Abborre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the_gedd
    • July 2012
    • 23

    Abborre

    Hejsan jag har en europeisk abborre i mitt akvarium som bott där ca 9månader. Jag brukar med jämna mellanrum skaffa en abborrkompis till men får dom aldrig att äta och därefter såsmåningom så dör dom. Den befintliga abborren äter och är frisk.
    Karet är 720l och det är ca 25grader. De nya abborrarna tar jag på samma ställe som den befintliga. Tycker mig vara noga med att kolla upp skador och dyl och fiskarna.

    Är också riktigt försiktig vid fångst. Använder krok utan hulling eller bara lura in i en hov.

    Största möjliga försiktighet har jag också när jag planterar dom i karet. De övriga fiskarna i karet är inte precis några mördare som de kan bli stressade av, (tre koi och två silverhajar och två malar).

    Hade de inte vart för att EN abborre klarar sig hur bra som hellst hade jag givit upp nu men, tycker ändå att han borde få sig en kompis.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Det är inte så att den nya får stryk och stressas helt enkelt? Kanske prova med flera nya på en gång. Av den gamla abborren menar jag
    Senast redigerad av eriahl; 24 July 2012, 16:49.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • the_gedd
      • July 2012
      • 23

      #3
      Har provat i antalet 1-5 nya men blir samma varje gång.. Stryk känns otroligt med då ingen bryr sig om varandra. Jag måste göra något fel någonstans. De ska ju funka..

      Bör tilläggas att jag enbart provat med 5-12cm stora abborrar.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Dör alla på en gång? Dom nya törs fram vid matning och inte har svårt att få tag i mat och vad får dom för något?
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Vuxna abborrar är rejält elaka och griniga, och jo, dom dödar varandra i akvarium. Kan mycket väl vara det som händer.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            25 grader är ju att ta i till abborre. Särskilt om det är kallare där den kommer ifrån, det är en sak att vänja sig vid den temperaturen över tid (det kan fungera även om det ändå är väl varmt) men kommer det plötsligt så kan det bli förödande. Fångade abborrar får också nästan oundvikligen en del skador i slemskiktet, vid måttlig temperatur har de en chans att reparera men ju varmare det är ju större är risken att de stryker med av skadorna.

            Välmatade abborrar brukar funka i grupp men det är också rovfiskar som kan ge sig på överaskande stora byten. Jag har noterat att fiskar som abborren omöjligen borde kunna svälja, även andra abborrar, försvinner samtidigt som kvarvarande blir rejält runda om magen. När det gäller de som verkligen är omöjliga att svälja, alltså i ungefär samma storlek, så kan de i stället bli stressade av misslyckade försök att äta dem. Bäst är väl egentligen att introducera såna som är något större än befintlig.

            Abborrar kan också ha olika diet. Somliga äter kryp, andra fisk, några kräftor osv. Råkar man få tag på en som snöat in på nån specialkost så kan bli besvärligt att få dem att tänka om. Det är värt att prova med lite olika, frysfoder, mask, småfisk osv. Det kan ju också vara värt försöket att fånga dem på annat sätt / plats för att se om man kan få något mindre kräset.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              Om dom är i så varmt vatten så får dom bra ämnesomsättning (tror jag det va) och då behöver dom mycket mat. Så om du vet att dom äter så ska du mata på riktigt mycket. Men 25 grader är lite mycket för abborre, försök sänk till 22, men ju lägre ju bättre.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av robidobban
                25 grader är lite mycket för abborre
                Mja, inte egentligen. Deras optimala temperatur är 20 - 25 grader, övre kritiska temperaturen är cirka 30 grader, och övre letalgräns är cirka 34 grader. Det är värmetåliga fiskar.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • the_gedd
                  • July 2012
                  • 23

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Dör alla på en gång? Dom nya törs fram vid matning och inte har svårt att få tag i mat och vad får dom för något?
                  Nja lite är det som är problemet att de inte törs komma fram och äta. Det är inom loppet två dygn de dör. Den abborren som bott där nu i några månander får mask, räkor, fiskbitar och ibland "tvingar" den i sig pellets.

                  Kommentar

                  • the_gedd
                    • July 2012
                    • 23

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Mja, inte egentligen. Deras optimala temperatur är 20 - 25 grader, övre kritiska temperaturen är cirka 30 grader, och övre letalgräns är cirka 34 grader. Det är värmetåliga fiskar.
                    Har inget smidigt sätt att sänka tempen heller då jag kör utan doppvärmare! Men av att dömma vad jag läst på flera forum ska de gå bra att ha 25 grader.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Mja, inte egentligen. Deras optimala temperatur är 20 - 25 grader, övre kritiska temperaturen är cirka 30 grader, och övre letalgräns är cirka 34 grader. Det är värmetåliga fiskar.
                      Det beror ju på vad du menar med optimalt. Vill man ha bästa möjliga tillväxt i en odling så är 23 grader optimalt för abborre. Nu är det ju inte så säkert att det mål man har med att ha abborre i akvarium är att de skall växa så snabbt som möjligt utan snarare att de skall må bra. Tittar man på sjukdomar, kannibalism och överlevnad så är det långt bättre med klart lägre temperatur. Jag har 17 grader nu till mina, det är mer optimalt ur såna synpunkter.

                      Och det man också skall komma ihåg är att när det som här gäller nyinsatta fiskar så spelar det ingen roll om temperaturen är aldrig så optimal ur någon synpunkt om fisken är tillvand vid en annan temperatur. Tar man en fisk ur sjön med 17 grader och släpper den direkt i ett akvarium med 25 så är chanserna goda att man snart får bättre tillfälle att studera abborrmage än man önskat sig.
                      Senast redigerad av Bygert; 24 July 2012, 23:40.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Koppa in med tanke på tempen ska man förstås tänka på. Neråt 17gr börjar det närma sig lt ex lax, harr. Abborre och t ex gös har jag hellre i 25gr än 17gr. Gösen som t ex Vätternakvariet har går med bland annat lake som är en som helst har svalare. Den gösen är inte överdrivet aktiv s a s.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Det beror ju på vad du menar med optimalt. Vill man ha bästa möjliga tillväxt i en odling så är 23 grader optimalt för abborre.--- Tittar man på sjukdomar, kannibalism och överlevnad så är det långt bättre med klart lägre temperatur. Jag har 17 grader nu till mina, det är mer optimalt ur såna synpunkter.
                          Enligt "Temperaturpräferenzen und -limiten von Fischarten Schweizerischer Fliessgewässer" så är optimum 20 - 25, dvs inom det intervallet har man maximal tillväxt. Det är därmed också det intervall man har mest aktivitet, bäst motståndskraft mot sjukdomar, och bäst läkning av skador. Man kan naturligtvis hålla dem kallare än så för att sänka metabolism, aktivitet och aggressivitet och tillåta mindre matning, vilket kan vara optimalt för akvaristen, och vill man ha lek måste de få en period med kyla på vintern.

                          Min poäng var inte att man inte kan hålla abborrar vid någon annan temperatur än 20-25, för det kan man förstås, utan min poäng var att man inte behöver kylare för att hålla abborre, och att det inte alls är så att "ju kallare dess bättre". Framförallt är min poäng att vattenkvalitet och foderkvalitet är mycket viktigare för de flesta svenska fiskar än låg temperatur.

                          Jag tror heller inte att du kan döda en abborre genom att flytta den från 17-gradigt vatten till 25-gradigt.
                          Senast redigerad av Azur; 25 July 2012, 01:35.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Nej man behöver inte kylare till abborre men råkar man ut för dödsfall bör man i alla fall överväga om temperaturen har nåt med saken att göra. Min erfarenhet är att nyfångade fiskar tål en hel del i form av sänkt temperatur men att de reagerar starkt negativt på även måttliga höjningar. Även om den nya temperaturen då i nån slags bemärkelse är mer optimal. Temperaturen brukar då också om den är optimal för tillväxt också vara nog så optimal för svampangrepp och annat elände så nya fiskar blir ofta skabbiga i högre temperatur och klarar sig inte.

                            Sen, när man klarat invänjningen, visst kan man ha abborrar rätt varmt. Jag föredrar ändå de mer lugna förhållandena i lägre temperatur då de beter sig mindre stressigt. En viktig faktor är också syrehalten, i 25 grader kan det lösa sig typ 8 mg syre per liter vatten, vid 17 grader 10 mg. Abborrar blir stora och det är inte alltid man har så väldigt stora akvarier. Den ökade lösligheten för syre i lägre temperatur ger väsentligt större marginaler för att undvika problem och det syns på gällocken att andningen blir mycket lugnare i lite lägre temperatur. Jag gillar det lugnet och de mindre risker för olika problem som följer med det, alltså försöker jag hålla ner temperaturen.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • the_gedd
                              • July 2012
                              • 23

                              #15
                              Hej igen, gjorde ett nytt försök igår med två nya abborrar från en annan sjö. Dom va nyfikna igår och lite mer tillbaka dragna idag. Skulle prova mata med räkor men inga av dessa två tordes komma fram och smaka. Så koi-fiskarna och den andra abborren käkade räkorna själva.. utom en liten bit som tappades i närheten av de nya borrarna som de åt upp.
                              Så nu har jag kommit ett steg längre med att få dom att äta iaf.. nu får man hoppas att de vågar sig fram vid nästa mattillfälle!

                              Vad grötit det blev skrivet, hoppas ni förstår ändå!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...