Jag funderade på att ta in spigg i mitt akvarie till våren och tänkte höra om dom äter upp mina andra fiskar har några neontetra, en black ghost, några pansa malar, två ålar med mera
spigg
Kollaps
X
-
Nej, de äter inte upp dina fiskar. Men det är en kallvattenfisk och dina andra fiskar är det inte. Så det är ingen lyckad kombination. -
BGn kan få piercingar i halsen kanske?Kommentar
-
Jag har haft en del i mitt sverige-biotop-akvarium. Ska man ha spigg så bör man ha ett stim, desto fler desto bättre.
Som föregående användare skriver så finns en stor risk för att de blir uppätna, och med tanke på taggen i ryggen så kan det resultera i skador på dina andra fiskar.
De kan också vara ganska elaka mot dina andra fiskar. Temperaturen är ett problem.______________________________________________
540 L + 540 L + 47 L
Entusiastisk amatörKommentar
-
får man ens ta in spigg ifrån naturen jag trodde att man bröt mot någon lag då ( att man inte får ta hem vilda djur)Kommentar
-
-
josef wärnberg
-
fel temp kanske? fel ph? fel kh? fel mat?Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
-
Kommentar
-
Storspigg är betydligt tåligare än småspigg. Storspigg anpassar sig väldigt väl till nyare temperaturer och miljöer. Storspiggen förekommer i olika vattenmiljöer, allt från syresrika vattendrag med klart rinnande vatten till skitiga hamnbassänger.
Jag har haft storspigg i sällskapsakvarium och även lyckats få yngel vid tre tillfällen. Man bör dock införskaffa sig en lekande hane under april månad om man vill lyckas odla artenhanar som levt länge i akvariet har svårare för att känna av när en ny lekperiod infinner sig (eftersom det ständigt är sommartemperatur i akvariet).
Storspiggen kan vara ett hot mot dina tetror om spiggen är av stora mått (maxstorleken är 10-12 cm). Det är ju en rovfisk så helt fredlig är den inte. Men får den mat regelbundet så kommer den förmodligen hålla sig på mattan.
En liten varningsklocka är om spiggen är halvtjocka under tiden då de inte leker, spigg är en art som ofta angrips av bandmask som berövar spiggen dess näring. En ganska så vanlig anledning till varför spiggen dör.
Vill du ha en fredligare fisk så skulle jag nog håva eller agnmeta efter elristor.Kommentar
-
Såhär kan spigg se ut med rätt säkert mask i sig. Kan nästan mäta sig med en slöjstjärt när det är riktigt illa. Tillslut mer eller mindre flyter dom i ytan och blir lättfångad mat för fågel. Såg först när jag fipplade med bilden att nog ser det ut som en lus oxå , inringad, nere till höger.
Bara att ligga på en brygga och kika på spigg i lektagen är kul. Fullt med små yngel och pilska hanar i snygga färger som flörtar hejvlit
Senast redigerad av eriahl; 14 October 2011, 23:10."Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHOKommentar
Kommentar