Kuhlii-yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #61
    Tackar, tackar!
    Efter flera försök att fixa en panoramabild över akvariet så har jag gett upp... (ny kamera...) Här är därför en vanlig bild av hur det ser ut numera.

    http://www.ladda-upp.com/bilder/6850/akvarium


    Förgrundsväxterna är Pogostemon Helferi, de ska täcka botten så småningom men har inte hunnit så långt än... Men uj vad de växer bra! Ålarnas favorit-gömställen!

    http://www.ladda-upp.com/bilder/6851/pogostemon

    /Erika

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #62
      Vädligt snyggt inrett kar du har nu, de nya växterna var väldigt fina.

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #63
        Tack! Jag ska jobba på att få ihop en panoramabild som inte är suddig, så man ser lite detaljer också...

        Kommentar

        • Ibanez
          • July 2006
          • 853

          #64
          det tackar vi för
          Era fiskar ger jag mina till frukost..

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #65
            Speglingar i glaset, knepigt fotoprogram på datorn, störd dator dessutom, alldeles för soligt i rummet... Äsch, jag åker och badar istället... Det kommer så småningom!
            /Erika

            Kommentar

            • Ibanez
              • July 2006
              • 853

              #66
              hehe.. klokt beslut

              det e inte så att du skall dela med dig av din Pogostemon Helferi??

              e riktigt sugen på den
              Era fiskar ger jag mina till frukost..

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #67
                Grymt fint kar med
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • Mobster
                  • June 2008
                  • 506

                  #68
                  Ursprungligen postat av Tamarind
                  Förgrundsväxterna är Pogostemon Helferi, de ska täcka botten så småningom men har inte hunnit så långt än... Men uj vad de växer bra! Ålarnas favorit-gömställen!

                  http://www.ladda-upp.com/bilder/6851/pogostemon

                  /Erika

                  Hejsan, oerhört spännande och inspirerande tråd, du har nästan själv fått till en "nemo-effekt" när det gäller kuhlii verkar det som
                  Har själv blivit sugen på ett gäng då jag hade kuhlii som barn och tyckte de var väldigt roliga små rackare, sen såg jag växten där, Pogostemon Helferin och undrar vart man kan få tag i sån, inte sett den förut, enda krusbladiga jag sett är såna höga som jag för närvarande helt tappat namnet på, och du säger att de växer på bra?

                  Mycket fina yngel och växter måste jag säga

                  Kommentar

                  • Tamarind
                    • February 2008
                    • 482

                    #69
                    Växterna hittade jag i Tropicas katalog, och jag bad lokala djurmagazinet att ta hem 2 krukor åt mej. Efter 6 veckor så har jag nu fått ca 50 skott som jag planterat om! Borde täcka botten om ytterligare 2 månader tror jag...

                    Vad roligt om jag har inspirerat fler att skaffa kuhliis, de är jätteskoj fiskar tycker jag!

                    /Erika

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #70
                      Tack för tipset om växterna Tamarind, PRECIS vad jag letade efter till min bambuskog. Nu har jag beställt två krukor till lokala akvarieaffären.

                      MVH Johan

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #71
                        Jag har nu införskaffat 6 stycken khuliiålar, ganska unga exemplar och hoppas på att göra om din bragd även om mina endlersguppy kommer att äta upp varenda liten eventuell bebis... Jag har aldrig ens tänkt tanken tidigare så detta blir spännande..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #72
                          Ha, ha... Verkar som om du har startat en Khuliiboom Tamarind

                          Själv köpte vi oxå sex st till och har nu åtta totalt
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Tamarind
                            • February 2008
                            • 482

                            #73
                            AAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!

                            Nu när allt går så bra, ynglen växer, fiskarna växer och blir fler, växterna växer och algerna är borta, vad händer väl då??? VITA PRICK!!!!!! Varför??? Ingenting har ändrats, inga nya fiskar på en månad... Har inte haft sjukdom i akvariet på flera år, förstår ingenting... Hursomhelst, drabbade fiskar (1 mosaikgurami och 3 mollys) är flyttade till sjukan, men om jag ser en endaste liten prick på en ål eller en tetra så blir det väl till att behandla hela akvariet... Vilken medicin är minst skadligt för fiskarna??? Hmm, jag ska söka igenom forumet... Jaja, paniken är på gång...
                            /Erika

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #74
                              Rätta mig om jag har fel, men är inte botior och grönlingar ganska känsliga mot vitaprickmedicin? Har för mig att fjällösa fiskar är det, och de räknas väl till fjällösa fiskar?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Tamarind
                                • February 2008
                                • 482

                                #75
                                Jo, det är därför jag är nervös... Nu har jag precis fått rådet att köpa protozin, för tydligen är metylen-blått okej för fjällösa... Ska slå i en halv dos i stora karet i förebyggande syfte eftersom det troligtvis finns parasiter i karet, och behandla de sjuka för sej med full dos...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...