Kuhlii-yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #76
    En sak jag kom och tänka på nu, dock inget som kan hjälpa dig då tamarind .

    Kuhlii är ju en fisk som är väldigt billig i handlen, då måste den vara lätt odlad igentligen elr? För jag tror inte att fisk affärer köper in VF kuhliis hela tiden, de borde kosta mer elr? plus att dem borde ju ta slut nån gång då :P

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #77
      Om man köper sånahär, kan man inte ha täckglas med "matkant" då? Tänkte på artbeskrivningarna står det ju dom sticker på natten om man inte har heltäckande?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #78
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Om man köper sånahär, kan man inte ha täckglas med "matkant" då? Tänkte på artbeskrivningarna står det ju dom sticker på natten om man inte har heltäckande?
        Jag skulle då inte våga det . Men du kan ju lägga något över hålet
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #79
          Ursprungligen postat av beerzon
          En sak jag kom och tänka på nu, dock inget som kan hjälpa dig då tamarind .

          Kuhlii är ju en fisk som är väldigt billig i handlen, då måste den vara lätt odlad igentligen elr? För jag tror inte att fisk affärer köper in VF kuhliis hela tiden, de borde kosta mer elr? plus att dem borde ju ta slut nån gång då :P
          Även om det är svårt att odla Kuhlii i akvarium är det inte sagt att det är svårt i deras naturliga miljö.
          Jag tror att de behöver dessa temperaturskiftningar mm som finns i vattnet i deras naturliga miljö för att kunna leka och det är svårt att efterlikna i akvarium.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • MK57
            • September 2006
            • 197

            #80
            Grattis!!!!
            Måste köpa khulisar nu...
            Käka khulisar upp ancistrusyngel?Men så jäkla sugen på såna nu...

            Men Grattis igen!!!!
            Diskus+malar=skoj

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #81
              Ursprungligen postat av MK57
              Grattis!!!!
              Måste köpa khulisar nu...
              Käka khulisar upp ancistrusyngel?Men så jäkla sugen på såna nu...

              Men Grattis igen!!!!
              Vafasiken, en vuxen kuhlii är väl mindre än en babyancistrus? Kanske inte direkt, men svar på din fråga: De lär absolut inte käka upp ancistrusyngel.

              Kommentar

              • Tamarind
                • February 2008
                • 482

                #82
                Ursprungligen postat av beerzon
                Kuhlii är ju en fisk som är väldigt billig i handlen, då måste den vara lätt odlad igentligen elr? För jag tror inte att fisk affärer köper in VF kuhliis hela tiden, de borde kosta mer elr? plus att dem borde ju ta slut nån gång då :P
                Jag har för mej att de flesta är VF, men att det även odlas i stor skala i Asien genom att injicera hormon i stackarna... Kommentera gärna ni som har mer koll på fakta!

                /Erika

                (har hävt i en flaska metylen-blått, de sjuka fiskarna verkar helt botade och ynglen verkar mest tycka det är kul med färgat vatten(peppar, peppar)! Puh...)

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #83
                  Ursprungligen postat av Tamarind

                  (har hävt i en flaska metylen-blått, de sjuka fiskarna verkar helt botade och ynglen verkar mest tycka det är kul med färgat vatten(peppar, peppar)! Puh...)
                  Skönt att höra .. Håller verkligen tummarna
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Tamarind
                    • February 2008
                    • 482

                    #84
                    Jag plockade nyss isär ytterfiltret för första gången någonsin, beredd på att hitta iallafall något dött kuhlii-yngel, men icke sa nicke! 12 pyttesmå sprattlande och troligtvis chockade yngel har nu sett dagens ljus för första gången på flera månader!!! Har nu uppskattningsvis 40 yngel.
                    /Erika

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #85
                      Oj! Vad många! STORT grattis till dina yngel : D

                      MVH Johan

                      Kommentar

                      • JLi
                        • December 2004
                        • 773

                        #86
                        Vackert. Första gången jag hör att man får akvariet överbefolkat med kuhli-ålar. Hur stora är ynglen nu? Hur är det med vita-prick sjukan? Är den under kontroll? Det vore synd om den drabbade ynglen.
                        h. Johan

                        Kommentar

                        • Tamarind
                          • February 2008
                          • 482

                          #87
                          Några yngel är 5 cm, men de flesta är runt 3 cm. De "nytillkomna" är bara en cm... De växer nog till sej nu när de får mat!
                          Jag hade i medicin i måndags, och i onsdags var alla prickar borta... Filtrerar med kol just nu för att få bort medicinen. Har en flaska beredd så att jag kan upprepa behandlingen om jag ser minsta lilla prick de närmsta dagarna, men jag tror att det är över nu! Åker till Danmark på onsdag så jag håller på att instruera sambon så han håller utkik efter eventuella sjuklingar medans jag är borta...
                          /Erika

                          Kommentar

                          • Olivin
                            • July 2006
                            • 573

                            #88
                            Vad skönt att höra att vita-prick sjukan verkar ha gett med sig! Har följt tråden med stort intresse men inser just att jag inte sagt grattis...så GRATTIS till ynglen

                            Hur är det, sådana här guld-klassade arter får man diplom av SARF när man lyckas odla?

                            Har själv gjort ett försök förut då jag såg att en av mina Khulis verkade bära på rom. Satte över hela gruppen till ett egen akvarium men inga yngel blev det (glömde iofs resa till USA).

                            Undrar just, finns det överhuvudtaget någon annan här på Zoopet som lyckats få yngel, eller ens sett yngel hos någon tidigare? Kollar på www.loaches.com just nu och hittar en (1) som fått yngel där.
                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • Tamarind
                              • February 2008
                              • 482

                              #89
                              Tack, tack!
                              Ett diplom får man om man är medlem i en akvarieförening, det är ju tyvärr inte jag... Det tar jag till nästa kull!!! (Ehh... Storhetsvansinne??)
                              /Erika
                              (Jo, det är vetenskapligt bevisat att man måste till USA för att få yngel, så det missade du...)

                              Kommentar

                              • Tamarind
                                • February 2008
                                • 482

                                #90
                                De bara växer och växer... Några är nu hälften så stora som föräldrarna!

                                http://www.ladda-upp.com/bilder/8606/stora

                                Ynglen har väldigt olika teckning, med tanke på hur en del ser ut

                                http://www.ladda-upp.com/bilder/8607/brun- (strecket ska med i länken!)

                                så kan man ju undra om inte följande är lite mer än bara vänner!

                                www.ladda-upp.com/bilder/8605/v-C3-A4nner- (strecket efter ska med i länken igen...)

                                Ynglen är ute och far efter rutorna betydligt mer sedan jag blev av med mina Black Mollys, så de känner sej nog tryggare nu!
                                (TACK Nitra98!!!)

                                /Erika

                                Kommentar

                                Arbetssätt...