Ensam guldfisk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antonov
    • June 2006
    • 2

    Ensam guldfisk ?

    Hej hallå..

    Jag fick för ungefär två år sedan en glaskupa av min bror och hans flickvän.. Till den fick jag också ett presentkort i en djuraffär så att jag kunde köpa mig ett par guldfiskar.

    Så jag gick till affären och köpte ett par guldfiskar och efter ett halvår ungefär så dog den ena fisken men den andra lever fortfarande och jag vet inte om jag ska köpa en ny, är dessa fiskar i behov av sällskap eller kan de leva själva.. OBS! detta är inga vanliga guldfiskar utan någon sort som är små. Den jag har är runt 7 cm lång kanske och rödfärgad.

    Så jag vill veta vad den är för sort och i fall den kan leva ensam?

    Tack på förhand, (En fiskägare med alltmer växande skuldkänslor för fisk) :P
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Glaskupa??
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Är den knubbig är det en Slöjstjärt.
      Guldfisken trivs bäst om de är flera och ska inte vara i glasskål.
      Ta och fundera på att köpa ett akvarium till din fisk.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Antonov
        • June 2006
        • 2

        #4
        nej den är knappast knubbig och har inte stora ögon å lång fena som slöjsjärtar har..

        Kommer inte ihåg vad det var för sort.. aja, personalen i affären sa att det gick bra att ha dom i en glaskupa om man byter vatten regelbundet och ser till att kupan är stor nog, (Min är nog på närmare 20 liter)

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Antonov
          Kommer inte ihåg vad det var för sort.. aja, personalen i affären sa att det gick bra att ha dom i en glaskupa om man byter vatten regelbundet och ser till att kupan är stor nog, (Min är nog på närmare 20 liter)
          Det är mycket som personalen i butiken säger. Tyvärr är det inte sällan som de säger fel. Glaskupor är inte ens lämpliga för fiskar enligt djurskyddslagen. Där står det att minst en sida av akvariet ska vara skyddad från insyn. I andra länder har man börjat förbjuda fiskskålar som akvarier.

          Det är ytterst få fiskarter som trivs i så lite volym som 20 liter. Om det rör sig om en guldfisk så gör h*n definitivt inte det. Vanliga guldfiskar kan iaf bli 30-45 cm långa och kan leva i över 30 år. Enligt det som står på infosidan bör de ha minst 250 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

          Men nu säger du att h*n inte ska vara en vanlig guldfisk... Om jag vore du skulle jag kontakta affären och ta reda på vad det är för art.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Det är nog mycket troligt att det är en vanlig guldfisk du har.. En vänn till mig hade länge funderat på att köpa en fisk till sin lilla skål, och jag sa hela tiden till henne att INTE köpa någon form av guldfisk/slöjstjärt, men en dag ringer hon plötsligt och säger att hon köpt en liten slöjstjärt. "Men jag har ju sagt till dig att du inte kan ha någon slöjstjärt i den skålen! De blir 20 cm!" säger jag till henne, och hon svarar då: "Men det är ingen VANLIG slöjstjärt! Det var någon annan sort, som blir mycket mindre och trivs i små skålar! Dom sa att det skulle gå utmärkt att ha den i min skål och skickade med mig växter som den inte ska äta och mat!"
            Åker dit och kikar på fisken och ser att det är en vanlig slöjstjärt, växterna dom skickat med henne är cabomba och hon har fått en påse med guppy-foder.. Hon vägrade dessutom lyssna på mig och ville inte lämna tillbaka fisken. Behöver jag säga att den inte levde många veckor i den skålen..?
            Zooaffärer är aalltså tyvärr bra på att lura sina kunder, och det finns nog ingen fisk som skulle trivas i en liten skål på 20 l, varken guppy, kampfisk eller någon dvärgvariant av slöjstjärt/guldfisk.. Skulle du nu ändå ha någon slags dvärgvariant (har aldrig hört talas om någon förut) så mår den nog bättre i ett akvarium på åtminståne 50 l, men är den 7 cm, så skulle jag nog rekomendera 100 l och några kompisar ist.. tvivlar dock på att det är en dvärgvariant, och är det en guldfisk så trivs den bäst i en damm eller ett stoort akvarium!
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • martal
              • May 2004
              • 618

              #7
              Hej
              Skaffa större akvarium.
              50 liter/slöstjärt!!!
              Helt sant:-)
              om du vill att dina slöjstjärtar ska må bra!
              Rom och du vill/
              Goldmedlem??
              Går att diskutera
              Nördar???
              Fisknördar!!:-(
              :-) Marita
              Det här behöver du veta
              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                :-(Randiga byxor:-)Alla ni som har randiga shorts hör upp
                :-)
                MVH Marita (ta inte illa upp!!)
                Senast redigerad av martal; 18 June 2006, 01:29.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • Insomniac
                  • December 2004
                  • 310

                  #9
                  martal vad surrar du om?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...