Guldfisk i min balkong

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #46
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Baljan är alldeles för liten för näckrosor, de behöver minst 30 cm vatten, sedan skall du inte plantera dem i sten, Att ha koi i den behållaren är djurplågeri, men eftersom du har bestämt dig finns det inget mer att tillägga.

    Nu har jag itne bestämmt nig för vad jag ska ha..Guppy funkar också iofs men den är 35cm djup och du sa 30 så det lär vel funka? Sen så ska jag ha SMÅ KOI inte STORA :P ..När dom blir lite större så flyttar jag dom till ett 540L akvarium och jag tänkte ha 2 styckna så det ska ju inte va någon fara eller?

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #47
      Ursprungligen postat av Aircut64
      Nu har jag itne bestämmt nig för vad jag ska ha..Guppy funkar också iofs men den är 35cm djup och du sa 30 så det lär vel funka? Sen så ska jag ha SMÅ KOI inte STORA :P ..När dom blir lite större så flyttar jag dom till ett 540L akvarium och jag tänkte ha 2 styckna så det ska ju inte va någon fara eller?
      Nja, det var ju litet skillnad....men jag skulle nog ha guppy där!

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #48
        Nja, det var ju litet skillnad....men jag skulle nog ha guppy där!

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #49
          Ursprungligen postat av Malinitzi
          Nja, det var ju litet skillnad....men jag skulle nog ha guppy där!
          Ok kanske blir Guppy då... Men ÄR ni säkra på att jag inte kan ha små koi där över sommarn och sen när dom blivigt större så flyttar jag dom till akvarium?

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #50
            Ursprungligen postat av Aircut64
            Nu har jag itne bestämmt nig för vad jag ska ha..Guppy funkar också iofs men den är 35cm djup och du sa 30 så det lär vel funka? Sen så ska jag ha SMÅ KOI inte STORA :P ..När dom blir lite större så flyttar jag dom till ett 540L akvarium och jag tänkte ha 2 styckna så det ska ju inte va någon fara eller?
            Förstår du inte hur extremt tråkig miljö det kommer att vara för karparna i den där lilla baljan? Även om de är små? Och som jag skrivit tidigare är även 540 liter för lite.

            Ärligt talat förstår jag inte varför folk ska envisas med att hålla fiskar i alltför små kar där fiskarna inte ens kan utvecklas normalt. Dessutom kommer vattnet i den där lilla baljan att bli dåligt väldigt fort. Plus att risken är att det blir för stora temperaturssvängningar.

            Att ta hand om ett djur innebär att man har ett ansvar för djurets välfärd. Kan man inte inse det ska man inte ha några djur.
            Senast redigerad av batski; 05 August 2007, 17:45.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #51
              Ursprungligen postat av Aircut64
              Ok kanske blir Guppy då... Men ÄR ni säkra på att jag inte kan ha små koi där över sommarn och sen när dom blivigt större så flyttar jag dom till akvarium?
              Uppenbarligen så vill du att någon ska säga att det går finfint för att du så gärna vill ha koi. Men har du tänkt på vad fiskarna själva vill? Jag är iaf väldigt säker på att de inte vill leva i en så liten balja om de fick välja. Jag skulle gärna vilja ha en elefant...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

                #52
                Ursprungligen postat av batski
                Förstår du inte hur extremt tråkig miljö det kommer att vara för karparna i den där lilla baljan? Även om de är små? Som jag skrivit tidigare är även 540 liter för lite.

                Ärligt talat förstår jag inte varför folk ska envisa sig med att hålla fiskar i alltför små kar där fiskarna inte ens kan utvecklas normalt. Dessutom kommer vattnet i den där lilla baljan att bli dåligt väldigt fort. Plus att risken är att det blir för stora temperaturssvängningar.

                Att ta hand om ett djur innebär att man har ett ansvar för djurets välfärd. Kan man inte inse det ska man inte ha några djur.
                Som i de flesta fall har du nog rätt, Batski! När jag tänker efter skulle jag nog inte ha ett enda akvariedjur på en balkong eller uteplats......klok du grabben!

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #53
                  Ursprungligen postat av Malinitzi
                  Som i de flesta fall har du nog rätt, Batski! När jag tänker efter skulle jag nog inte ha ett enda akvariedjur på en balkong eller uteplats......klok du grabben!
                  Kommer aldrig lyckas o ha Koi då
                  Finns det ens någon fisk som lär trivas där? Många tipsa ju om Guppy men kommer dom ens trivas...

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #54
                    Ja guppy kommer att trivas och de tål även lägre temperaturer. Tänk bara på att ha flytväxter annars kommer de också att hoppa ur baljan.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #55
                      Ursprungligen postat av Aircut64
                      Kommer aldrig lyckas o ha Koi då
                      Finns det ens någon fisk som lär trivas där? Många tipsa ju om Guppy men kommer dom ens trivas...
                      I en så liten balja tror jag faktiskt inte det. I en stor balja håller vattnet en jämnare temperatur, men i en liten behållare kommer vattnet antagligen att bli för varmt på dagarna när lufttemperaturerna är höga för att sen sjunka reellt på nätterna. Det är ju ingen fisk som mår bra av det. Risken finns att de tom dör redan efter bara några dagar.

                      Om du nån gång får möjlighet att bygga en riktig damm kan du fundera på koi då. Det är en del djur som jag skulle vilja ha, men eftersom jag inte har möjlighet att ge dem det de behöver, får jag vänta tills jag får den möjligheten. Ingen ska behöva lida bara för att jag har lust att ha dem hos mig. Så enkelt är det.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #56
                        Ursprungligen postat av batski
                        I en så liten balja tror jag faktiskt inte det. I en stor balja håller vattnet en jämnare temperatur, men i en liten behållare kommer vattnet antagligen att bli för varmt på dagarna när lufttemperaturerna är höga för att sen sjunka reellt på nätterna. Det är ju ingen fisk som mår bra av det. Risken finns att de tom dör redan efter bara några dagar.

                        Om du nån gång får möjlighet att bygga en riktig damm kan du fundera på koi då. Det är en del djur som jag skulle vilja ha, men eftersom jag inte har möjlighet att ge dem det de behöver, får jag vänta tills jag får den möjligheten. Ingen ska behöva lida bara för att jag har lust att ha dem hos mig. Så enkelt är det.
                        Sant...
                        Men nu kan jag inte bygga någon damm för jag bor i lägenhet ^^ hehe
                        Alltså...Så vi kom fram till att jag inte ens kan ha guppy där i ?

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #57
                          Ursprungligen postat av Aircut64
                          Sant...
                          Men nu kan jag inte bygga någon damm för jag bor i lägenhet ^^ hehe
                          Alltså...Så vi kom fram till att jag inte ens kan ha guppy där i ?

                          Förresten Piscator gav ju lite tips tidigare!

                          Kolla på länken där..Man kan ju ha Guppys bara man har växter och har vattenbyten ofta! Och jag har inget emot att ha vattenbyten ofta..Sålänge fiskarna lever och mår bra så är jag glad. Men annars så kan ju jag ha baljan inomhus i sidan av nått hörn så det blir bra o fint eller? =) Ska ju inte ha syrepump så det blir ju ofta vattenbyten..Men funkar det här nudå? Att jag flyttar in Baljan med Växter o stenar o samt guppy och har vattenbyten ofta? Det lär ju inte bli några temperaturs svängningar eller så då och Guppy lär ju klara det som det står på sidan, där har ju dom ett litet exempel. Låter det här bättre eller =) ?

                          Får la köpa ett STOOOORT akvarium i framtiden o ha Koi där i Har en hel del planer på att bygga ett 7000L akvarium senare så det ska vel inte va några problem. Men vore vänligt om nån kan förklara o berätta om den nya idén lär funka Skriv på bara.

                          Tänkte ju gå ner till fiskbutiken o köpa nån fisk som trivs, imorgon alltså så det vore bra om man kunde få allt löst idag

                          Tack SÅ HIMLA MYCKET för era svar o tips gött folk! =)

                          //Aircut64
                          Senast redigerad av Aircut64; 05 August 2007, 19:22.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #58
                            Ursprungligen postat av Aircut64
                            Sant...
                            Men nu kan jag inte bygga någon damm för jag bor i lägenhet ^^ hehe
                            Precis som jag. Men jag vill gärna bo i hus nån gång i framtiden. Och då..

                            Ursprungligen postat av Aircut64
                            Alltså...Så vi kom fram till att jag inte ens kan ha guppy där i ?
                            Jag är rädd för att baljan är alldeles för liten för att vattentemperaturen ska hålla sig inom lämpliga värden om den står utomhus. Dessutom är det svårt att skapa en bra miljö för fiskarna i en så liten balja.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

                              #59
                              Ursprungligen postat av batski
                              Precis som jag. Men jag vill gärna bo i hus nån gång i framtiden. Och då..



                              Jag är rädd för att baljan är alldeles för liten för att vattentemperaturen ska hålla sig inom lämpliga värden om den står utomhus. Dessutom är det svårt att skapa en bra miljö för fiskarna i en så liten balja.


                              ok...damn! Så jag kan inte ha någon fisk alls då eller? Jag som köpte baljan för just det Nu kan jag inte lämna tillbaks den för jag har slarvat bort kvittot.

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #60
                                Ursprungligen postat av Aircut64
                                ok...damn! Så jag kan inte ha någon fisk alls då eller?
                                Jag skulle definitivt inte ha den utomhus iaf.

                                Ursprungligen postat av Aircut64
                                Ska ju inte ha syrepump så det blir ju ofta vattenbyten..Men funkar det här nudå? Att jag flyttar in Baljan med Växter o stenar o samt guppy och har vattenbyten ofta?
                                Utan något filter där nitrifikationsbakterierna kan etablera sig ordentligt kan ammoniakhalten stiga snabbt. Har du en del växter hjälper det lite, men jag antar ändå att du kommer att behöva byta vatten varje dag.

                                Ett 7000 liters låter bra
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...