Bråkande Lejonhuvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

    Bråkande Lejonhuvud

    Jag har två Lejonhuvudciklider som jag förmodar båda är hannar eftersom de så smått börjar få huvudbucklan. De lever i ett 500L akvarie med hyffsat med gömställen. En rot-grotta är dock ganska stor, vilket är den som syns på filmen nedan. En av dem håller till i den ett par timmar om dagen, resten av tiden är de på helt olika ställen. Det är här bråket börjar.

    Är den typen av bråk man ser på filmen vanligt, samt är det något som jag får förvänta mig händer oftare efterhand som de växer? Brukar det sluta med att en underkastar sig eller kommer det att bli en fajt på liv eller död?

    I filmen ser man det jag menar ganska tydligt vid:
    1:30 - 2:00
    sedan dansar de mest runt varandra fram till
    5:30 - 6.15
    dans fram till
    7:00 - 7:20
    dans fram till
    7:50 - 8:40 (vill ni bara ha ett exempel är detta nog bäst)
    o.s.v.

    Intressant att se färgskiftningarna. De skiftar mellan ljusbeige till riktigt mörkblå färg. En av dem visar också tigerteckningen emellanåt.

  • legis
    • November 2009
    • 95

    #2
    Tänkte bara komplettera med att nu har den som "äger" roten på filmen börjat dra sig bort mot en annan rot som "ägts" av den andre tidigare. D.v.s. det verkar nästan som att de numera söker upp varandra för att fajtas lite. Det är stora ytor och massor med gömställen mellan dessa rötter, inte minst en sten varunder en av dem hållt till på dagarna under tre veckor. Är detta normalt?

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Har problem med att se filmsnutten.
      Jag skaffade lejon för ett par veckor sen och de gör inget annat än att bråka och jaga varandra, fick tom skänka bort mina pansarmalar pga att de fick stryk
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag skulle gissa att det är två hanar ja. När jag köper lejonhuvuden så brukar jag ta den största, med störst puckel (säker hane), och en av de minsta (trolig hona).

        Rödtoppen, prova att trycka på HD-knappen nere till höger i filmrutan, och kolla på den i normal kvalitet, så går det nog bättre. Att pansarmalar får stryk, särskilt om de är i lektagen och akvariet inte är så stort, får man nog tyvärr räkna med. Till och med paletter kan gå hårt åt pansarmalar, och de leker ju på liknande sätt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          . När jag köper lejonhuvuden så brukar jag ta den största, med störst puckel (säker hane), och en av de minsta (trolig hona).
          Ja, det hade ju varit skillnad om man hade kunnat välja själv (det var en "beställningsvara" i mitt fall)
          / dtoppen /

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            Ja, det hade ju varit skillnad om man hade kunnat välja själv (det var en "beställningsvara" i mitt fall)
            Ja, men du har väl fler än två? Då ökar ju schansen att få ett par
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • legis
              • November 2009
              • 95

              #7
              Just nu vågar jag inte köpa fler av rädsla för att resterande fiskar ska bli ännu mer uppstressade av deras beteende. Det verkar nästan som om de kontinuerligt försöker utvidga sitt revir.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Säga vad man vill om Lejonhuvudciklider men två saker är de väldigt bra på, äta och slåss!

                Jag var i ungefär samma sitution som du har, jag lyckades hitta en trolig hona och släppte ner. Men det är för tidigt att säga något om hur det går, alla slåss med alla numera.

                180 liters Lejonkula
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • legis
                  • November 2009
                  • 95

                  #9
                  Mycket bra tråd du länkade till Maths! Väldigt intressant att läsa och se filmerna. En av mina lägger sig ibland en bit upp i karet och simmar mot vattenflödet. Långa, långsamma rörelser. Förra veckan låg han där hela dagen och när jag gick upp på morgonen dagen efter låg han fortfarande och simmade graciöst mot strömmen. Då blir man lite rädd att något är fel, men nu verkar det som det är något han gillar och tar några turer emellanåt.

                  Något som fortfarande överraskar mig är hur två så pass stora fiskar lyckas gömma sig varje morgon/förmiddag så det är omöjligt att se dem. Sedan börjar de så smått att titta fram på eftermiddagen och det är väl bara när det är matdags som de helt ogenererat visar sig längre stunder.

                  Men fiskar med blå ögon, man kan bara inte sluta titta på dem när de kryper nära glaset av nyfikenhet
                  Senast redigerad av legis; 07 December 2009, 10:02.

                  Kommentar

                  • legis
                    • November 2009
                    • 95

                    #10
                    Ingen aning vad som hänt. Jag åkte bort två veckor över jul och nyår och kom tillbaka igår. Inte nog med att alla fiskar överlevt, mina två lejonhuvud simmar numera bredvid varandra. De håller till i samma hörna och kan passera varandra utan att resa ragg.

                    En av dem har växt lite mer än den andra och har en btydligt större huvudbuckla nu. Och de har grävt! Bannemig, det ser ut som om de försökt gräva bort en 40cm hög rot.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Lugn och ro kan tydligen gör underverk

                      Nu är det bara att hoppas på det bästa...
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • legis
                        • November 2009
                        • 95

                        #12
                        Ok, nu behöver jag hjälp och råd. Mot all förmodan så är de två bråkande lejonen faktiskt av olika kön! Som jag skrev ovan har mina två veckors frånvaro över jul haft en positiv effekt. Som jag också skrev har de grävt enormt mycket.

                        En av dem lämnar aldrig hålet som går ner under en stubbe. Jag trodde att det var vanligt trams men döm om min förvåning när jag idag ser små, små simmande yngel i den där hålan!!

                        Så lejonen har fått barn. Ska jag göra något speciellt? Ska jag ha någon speciell mat? Hittills matar jag med granulater, flingor och fryst foder (mygglarver, mysis, artemia). Ska jag låta en lampa vara tänd på natten? Som sagt, allmänna råd är välkomna

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Grattis Om jag inte minns fel har jag läst att lejonhuvuden matar sina yngel, förmodligen genom att tugga sönder maten och spotta ut den. Det har jag inte tänkt på själv när jag haft lek av dem, däremot minns jag att nattlampa inte var nödvändig den första tiden (i alla fall om ljuset släcks samma tid varje kväll, med hjälp av en timer t.ex), eftersom paret lär sig vilken tid ljuset släcks, och tar in ynglen i grottan en stund innan ljuset släcks. Åtminstone kunde jag observera det hos ett par jag hade.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • legis
                            • November 2009
                            • 95

                            #14
                            Japp, jag använder timer. Idag är första dagen jag ser några yngel sakta ta sig utanför grottan. Skalarerna ligger som gamar på lur ovanför.

                            Jag blev lite konfunderad innan idag. För ett par dagar sedan var en äppelsnäcka på väg ner i hålet. Jag plockade bort den utifal att... Idag var en snäcka på väg ner i hålet igen. Fem minuter senare går jag förbi igen och då ligger snäckan ~15 cm bort. Det verkar som om lejonen puffat bort den. Det imponerade på mig

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ja, de är ihärdiga yngelvårdare, ett par jag hade i ett 250-liters totaldominerade karet när de hade yngel, ett scalarepar stod och tryckte i ett hörn, och fick inte röra sig många cm, och lejonhuvudsynglen simmade både högt och lågt.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...