microrasbora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluppi
    • February 2007
    • 117

    #16
    okej.. det går kanske bra då med en liten pump då? en som kanske passar till ett mindre akvarie.. ? men då måste man göra vattenbyten oftare eller?
    vilken temp. vill de helst ha? det ena jag har (det med platys i nu) är 25 grader med hjälp av doppvärmare och det nyuppstartade är 21-22 grader utan doppvärmare... vilket trivs de bäst i? för platysarna kan ju flytta om de är tåligare.. vilket jag tror att de är? eller så köper jag helt enkelt en doppvärmare
    ---------sara-----------

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Jag hade erythromicron i ett 160-liters akvarium med pumpar med en kapacitet på 2500 liter/timmen. De hade inga som helst problem med den strömmen, tvärtom var de bland de skickligaste fiskar jag sett på att manövrera där det var som allra strömmast.
      Däremot fick jag inga yngel i det akvariet, delvis säkert för att de sögs in i pumparna.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • bluppi
        • February 2007
        • 117

        #18
        okej.. jag har iaf vart o köpt en pump nu, det blev en stingray 15 , stod att den passade till 57 l och det här är ju bara lite större så.. och den är väldigt snygg ! ser ut som ett rymdskepp men som sagt, vet någon vilken temp de trivs bäst i ?
        ---------sara-----------

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av BengtO
          Hej, då iallafall "galaxy" tycks leva i stillastående vatten skulle jag utesluta en pump. Tror inte de skulle gilla strömmande vatten. Har och odlar sådana i ett 11l.
          Ja lite mer rörelse är det nog i deras naturliga miljö än i ditt 11-liters, men mina "Galaxy" störs inte av att jag har pump i mitt akvarium....de verkar tycka att det är helfestligt!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av bluppi
            okej.. jag har iaf vart o köpt en pump nu, det blev en stingray 15 , stod att den passade till 57 l och det här är ju bara lite större så.. och den är väldigt snygg ! ser ut som ett rymdskepp men som sagt, vet någon vilken temp de trivs bäst i ?
            Det fins en hel tråd om dem redan, varför skapa en ny? Men 20-25 grader är nog lagom, värmare verkar inte behövas...
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • becky_be
              • August 2005
              • 473

              #21
              Jag köpte 6 stycken i Torsdags och nu finns bara 2 kvar... 2 har jag hittat döda (en fast i pumpen) men två är spårlöst borta... Så tråkigt när sånt händer. Köpte Gertrudae från samma kar, och de alla lever fortfarande. Så nu ska jag försöka ta mig tillbaka och köpa nya...
              @-{-{--
              Rebecca

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Köp inga nya förrän ditt akvarium har stabiliserat sig. Om fisk spontandör så har du troligen nån form av problem med vattnet, antagligen nitrit. Nystartat kar?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #23
                  De är riktigt fiffiga på att gömma sig, så om du har mycket javamossa så kanske de ligger där? Och se till att ingen fisk kan fastna i pumpen - hade du ingen filtersvamp att sätta på insuget? Det KAN ju hända att du fick "dåliga" fiskar från affären också... så ring/gå dit och se om DERAS överlevt, och reklamera dina. Lycka till!
                  Edit: såg azurs svar härovan: absolut! Om karet är nytt så bör du inte stoppa i så många fiskar på en gång.
                  Senast redigerad av Mamma Mia; 11 March 2007, 10:11.
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • becky_be
                    • August 2005
                    • 473

                    #24
                    Anledningen till att jag tänkte passa på att köpa nya igen är att han har fortfarande några hemma. Jag tänkte lägga dem i det andra karet i stället, tillsammans med Gertrudae. Köpte dem samtidigt och de lever fortfarande. Då kan jag ta reda på vad som var felet med det andra karet. Så får de flytta in i mitt 60 liters akvarium som kommer hem på måndag, efter jag kört igång det ordentligt. Flytta några i taget.

                    Men som sagt, har hans dött också så var de dåliga som han fick från leverantören. Eftersom jag köpte dem samma dag som han fick hem dem åt mig. Jo, jag ska nog säkra mitt filter bättre. Trodde jag gjort det, men icke.
                    @-{-{--
                    Rebecca

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Fisken i filtret har garanterat åkt in när den var död eller döende. Det är inte problemet. Problemet är kass vattenkvalitet - saken är i stort sett klar i och med att de fiskar du har i det andra karet, som varit igång längre, överlevt.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • becky_be
                        • August 2005
                        • 473

                        #26
                        De överlevande har fått flytta nu. Men de ser lite böjda ut i kroppen, ska de vara så?

                        Tror att det kan vara fel på bottenmaterialet i det lilla karet. Hade räkorna i det först och de dog också en efter en. Visserligen hade karet då varit igång ett tag med guppy yngel innan, som inte dött. Men jag ska nog testa att byta nu när jag har ny sand hemma. Utifall det blåa gruset som jag fick med när jag fick det av en kompis, avger något som vissa fiskar/skaldjur är känsliga mot...
                        @-{-{--
                        Rebecca

                        Kommentar

                        • aandrey
                          • December 2006
                          • 4

                          #27
                          Hej!
                          Jag köpte 6 stycken galaxirasboror i mars i uppsala. de har vuxit till sig till 2 -3 cm och är jättefina. Jag har de i mitt 54 l akvarium de verkar trivas utmärkt
                          Ursprungligen postat av bluppi
                          jag är jättesugen på dessa fiskar : galaxi,erythromicron och kubotai!
                          finns de flera liknande fiskar? alla är ju underbart vackra! är alla ungefär lika stora?
                          går de att ha tillsammans? stimmar de tillsammans? hur många får de plats i ett akvarie på ca 60-65 l ? är berädd att sälja mina "gamla" fiskar och ha massa microsar i det akvariet oxå på 54 L , kommer även få ett akvarie på runt 100L snart i vilka miljöer trivs de bäst?
                          har läst lite om dem, men all fakta är ju så utspridd!
                          finns de att få tag på i närheten av uppsala? har hittat galaxi här i stan iaf, men de övriga?

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #28
                            Det finns redan en tråd men den innehåller "oändligt mycket": http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95962 och börjar bli lite opraktisk.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...