stulna eller mink?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #16
    Visst kan man lära fiskarna att håv inte nödvändigt betyder fara men fiskarna brukar reagera om det är annan håv man använder eller om det är en annan persons siluett ska håva.
    Koi karpar är ju tyvärr lite nyckfulla då de ena dagen äter ur handen medans de är skitskraja nästa gång på grund av fel siluett(andra kläder).

    eriahl- Fiskgjuse tackar för den stavningen.

    Vet inte hur tärnor funkar men de är större experter på att ta fisk i stora mängder än både måsen och truten tillsammans.

    Eventuellt så kan en sänk håv ha använts.
    En sänkhåv monterad med kort snöre på en pinne och lite mat eller brödsmulor är grymt effektivt oavsett vilken fisk det rör sig om i sammanhanget.

    Ålryssja är också ett alternativ men jag tror att man borde se om någon varit i dammen isåfall för man måste nog lägga den på plats då man inte kan använda den på traditionellt sätt genom att fästa struten i ett objekt då den hamnar ovan ytan.
    Sen så får man göra vissa modifikationer på en ryssja med nätet, de bör ju helst vara högt runt 2,5m med flytkork och tyngder.
    Senast redigerad av ciklidcollector; 27 June 2008, 18:51. Anledning: New lines.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #17
      Men en hägers jaktteknik är väl ändå att vänta på att bytet ska vara tillräckligt nära, eller något sådant. Har jag för mig i alla fall.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Förra året var det en här som tappade alla sina Koi en natt, med all säkerhet Mink då det finns Mink i Ångermanälven som ha har sin damm bredvid.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #19
          Det kan ju ha varit en mink eller utterförälder som hade med sig sina stora ungar och skulle lära dem att fiska Titta här ungar vilken fägglad snygg mat ni ska få fånga idag, liksom... Hur pass skyddad är dammen från luften då? Finns det näckrosor eller andra växter,viktigt om vattnet är klart, fåglar har bra syn..

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Bara att vänta på lite info av cattus men svårt att vänta jue. Ska ta en bild på tvungna åtgärder pga både mink och häger vid en damm men annan fisk i.
            Senast redigerad av eriahl; 27 June 2008, 20:13.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #21
              Finns många sätt.

              Jag testade ett sätt.
              Byggde tak som täcker en del av dammen direkt uppeifrån.
              På den klistrade jag på en leksaksdrake som ser ut som en ormvråk.
              Inte en fågel på flera kilometers avstånd.
              Dock så försvann ju alla små fåglar också med sitt kvitter.
              Dock så gjorde det inte så mycket då dessa fåglar äter upp jordgubbarna o sambons vaxbönor
              Inte ens hägern vågar komma på besök.
              Då det gäller mink i trädgården så säger vissa att det ska funka med hägerskrämman som tsunamikoi säljer men att även katt kiss funkar.
              Dock så är ju katt kiss väldigt illa luktande så det alternativet kanske inte är så bra ur estetisk synpunkt.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #22
                oj vad många svar

                jag trodde inte att så många skulle svara. Jag har faktiskt inte riktigt allt klart för mig. Det jag vet är det jag skrev. Han var borta ett dygn och då han kom hem fanns ingen fisk kvar. Han ville nämligen ha hjälp med att testa vattnet då han trodde att det hänt något och fisken dött, men vattnet var hur bra som helst och sedan hade en kompis till honom hjälpt till att kolla på djupet i dammen. En del koi var iallafall rätt så stora om jag förstod det hela rätt. Därför var han så förvånad då dammen var helt tom. Inte en fisk kvar.
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #23
                  Bilderna på mink och hägerskydd. Det låga stängslet går runt dammen och nätet är som extra till trådarna vid fiskarnas matbord sas
                  Bifogade filer
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #24
                    Får man fråga hur pass dyrt ett sådant skydd går på?
                    Menar att mitt gick på knappt 300kr (kattsand me kattpiss inräknat).
                    Hitintills har jag inte haft några besök.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #25
                      nu har jag inte läst HELA tråden.
                      Jag tycker det är mycket olykligt det som har hänt,
                      men jag kan inte riktigt se att ett djur är den skyldige.
                      En häger äter sig mätt, sen går den.
                      Jag tror inte att alla fiskarna skulle gå åt på en häger.
                      Det låter för mig osanolikt.
                      En mink. Ja den dyker och är en bra simmare, men också en sån som leker med maten. En mink dödar för skojskull och då måste det finnas döda halvätna fiskar sprätt o spratt, spår överallt o fjäll som har sprutat åt alla håll.
                      en räv däremot den dödar allt äter på plats och det som blir över tas med. men jag tror inte dom gillar vatten så den måste man nog utesluta.

                      Räv och mink har gått på våra höns. därför vet jag hur dom gör. och minken lämnade verkligen en slaktplats. medan räven bara lämnade några fjädrar...
                      hägern var inte på våra höns. så där kan jag inte stämpla nåt.

                      Och förövrigt kan jag säga att nästan alla såna där djur som mink, iller, väsla o vad dom nu heter, även utter. ÄLSKAR att leka med maten. så spår efter dom GÅR inte att missa.
                      Odå är det tyvärr bara människan kvar...(tror jag)
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #26
                        Hmm.. Vilket mysterium.. Man vill ju gärna veta svaret innan man stoppar i nya invånare, tänker jag...

                        Inga spår runt dammen??? En mink med ungar borde ju lämna spår, tycker man, och var det mycket fisk så måste det ju ta ett djur ett tag att fånga och framförallt äta upp all fisk. Då borde rester och spår finnas runt dammen, lr hur!! Jag röstar nog för människa också om fisken är dyr vill säga..

                        Jag hoppas killen hittar ett svar och att vi får höra det också..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Minkar som samlar ihop fiskar på löpande band åt tex ungar eller sparar behöver inte lämna spår eller leka med fisken först.
                          Jo lösningen vore intressant om den går att komma fram till
                          Senast redigerad av eriahl; 30 June 2008, 22:45.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #28
                            men ungarna följer ju minkhonan innan dom drar iväg i juli-augusti. och ungar (det gäller typ alla djur) leker som sa*an med maten så det är otroligt att det inte skulle finnas ett enda spår efter minkhona med ungar.
                            fisk ben, fjäl-rulla-sej-i-gräset-spår. men detta kanske inte ska bli en minkfråga nu.
                            Men jag säger som nån annan sa här i tråden. kolla med grannar o så. om dom har sett nån skummis tassa omkring me en jättehåv.
                            Eller om killen med dammen har lagt märke till minkliv eller Stora-fåglar-liv.

                            hur mycket fisk var det i dammen? 10-15 st?
                            hur stora var dom? 5-10cm eller 20cm-40cm?
                            skarv är ju en möjlighet om det var modell mindre på fiskarna...
                            Senast redigerad av karrokaja; 30 June 2008, 23:18.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • *Goffe*
                              • October 2007
                              • 6

                              #29
                              Jag hadde 5st slöjstjärtar i en mindre dam, och helt plöstligt var dom bara borta, petade runt med håv men ingen fisk inom synhåll.
                              Det hadde gått nästan en vecka när jag stod och funderade på om man skulle våga stoppa ner nya fiskar, trodde dom hadde blivit uppätna av fåglar eller katt men så fick jag syn på nått som rörde sig i vattnet å där var dom 4st iallafall en saknades.
                              Nått hadde väl skrämt dom så dom parkade väl på botten.

                              Hoppas någe sådant hänt i detta fallet också.
                              Mvh Goffe

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #30
                                Minkar dödar inte för skojs skull (det gör bara människor), däremot hamstrar de mat om jag minns rätt, och tar för sig om det finns ett överflöd, och det kan ju vara det som har hänt. Äter den inte fisken på plats, utan med en gång bär iväg den till sitt förråd, så behöver det nog inte synas nå´t, och det som syns blir kanske uppätet av djur som kommer efter.
                                Senast redigerad av Shepard; 01 July 2008, 00:02.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...