla tillbaka i hålan 5 minuter innan matdags. Jag vet inte hur många yngel som blev mat åt andra men föräldrarna verkade göra sitt bästa för att hela tiden jaga bort dem.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Kul Blir lite sugen på lejonhuvuden igen. Tyvärr har han nog inga kvar där jag brukar handla.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Fredrik1
            • February 2009
            • 305

            #20
            Grattis! själv har man 10-15 st Palettciklid yngel nu
            Min Zoon

            Kommentar

            • legis
              • November 2009
              • 95

              #21
              Detta är tuffa rackare. Ibland följs hela stimmet åt men ganska ofta så delar dem upp sig där honan tar ett gäng på en runda och hanen tar resten på en annan runda. Ynglena är ganska orädda men förvånansvärt snabba redan nu och hyffsat observanta på omgivningen. Ett flertal har redan fått öva upp sin färdighet genom att fly från hungriga invånare.

              Men föräldrarna är ibland skoningslösa. Redan nu har en stor svärdbärare och en 10cm skalar fått sätta livet till när de kommit för nära på natten. Kollar man på första filmen i denna tråd kan man förstå att det kan gå riktigt hett till.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Jag är förvånad att de inte slagit ihjäl dina fjärilar och skalarer. Jag hade inte räknat med att de skulle klara sig många dagar hos ett vuxet lejonhuvudpar.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • legis
                  • November 2009
                  • 95

                  #23
                  Akvariet är två meter långt och Lejonen håller sig på ena tredjedelen faktiskt. Jag har hyffsade "avspärrningar" för att försöka begränsa reviret. Men ibland undrar jag med hur vissa överlever attackerna.

                  Kommentar

                  • legis
                    • November 2009
                    • 95

                    #24
                    Jag behöver lite råd. De små rackarna växer till sig, vissa mer än andra. Detta är kaxiga typer, de struntar i storlek. Iaf tills de ser ett stort människohuvud, då flyr de. Tillfälligt.

                    Jag gissar att i stort sett alla fortfarande lever (~25) och snart börjar nog det naturliga urvalet slå till där de svaga slås ut. Jag förmodar att det inte är särskilt bra att ha ~25 lejonhuvud gående i ett kar på 500L, speciellt inte när könsmognaden kommer?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Ursprungligen postat av legis
                      Jag behöver lite råd. De små rackarna växer till sig, vissa mer än andra. Detta är kaxiga typer, de struntar i storlek. Iaf tills de ser ett stort människohuvud, då flyr de. Tillfälligt.

                      Jag gissar att i stort sett alla fortfarande lever (~25) och snart börjar nog det naturliga urvalet slå till där de svaga slås ut. Jag förmodar att det inte är särskilt bra att ha ~25 lejonhuvud gående i ett kar på 500L, speciellt inte när könsmognaden kommer?
                      Tja, när de når ca 5-6 cm så går du ju till affären med dem 25 vuxna lejonhuvuden funkar nog inte, eller så är de så många att de inte bryr sig om att ta revir, och då blir det lugnare.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...