Guldfisk i min balkong

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    Guldfisk i min balkong

    Tjena jag tänkte ha guldfiskar i balkongen men tyvärr så kan man ju inte ha nån damm i balkongen så jag tänkte ha fiskarna i nån stor plast låda som är hållbar..men nu undrar jag kan jag köra utan pump? Och måste jag ha sten o växter? Går det o köra utan sten o växter? Skulle helst vilja köra utan pump om det går...

    Skulle va tacksamt med svar o citat ^^
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #2
    Hej, Aircut! Jo, det går säkert ifall du ser till att byta vatten ofta, har en tillräckligt stor låda och bara några få fiskar. Om inte så blir nog inte guldfiskarna särskilt långlivade. Det blir med andra ord ganska mycket jobb och svårt att åka hemifrån ens för en dag eller två, dessutom verkar det som en väldigt trist miljö för fiskarna.

    Det som beskrivs i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...438&Itemid=206 kan inte det vara ett alternativ för dig?
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Såg på något trädgårdsprogram i TV igår och där ställde man under sommaren ut en balja utan filter men med växter (som ju i sig är biologiska filter).
      I detta så hade man guppy och det tycket jag är ett betydligt bättre alternativ efterom de är mindre och inte skitar ner så mycket som guldfiskar.
      Så en balja med lite guppy en del flytväxter skulle säkert funka rätt bra över sommaren.
      En balja med guldfisk och utan filter och växter skulle nästintill innebära att dagliga vattenbyten blir nödvändiga.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Ingen fara för mig med vattenbyten Gillar o byta faktist..
        Men kan man ha Guppy och tigerbarb där utan filter tro ?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Guppy klarar lite kallare vatten (trots allt sjunker ju tempen en del på bnatten under sommaren) - det gör inte tigerbarb på samma sätt.
          Välj då istället kardinalfisk.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Men tack så himla mycket...Om det är nån mer som har tips så skirv gärna!! Skulle vara jättesnällt! Det där med blomkrukan verkar ju jättefint! Ska se om jag hittar någon liknande kruka/balja eller någon stor plast låda hos Ikea.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Aircut64
              Men kan man ha Guppy och tigerbarb där utan filter tro ?
              Det tror jag inte. Tigerbarber är ju fenbitare och guppies har... ja just det.

              Sen förstår jag inte varför du inte vill ha några stenar. En kal balja helt utan stenar och växter utgör en extremt trist och stimulanslös miljö för fiskarna. Ungefär som att bo i en helt tom lägenhet. Typ.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Praktbarber borde klara kallare vatten
                h. Johan

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ska du ha luftpump för syresättningen.
                  En balja med giftfri plast.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Aircut64
                    Tjena jag tänkte ha guldfiskar i balkongen men tyvärr så kan man ju inte ha nån damm i balkongen så jag tänkte ha fiskarna i nån stor plast låda som är hållbar..men nu undrar jag kan jag köra utan pump? Och måste jag ha sten o växter? Går det o köra utan sten o växter? Skulle helst vilja köra utan pump om det går...

                    Skulle va tacksamt med svar o citat ^^
                    Varför inte ställa ett akvarium stort nog att ha på balkongen med pump i,sen ställer man den där man vet att det inte är sol alltid,du har 4 st sidor att välja påPlus du ser fisken också det är alltid en fördel när man befinner sig på balkongen
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #11
                      Men kan jag ta stenar utifrån som jag hittar utomhus? Från gamla grusplaner...Inte skog dock!

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #12
                        Vart kan jag fixa stora växter till baljan så det växer ut då ? Och lite blad som flyter...Kan man köra med alla slags blad?

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av Aircut64
                          Vart kan jag fixa stora växter till baljan så det växer ut då ? Och lite blad som flyter...Kan man köra med alla slags blad?
                          Finns flytväxter man kan köpa till dammar typ Salvinia auriculata dem är rätt så tåliga också sen kan du alltid sätta ner lite växter som du hittar i en damm så dem sticker ut lite ifrån baljan vanlig vass som finns i sjöar dammar etc
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Aircut64
                            Men kan jag ta stenar utifrån som jag hittar utomhus? Från gamla grusplaner...Inte skog dock!
                            Ja, jag har granitstenar som jag plockade själv i ett av mina akvarier. All sten är inte ok. Undvik stenar med rostfläckar eller vassa kanter. De ska helst vara gamla stenar slipade av naturen så de inte läcker ut några metaller.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              har du plats för fiskarna efter sommaren?
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...