Stackars fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #16
    Vårtor på huvet kanske en fisk kan ha utan att lida nämnvärt.
    Men för att jag ska tro att en bubble-eye inte mår illa av sin defekt vill jag höra det från fisken själv.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av daniel60
      Men för att jag ska tro att en bubble-eye inte mår illa av sin defekt vill jag höra det från fisken själv.
      Nåväl om du ställer det som krav så kan du nog inte hålla några fiskar alls
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • teamr86
        • July 2006
        • 205

        #18
        Cancersvulster.... hmmm. Intressant.
        "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

        Kommentar

        • Daniel_N
          • April 2006
          • 573

          #19
          Erik...:
          Det var ett intressant inlägg du gjorde, fick mig att tänka en del. Kanske inte fiskarna lider så mycket som jag trodde.

          Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är nåt perverst med att gilla sådana där extremiteter, som det ändå måste vara frågan om i dessa fall.
          För er som undrar så är jag inte speciellt förtjust i slöjstjärtar heller.

          Hur framställs dessa konstigheter egentligen?

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #20
            Perverst? Att gilla såna här sötnosar? Inte, man kan vara lika normal som Wolfgang Priklopil.
            Senast redigerad av Daniel Blom; 06 September 2006, 06:02.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #21
              Ursprungligen postat av Daniel_N
              Erik...:
              Det var ett intressant inlägg du gjorde, fick mig att tänka en del. Kanske inte fiskarna lider så mycket som jag trodde.

              Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är nåt perverst med att gilla sådana där extremiteter, som det ändå måste vara frågan om i dessa fall.
              För er som undrar så är jag inte speciellt förtjust i slöjstjärtar heller.

              Hur framställs dessa konstigheter egentligen?

              Deformationerna är mutationer som uppstår "av sig själva" man har "tagit hand om", sen urvalsavlar man för att förstärka dem, det är ungefär samma princip som att man kan avla fram helt svarta fiskar från arter som normalt inte har svart alls, i stället för naturligt urval kan man kalla det konstlat urval.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av teamr86
                Cancersvulster.... hmmm. Intressant.
                Det handlar som sagt inte alls om några cancersvulster utan dessa "svulster" har ungefär samma innehåll som vårtor hos människor - dvs mest en estetisk fråga.
                Dessa "fiskvårtor" uppstår som naturliga mutationer som man sedan avlar vidare på som Erik skriver.

                Såg förövrigt en annan deformerad (färgmässigt) mutation i helgen - nämligen Aulonocara sp. "strawberry red". Väldigt vacker får jag säga även om den nu - trots sin skönhet - ändå inte kommer att hamna i något av mina akvarier
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av daniel60
                  Perverst? Att gilla såna här sötnosar? Inte, man kan vara lika normal som Wolfgang Priklopil.
                  Jag kan inte låta bli att bli väldigt upprörd när jag ser sånt här, även om jag håller med Erik i mycket av det han skrev. Groteskt, sjuk och perverst ja. Så känner ja.

                  Sen finns det en annan etisk fråga som inte tagits upp här. I den aveln som bedrivs för att ta fram dessa former födds det många "mindre lyckade" individer som kasseras som skräp. Vad jag förstått kan även vanliga slöjstjärtar få yngel som saknar vissa fenor och sånt - Ja jag vet att även fullt normala föräldrar kan få deformerade ungar, men med dessa extremt framavlade former är det inte en fråga om *i fall* utan hur många - Och då kan man ställa sig frågan om hur etiskt det kan vara med en verksamhet där man VET att man kommer att få en massa individer som betraktas som skräp och måste kasseras...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Det kanske inte är så att dom bara kasseras? finns många som behöver foderfisk och blir dom det är dom inte bara bortkastade. Jag tycker inte om extrema varianter för övrigt.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #25
                      Jag tror att största delen av "kasset" säljs till ett lägre pris, dom små som brukar säljas i Sverige är utsorterat, håller inte måttet rasstandardmässigt för att föda upp till stor storlek innan man säljer eller avlar vidare på, det som inte ens kan säljas billigt går nog ofta till att ge lite bättre tillväxt till rovfiskar, fortfarande en otroligt liten andel jämfört med andelen som blir uppätna i naturen, jag säger fortfarnde inte att naturen automatisk innebär himmelriket, men vi får väl acceptera att stora fiskar äter små fiskar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...