spigg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof 93
    • November 2009
    • 8

    spigg

    Jag funderade på att ta in spigg i mitt akvarie till våren och tänkte höra om dom äter upp mina andra fiskar har några neontetra, en black ghost, några pansa malar, två ålar med mera
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Nej, de äter inte upp dina fiskar. Men det är en kallvattenfisk och dina andra fiskar är det inte. Så det är ingen lyckad kombination.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Skulle det dessutom fungera att ha spigg i ditt akvarium (vilket jag inte tror) så skulle nog BG'n och ålarna äta upp dom, förmodligen....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        BGn kan få piercingar i halsen kanske?
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Riddaren
          • June 2009
          • 126

          #5
          Jag har haft en del i mitt sverige-biotop-akvarium. Ska man ha spigg så bör man ha ett stim, desto fler desto bättre.
          Som föregående användare skriver så finns en stor risk för att de blir uppätna, och med tanke på taggen i ryggen så kan det resultera i skador på dina andra fiskar.
          De kan också vara ganska elaka mot dina andra fiskar. Temperaturen är ett problem.
          ______________________________________________
          540 L + 540 L + 47 L
          Entusiastisk amatör

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av DAHLBERG
            BGn kan få piercingar i halsen kanske?
            Tror inte den blir så glad om den får piercing i halsen.....
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Ancistrus_malen
              • March 2010
              • 47

              #7
              får man ens ta in spigg ifrån naturen jag trodde att man bröt mot någon lag då ( att man inte får ta hem vilda djur)

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #8
                Ingen bryr sig om du tar hem en spigg eller 2.

                Kommentar

                • josef wärnberg

                  #9
                  jag har skaffat spigg men dom bara dör. varför ???

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    fel temp kanske? fel ph? fel kh? fel mat?

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ancistrus_malen
                      får man ens ta in spigg ifrån naturen jag trodde att man bröt mot någon lag då ( att man inte får ta hem vilda djur)
                      Fisk (bortsett från några skyddade arter, t ex mal) är helt ok att ta in och ha i akvarium.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Hur länge lever dom innan dom dör? Brukar inte vara svåra att få igång på fryst eller levande foder. Sen kan hanar vara riktigt elaka på varandra.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Eidesdotter
                          • December 2009
                          • 219

                          #13
                          Ursprungligen postat av josef wärnberg
                          jag har skaffat spigg men dom bara dör. varför ???
                          Har du fått till samma salthalt (eller inget salt alls) som i vattnet du tog dem från? (Med tanke på att spigg finns i både salt-, bräck- och sötvatten.)

                          Kommentar

                          • SydpOlof
                            • January 2011
                            • 32

                            #14
                            Storspigg är betydligt tåligare än småspigg. Storspigg anpassar sig väldigt väl till nyare temperaturer och miljöer. Storspiggen förekommer i olika vattenmiljöer, allt från syresrika vattendrag med klart rinnande vatten till skitiga hamnbassänger.

                            Jag har haft storspigg i sällskapsakvarium och även lyckats få yngel vid tre tillfällen. Man bör dock införskaffa sig en lekande hane under april månad om man vill lyckas odla arten hanar som levt länge i akvariet har svårare för att känna av när en ny lekperiod infinner sig (eftersom det ständigt är sommartemperatur i akvariet).

                            Storspiggen kan vara ett hot mot dina tetror om spiggen är av stora mått (maxstorleken är 10-12 cm). Det är ju en rovfisk så helt fredlig är den inte. Men får den mat regelbundet så kommer den förmodligen hålla sig på mattan.

                            En liten varningsklocka är om spiggen är halvtjocka under tiden då de inte leker, spigg är en art som ofta angrips av bandmask som berövar spiggen dess näring. En ganska så vanlig anledning till varför spiggen dör.

                            Vill du ha en fredligare fisk så skulle jag nog håva eller agnmeta efter elristor.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Såhär kan spigg se ut med rätt säkert mask i sig. Kan nästan mäta sig med en slöjstjärt när det är riktigt illa. Tillslut mer eller mindre flyter dom i ytan och blir lättfångad mat för fågel. Såg först när jag fipplade med bilden att nog ser det ut som en lus oxå , inringad, nere till höger.

                              Bara att ligga på en brygga och kika på spigg i lektagen är kul. Fullt med små yngel och pilska hanar i snygga färger som flörtar hejvlit

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 058-11-10-14 - Storspigg med mask.JPG
Visningar: 1
Storlek: 224,0 KB
ID: 2136380


                              Klicka på bilden för större version

Namn: 061-11-10-14 - Storspigg med mask.JPG
Visningar: 1
Storlek: 120,9 KB
ID: 2136381
                              Senast redigerad av eriahl; 14 October 2011, 23:10.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...