Vilka passar ihop med Labeotropheus trewavasae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fimbultyr
    • February 2008
    • 14

    Vilka passar ihop med Labeotropheus trewavasae?

    Hej, ska flytta våra 4st Labeotropheus trewavasae till ett 200L akvarium.
    Det är två hanar o två honor, ska väl förmodligen köpa in fler honor eller vad säger ni? Har 2st små malar tillsammans med dem nu och i det nya akvariet har ja en stor mal på 20-25 cm eller så. Undrar nu vilka fiskar som kan passa att ha ihop med dom nuvarande cikliderna?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    det är alltid bra med fler honor - men det kan vara svårt att släppa ner dessa i efterhand.
    Annat lämpligt sällskap är andra mbunas
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fimbultyr
      • February 2008
      • 14

      #3
      Okej, men det är lika bra o testa att köpa till några eller?

      Såg i andra forum ämnen där folk föreslog att man ska ha olika fiskar som håller sig på olika nivåer i akvariet. Dom ja har nu håller väl sig mer eller mindre på botten va?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Dom flesta malawiciklider håller sig i akvarium på alla nivåer om de bara känner sig trygga i akvariet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fimbultyr
          • February 2008
          • 14

          #5
          Okej, det låter juh bra det. Då får jag leta efter någon mer Mbuna-art, man ska bara satsa på en sort till va i o med att det bara är ett kar på 200L?

          Kommentar

          • fimbultyr
            • February 2008
            • 14

            #6
            Förresten, kan ja köra med mitt ytterfilter fluval 205. Eller ska man satsa på något annat? Ska man ha några fler prylar än doppvärmare o den pumpen?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av fimbultyr
              Okej, det låter juh bra det. Då får jag leta efter någon mer Mbuna-art, man ska bara satsa på en sort till va i o med att det bara är ett kar på 200L?
              en smaksak - jag tycker det är snyggare med få arter och många av varje. Absolut max 3 arter i ett 200 tycker jag


              Pumpar vet jag inget om - men de bör i alla fall cirkulera minst 1000 liter i timmen för ett malawiakvarium på 200 liter
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fimbultyr
                • February 2008
                • 14

                #8
                Okej då vet ja. 650L/s är fluvalen 205. Gjord för akvarie upp till 250L men det är klart det är kanske för lite drag i den?

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av fimbultyr
                  Okej då vet ja. 650L/s är fluvalen 205. Gjord för akvarie upp till 250L men det är klart det är kanske för lite drag i den?

                  Det flåset funkar väldigt bra till de flesta SA / CA / Asien / Västafrikakar.

                  Men för TA och MA är det nog för snålt.

                  I mitt 240 med Demasonis har jag ett flås på 1000 + 600 liter, och det tycker jag är lite för lite, så det skall uppgraderas inom kort med
                  ytterligare 4-500 liter.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • fimbultyr
                    • February 2008
                    • 14

                    #10
                    Okej det var juh mindre roligt. Hur märker man om det är för lite flås i den? Tycker du att man ska köpa nån cirkulationspump då?

                    Kommentar

                    • fimbultyr
                      • February 2008
                      • 14

                      #11
                      Vilken slags botten ska man ha till Mbuna, läste i nån tråd att det ska vara mycke sten o stenrös. Det ska inte vara någon sand eller?

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #12
                        Ursprungligen postat av fimbultyr
                        Vilken slags botten ska man ha till Mbuna, läste i nån tråd att det ska vara mycke sten o stenrös. Det ska inte vara någon sand eller?
                        Sand ska du ha, prova julas blästersand (tror den kallas "filtersand till blästring"). Den kostar 49 kr/25 kg. Gör stenrösen med vanlig svensk granit som du plockat ute och tvättat. Se till att lägga en frigolitskiva under sanden bara, annars kan bottenglaset krascha :S

                        Spola till 5:10 så får du kanske lite inspiration http://www.youtube.com/watch?v=YYVlzDAOIKE
                        Iofs är det där från Tanganyika, men det ser i princip likadant ut i Malawi. Se förresten gärna hela Jewels of the Rift! Grym dokumentär!
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • fimbultyr
                          • February 2008
                          • 14

                          #13
                          Ursprungligen postat av DAHLBERG
                          Sand ska du ha, prova julas blästersand (tror den kallas "filtersand till blästring"). Den kostar 49 kr/25 kg. Gör stenrösen med vanlig svensk granit som du plockat ute och tvättat. Se till att lägga en frigolitskiva under sanden bara, annars kan bottenglaset krascha :S

                          Spola till 5:10 så får du kanske lite inspiration http://www.youtube.com/watch?v=YYVlzDAOIKE
                          Iofs är det där från Tanganyika, men det ser i princip likadant ut i Malawi. Se förresten gärna hela Jewels of the Rift! Grym dokumentär!

                          Okej då vet ja, jag har något som kallas Råsand som ja kan lägga i om man får använda det tro? Då ska ja börja leta granit, ska man köpa kalksten också eller?

                          Ska titta igenom den.

                          Funderar på att köpa en cirkulationspump, Hydor Koralia 2 eller 3-4?...vad tror ni om den? Skulle det funka med den o fluvalen? Hur ställer man strömmarna sen? med varandra eller olika?
                          Senast redigerad av fimbultyr; 02 July 2009, 19:54.

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            #14
                            Rådasand fungerar lika bra. Vill du ha kalksten synligt i karet så kan du ha det. Om du inte vill att kalkstenen ska synas så kan du lägga brunnskalk (lantmännen, ca 60kr/25kg) i en nylonstrumpa och sätta strumpan i ytterfiltret.
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • fimbultyr
                              • February 2008
                              • 14

                              #15
                              Okej det låter bra det...det passar inte o ha kalksten synligt eller? du menar att ja ska lägga det i någon av korgarna eller i vatten delen av pumpen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...