microrasbora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluppi
    • February 2007
    • 117

    microrasbora

    jag är jättesugen på dessa fiskar : galaxi,erythromicron och kubotai!
    finns de flera liknande fiskar? alla är ju underbart vackra! är alla ungefär lika stora?
    går de att ha tillsammans? stimmar de tillsammans? hur många får de plats i ett akvarie på ca 60-65 l ? är berädd att sälja mina "gamla" fiskar och ha massa microsar i det akvariet oxå på 54 L , kommer även få ett akvarie på runt 100L snart i vilka miljöer trivs de bäst?
    har läst lite om dem, men all fakta är ju så utspridd!
    finns de att få tag på i närheten av uppsala? har hittat galaxi här i stan iaf, men de övriga?
    ---------sara-----------
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Finns i Stockholm, på Södermalms Akvarieaffär www.sodermalmsakvarieaffar.se
    Alla tre sorterna....

    gå in på Practical Fishkeeping www.practicalfishkeeping.co.uk så hittar du mer fakta!
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • bluppi
      • February 2007
      • 117

      #3
      aah okej, är det någon som har nån aning om hur mycket de kostar där? gissar att södermalm inte är de billigaste :P haha i uppsala tror jag de kostade 40kr st för galaxisarna
      ---------sara-----------

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av bluppi
        aah okej, är det någon som har nån aning om hur mycket de kostar där? gissar att södermalm inte är de billigaste :P haha i uppsala tror jag de kostade 40kr st för galaxisarna
        Priset på Galaxy är antagligen på väg NERÅT, de har redan sjunkit jämfört vad de kostade när de först dök upp här i landet, då kostade de väl nånstans 90-100:- styck....de andra är väl lite ovanligare, men 30-40 kr styck är nog en vanlig nivå i affärsledet, (eller har jag fel?)
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • bluppi
          • February 2007
          • 117

          #5
          åh nu hittar jag ju massor med microrasboror som jag vill ha!
          ---------sara-----------

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av bluppi
            åh nu hittar jag ju massor med microrasboror som jag vill ha!

            Så kul, skriv när du bestämt dig! Det som är bra är att de kan bo i SMÅ akvarier = många akvarier trots liten plats... du kan ha en hel hylla full....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Priset på Galaxy är antagligen på väg NERÅT, de har redan sjunkit jämfört vad de kostade när de först dök upp här i landet, då kostade de väl nånstans 90-100:- styck....de andra är väl lite ovanligare, men 30-40 kr styck är nog en vanlig nivå i affärsledet, (eller har jag fel?)
              120:- tror jag det står i början av galaxytråden...i sthlm/portugal...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • bluppi
                • February 2007
                • 117

                #8
                är det någon som har microrasbora här som kan berätta hur fiskarna är? är de jättekänsliga och dör hela tiden eller tåliga, tex?
                ---------sara-----------

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av bluppi
                  är det någon som har microrasbora här som kan berätta hur fiskarna är? är de jättekänsliga och dör hela tiden eller tåliga, tex?
                  Mina "Galaxy" verkar klara "vad som helst", nästan.... tänk bara på att mata med SMÅTT foder...
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • bluppi
                    • February 2007
                    • 117

                    #10
                    okej, har stått och klistrat näsan mot deras akvarie nere på djuraffären nyss.. haha ska precis till att starta upp 60L akvariet nu, så om några veckor så... men har inte köpt pump och så ännu... tänkte beställa från nätet eventuellt...
                    ---------sara-----------

                    Kommentar

                    • becky_be
                      • August 2005
                      • 473

                      #11
                      Har gjort en beställning på Galaxy. Vad jag undrar är, hur stora blir de ungefär? Hittar ingen information om dem här, men har fått tips om att köpa dem till ett akvarium. Någon som vet en bra fakta sida, engelsk eller svensk, där jag kan läsa mer om dem? Har läst lite, men vill veta mer!
                      @-{-{--
                      Rebecca

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Galaxyn blir max 3 cm. Det är en pytteliten fisk. Erythromicron är möjligen något mindre, men de verkar mycket lika. Bägge är tåliga fiskar som inte har några speciella krav, förutom att de vill ha mycket växter att gömma sig bland, och rent vatten.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • becky_be
                          • August 2005
                          • 473

                          #13
                          Då funkar de förhoppningsvis ganska bra tillsammans med mina räkor. Möjligt att de tar ett eller annat yngel, men det kanske man får räkna med om man vill ha fiskar med rärkorna.
                          @-{-{--
                          Rebecca

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            #14
                            Ursprungligen postat av bluppi
                            okej, har stått och klistrat näsan mot deras akvarie nere på djuraffären nyss.. haha ska precis till att starta upp 60L akvariet nu, så om några veckor så... men har inte köpt pump och så ännu... tänkte beställa från nätet eventuellt...
                            Hej, då iallafall "galaxy" tycks leva i stillastående vatten skulle jag utesluta en pump. Tror inte de skulle gilla strömmande vatten. Har och odlar sådana i ett 11l.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Erythromicron har ingenting emot ström (fast de lever inte heller i strömt vatten). Kan vara värt att minnas att man svårligen får så strömt i ett akvarium att det kan jämföras med ett strömmande naturligt vatten; även med rätt starka pumpar är det mer som en damm en blåsig dag...

                              EDIT: förtydligande: jag säger inte att microrasboror måste hållas i strömmande vatten, utan bara att de inte störs av det.
                              Senast redigerad av Azur; 06 March 2007, 07:44.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...