stulna eller mink?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cattus
    • August 2007
    • 167

    stulna eller mink?

    En bekant var borta ett dygn. Han hade i sin damm koi, guldfisk, brax! och gräskarp. När de kom tillbaka var ALLA fiskar som bort"simmade". Fanns ingen kvar, ingen död, inget lik, ingen måsskit runt dammen.... Är det möjligt att det kan ha varit mink i farten(annat rovdjur?) eller är största möjligheten helt enkelt att någon stulit dom. Dammen är 3 meter djup på djupaste stället. Stöld verkar svårt att lyckas med när det är så djupt. Någon som har en idé?
    Allt går om man vill...
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    #2
    Jag skulle gissa på stöld faktiskt.
    Ett nätt och alla fiskar är uppe på nolltid.

    Låter konstigt om EN mink glufsat i sig allt som du beskriver.
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Jag vet en person som fick all sin dammfisk, (koikarp, säkert 50 kg fisk totalt) uppätet av en SÄL!

      Tillägg, det är INTE gjort på nolltid att tömma en tre meter djup damm med nät.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Gick det mycket och eller stor fisk i dammen? Finns det mink i trakten kan dom vara ruggigt effektiva på att fiska. Hägrar kan vara tålmodiga oxå men borde synts innan om såna finns i trakten. Har dom kollat noga efter ev fjäll i närheten? Att nätfiska kan vara svårt nog även om inget att fastna i botten som tex sten eller grenar finns. Inte omöjligt iofs att näta upp dom men borde behövas tålamod och lite väl valda ord.
        Har sett en mink som jagade en öring på ca 2,5kg instängd i en "pöl" vet inte om den lyckades men envisa är dom rackarna.
        Vore det stöld borde ev tjuv veta vad h*n är ute efter. Braxarna skulle nog bara slängas på land.
        Senast redigerad av eriahl; 27 June 2008, 01:12.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Jag tror på skarv!!

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • GRIZZLY
            • December 2006
            • 867

            #6
            En utter gissar jag på

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Jag tror i alla fall inte på stöld av människor. Fiskarna blir rätt skygga när man börja håva eller dra nät - så i en så djup damm måste det ha varit omöjligt (eller oerhört tidsödande) att få upp alla.
              Hade det varit mink så tror jag att det skulle ha funnits fjäll etc. runt dammen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #8
                Vissa koi o guldfisk odlare har ju rejält djupa dammar, istället för att håva upp dessa fiskar så kan man använda en abborr mjärde eller mörtmjärde.
                Är fiskarna hungriga så räcker det med lite karpbete i mjärden.
                Tar mellan 2timmar-2dygn när man fått upp ett bestånd i damm på cirka 20fiskar.
                Blir inga fjäll eller andra efter lämningar.

                Som Kjell skrev så skyggar fiskarna vid ovana siluetter och i en djup damm som nämnda 3meter är det dömt att misslyckas med håvning eller nät.
                Eventuellt så kan skarv(ålkråkan) vara en bov om fiskarna var runt 10-15cm.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • hgs
                  • December 2007
                  • 147

                  #9
                  Hej detta låter mer som en mänslig faktor.skulle det vara mink eller något annat så skulle det finnas lite spår efter dom. det kan ju vara någon som haft koll på dammen länge och gått å tjuvmatat dom när han inte vairt hemma.hör med grannarna det skulle jag göra om dom sett något folk idag är ganska fräcka...JÄKLA OTUR HOPPAS ATT DET LÖSER SIG

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av hgs
                    Hej detta låter mer som en mänslig faktor.skulle det vara mink eller något annat så skulle det finnas lite spår efter dom. det kan ju vara någon som haft koll på dammen länge och gått å tjuvmatat dom när han inte vairt hemma.hör med grannarna det skulle jag göra om dom sett något folk idag är ganska fräcka...JÄKLA OTUR HOPPAS ATT DET LÖSER SIG
                    Jag matar fiskarna i min damm varje dag och fiskarna kommer direkt fram när kommer fram till dammen. Jag kan till och med plocka fram håven (som är jättelik), men när jag väl har tagit det första håvtaget så är de borta. Så att någon skulle håvat eller nätat dom förefaller helt orimligt.
                    Möjligen då med en mjärde som ciklidcollector skriver.

                    Vore intressant att veta storleken på fiskarna. Det fanns ju guldfiskar i dammen och då brukar det finnas yngel och de lär simma ut och in ur en mjärde som de vill.

                    För att få upp alla fiskar så kan jag bara tänka mig att något har lagt i ett gift som dödat fiskarna (orsakat syrebrist) och då är det ju möjligt att rensa totalt.
                    Det enda djur jag tror skulle kunna ha orsakat det är en/flera hägrar för de kan glufsa i sig rejält mycket.
                    Ja och så då en säl som som Robin skriver.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Kom att tänka på en sak. Mink har väl ungar som är på väg att bli sas vuxna vid den här tiden så det går åt mycket mat. Är det inte så stora fiskar kan en hona kanske dragit hem dyr sushi åt ungarna från matstället hon råkat hitta. Ungarna kanske oxå fått följa med om det är orsaken. Olika funderingar en efter en. Intressant att få veta vad orsaken är iaf. Dammen som djupast 3meter men hur lång och bred är den?
                      Senast redigerad av eriahl; 27 June 2008, 14:02.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • ciklidcollector
                        • April 2008
                        • 1111

                        #12
                        En häger skulle inte kunna snappa åt sig en fisk från tre meters djup.
                        Vid fara så sticker ju både guldfisk o koi ner o gömmer sig bland växter.
                        Finns det inga växter så är alla fiskar samlade på djupt vatten.

                        Om fiskarna som då var i dammen gått ute hela vintern så är troligtvis ynglena så stora att de också följer med i mjärden.
                        Ett exempel är löj mjärde, 4mm maska.
                        Finns både utbyggbara och i varierande storlekar.
                        Finns med ännu mindre maska 1,5mm.
                        Jag gjorde exempelvis en egen mjärde av myggnät för att kunna fånga pytte små abborre yngel i våras(för mat till mina akvarie fiskar).
                        Senast redigerad av ciklidcollector; 27 June 2008, 15:27. Anledning: Glömde information i texten.
                        -=Amatörbiologen=-
                        Amerikanska Ciklider

                        Kommentar

                        • ciklidcollector
                          • April 2008
                          • 1111

                          #13
                          Det kan dock vara fiskjuse(tror det stavas så) eller trut.
                          De tar fisken från ytan utan synliga tecken där av.
                          -=Amatörbiologen=-
                          Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          • PixelHermit

                            • May 2002
                            • 105

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag matar fiskarna i min damm varje dag och fiskarna kommer direkt fram när kommer fram till dammen. Jag kan till och med plocka fram håven (som är jättelik), men när jag väl har tagit det första håvtaget så är de borta.
                            Strax utanför Uppsala hade en av våra kunder (på den tiden jobbade jag i akvarieaffär) en rätt stor damm ute vid sin gård. Till ytan var den stor som en halv olympisk bassäng ungefär, men dammen var inte fullt så djup. Däri simmade guldfisk (och koi på senare år tror jag) som håvades upp under hösten, för vinterförvaring i kar som inte bottenfryste. Han hade haft sina fiskar en hel del år, och de simmade faktiskt självmant in i hans stora håv, när det var dags! Det låter otroligt, jag vet, men har man sett det själv är det svårt att misstro... Visserligen är det inte "säsong" för vintersemester nu, tvärtom - men som sagt är det i varje fall inte omöjligt att "lära" fiskarna att en håv inte med nödvändighet måste vara farlig.


                            X
                            X
                            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Trut kommer nog bara åt dåliga fiskar som är i ytan. Fiskgjuse skulle kunna vara en kandidat oxå
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...