Praktbotia - fiskgaranti ?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #16
    Jag sejer ju bara som de e... Men gå å kräv en ny fisk nu då istället..
    Tjopp...

    Kommentar

    • ciklider
      • November 2005
      • 450

      #17
      Jag hoppas natuligtvis att du kan få en ny fisk av din butik... Men måste också fråga hur dyr den va.. Efter som denna garanti fråga kom upp.. Min butik hade nog gjort som din butik, fast jag hoppas du lyckas.
      sometimes shit just happens

      Kommentar

      • 56ovwal
        • October 2005
        • 93

        #18
        ´Sharkbait´, jag tycker du provocerar fram en diskussion om detta med konsumentköplagen lite titt som tätt här i forumet. Förstår inte riktigt vad du är ute efter mer än att just provocera ?

        I detta fallet tycker jag inte det råder några som helst tveksamheter om att du bör få en ny fisk av affären. Under vissa förutsättningar. Du ska ta med dig liket till affären annars kan det lätt misstolkas som att du vill öka på ditt bestånd av Praktbotior på affärens bekostnad. Har hört talas om att kunder försökt sig på detta.
        En seriös affär tror jag inte protesterar utan ger dig nog en ny Praktbotia utan att protestera nämnvärt. Om inte, köp dina fiskar på annat håll i fortsättningen.
        Den som har flest prylar när han dör vinner

        Kommentar

        • Sharkbait
          • October 2005
          • 152

          #19
          Ursprungligen postat av 56ovwal
          ´Sharkbait´, jag tycker du provocerar fram en diskussion om detta med konsumentköplagen lite titt som tätt här i forumet. Förstår inte riktigt vad du är ute efter mer än att just provocera ?

          I detta fallet tycker jag inte det råder några som helst tveksamheter om att du bör få en ny fisk av affären. Under vissa förutsättningar. Du ska ta med dig liket till affären annars kan det lätt misstolkas som att du vill öka på ditt bestånd av Praktbotior på affärens bekostnad. Har hört talas om att kunder försökt sig på detta.
          En seriös affär tror jag inte protesterar utan ger dig nog en ny Praktbotia utan att protestera nämnvärt. Om inte, köp dina fiskar på annat håll i fortsättningen.

          Provocerar när jag undra om det finns ngn garanti när fisken är konstig och sedan dör straxt efter inköp?!?!
          Utöka bestånde Praktbotior på butkens bekonstnad?
          Hade väl varit mer troligt om alla dog om man vill göra så men nu så dog bara 1.
          Tyvär så var det inte en seriös butik så jag kommer köpa fisk från annat håll!

          Mvh

          Kommentar

          • Yrrah
            • August 2004
            • 188

            #20
            min erfarenhet..

            Jag köpte en ny dyr mal som dog ganska snart efter jag installerade den. Fisken levererades i en väldigt liten påse men lite vatten och nästan ingen luft/syrgas, den kom direkt från en grossist.
            Eftersom jag inte ansåg att jag gjorde något direkt fel vid installationen och att fisken var dyr så kontaktade jag affären. Men det är inte lätt att övertyga om att man gjort allt rätt och att fisken var dålig från början. Grossisten ansåg sig inte heller skyldig. Det slutade med att jag kunde få lite rabatt på andra prylar i affären men jag avstod och handlar nu i en annan affär.

            från verkligheten...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

            Kommentar

            • scooby
              • April 2005
              • 65

              #21
              fiskar kan alltid lämnas tillbaka men tänka på att utan kvitto är affären inte skyldig att lämna ut garanti.hur många sparar det vid inköp av fisk.ett vattenprov bör tas med så att affären har en rimlig chans att se vad som gått fel plus den döda fisken.
              scooby

              Kommentar

              • scooby
                • April 2005
                • 65

                #22
                jag känner att jag måste lägga in några synpunkter från den andra sidan dvs affärens.om alla visste hur många konstiga och fräcka garantier man får in.saker som är köpta i andra affärer.döda fiskar med vattenprov som är helt åt fanders.de flesta är något aggresiva ochså speciellt de som har orimliga krav.affärer generellt är nog inte emot en rimlig garanti men kan utgå med skepsis pga alla andra orimliga garantier.så jag tror nog att det finns rötägg både bland kunder och affärer.men vi kan väl försöka se hela bildenutan arga undertoner och ha en bra diskussion.ps praktbotior sa aldrig köpas magra från affären då det oftast är väldigt känsliga vid flytt och stress vid nytt akvarium. lycka till
                scooby

                Kommentar

                • 56ovwal
                  • October 2005
                  • 93

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sharkbait
                  Provocerar när jag undra om det finns ngn garanti när fisken är konstig och sedan dör straxt efter inköp?!?!
                  Utöka bestånde Praktbotior på butkens bekonstnad?
                  Hade väl varit mer troligt om alla dog om man vill göra så men nu så dog bara 1.
                  Tyvär så var det inte en seriös butik så jag kommer köpa fisk från annat håll!

                  Mvh
                  Med tanke på dina tidigare inlägg här på Zoopet i diverse trådar "undrar" du inte om du har någon garanti på död fisk. Det vet du mycket väl att du har rent lagligen. Du/vi har konstaterat detta flera gånger. Just därför tycker jag din frågeställning är provocerande. Hade någon annan Zoopetare ( som inte vid ett flertal tillfällen här i forumet "hävdat sin rätt" med hänvisning till Konsumentköplagen ) undrat hade det inte varit provocerande.
                  ´Raven´ tipsar dig ovan om att numret till din lokala konsumentrådgivare finns att finna på Konsumentverkets hemsida. Ditt svar lär inte förvåna någon:
                  "Den adressen kan jag. . "

                  Sen får jag be om ursäkt om du nu tolkade mitt tips om att ta med den döda Praktbotian till butiken för att undvika misstankar om "att utöka DITT fiskbestånd". Jag menade inte att DU försökte dig på ett sånt trick. Jag menade i största allmänhet.
                  Såhär i efterhand kan jag tycka det är en självklarhet att ta med den döda fisken. Precis som att man tar med sin nyinköpta TV till butiken om den är trasig/"död" för att bevisa att den är just trasig/"död". Inte tusan skulle Siba/OnOff/El-Giganten/m.fl. ge dig en ny TV för att du PÅSTOD att den du köpte var trasig/"död"
                  Och för att undvika ytterligare missförstånd menar jag i största allmänhet i exemplet ovan om TV:n och inte dig personligen.

                  M.v.h. Rickard Nilsson ´56ovwal´
                  Den som har flest prylar när han dör vinner

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    Ursprungligen postat av scooby
                    så jag tror nog att det finns rötägg både bland kunder och affärer.
                    de har du rätt i.
                    många diskussioner tenderar till att bli mycket enkelsidiga då majoriteten är köpare här inne och inte säljare.

                    men det bästa om man får problem med en fisk är nog att åka till butiken och ta upp det i lugn och ro å inte ställa sej å gapa som jag hört vissa har gjort.
                    man kan komma mycket längre med silkesvantar en basebollträ
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Sharkbait
                      • October 2005
                      • 152

                      #25
                      Ursprungligen postat av Yrrah
                      Jag köpte en ny dyr mal som dog ganska snart efter jag installerade den. Fisken levererades i en väldigt liten påse men lite vatten och nästan ingen luft/syrgas, den kom direkt från en grossist.
                      Eftersom jag inte ansåg att jag gjorde något direkt fel vid installationen och att fisken var dyr så kontaktade jag affären. Men det är inte lätt att övertyga om att man gjort allt rätt och att fisken var dålig från början. Grossisten ansåg sig inte heller skyldig. Det slutade med att jag kunde få lite rabatt på andra prylar i affären men jag avstod och handlar nu i en annan affär.

                      från verkligheten...

                      Exakt..
                      Då om man tar kontakt med butiken och är trevlig mot dem för att man har misst en fisk och för att man vill ha en ny pga att man har rätt till det om man nu inte har "misshandlat" fisken.
                      Svaret man får av butiken är: Du kan få lite rabatt...

                      Tråkigt att det ska vara så få seriösa butiker. . .
                      Tex skulle man komma med fisken, vatten prover och restrande fiskar lever i karet. Då försöker man väl inte blåsa butiken. ..


                      Mvh

                      Kommentar

                      • Yrrah
                        • August 2004
                        • 188

                        #26
                        Jag tror att i praktiken är det svårt att få en fiskgaranti, då det är alldeles för många saker som kan gå fel både från köparen och säljaren sida.
                        Jag är inte speciellt bitter över dom förlorade hundralapparna (synd för fisken dock). Vad man lär sig är att det finns bra och dåliga affärer, man får skaffa sig en favorit helt enkelt. Har man ingen som kan berätta för en så kan erfarenheten bli något dyrköpt men så är det ibland.

                        I min stad finns det tre zooaffärer, två st har gjort bort sig så nu handlar jag bara av den tredje. Låt konsumentkraften råda, så oseriösa affärer sollas bort!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                        Kommentar

                        • sacha
                          • May 2005
                          • 1016

                          #27
                          Ursprungligen postat av Yrrah
                          Jag tror att i praktiken är det svårt att få en fiskgaranti, då det är alldeles för många saker som kan gå fel både från köparen och säljaren sida.
                          Jag är inte speciellt bitter över dom förlorade hundralapparna (synd för fisken dock). Vad man lär sig är att det finns bra och dåliga affärer, man får skaffa sig en favorit helt enkelt. Har man ingen som kan berätta för en så kan erfarenheten bli något dyrköpt men så är det ibland.

                          I min stad finns det tre zooaffärer, två st har gjort bort sig så nu handlar jag bara av den tredje. Låt konsumentkraften råda, så oseriösa affärer sollas bort!
                          Det är ungefär det jag menar också att det är svårt.. kanske är jag dock inte lika diplomatisk i mina svar som du .. No hard till dej Raven men förstår inte varför du jämt ska hävda att det är precis samma som när man köper en tv.. Eftersom de faktiskt inte funkar så ...
                          Tjopp...

                          Kommentar

                          • TinaW
                            • December 2005
                            • 194

                            #28
                            Hörde i "min" djuraffär att en kunds nyinköpta krabba dog efter fyra dagar, dom kom dit beredda på att köpa en ny, men fick den. Jättebra!!
                            Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                            Sov gott min Bina älskling
                            Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              No hard till dej Raven men förstår inte varför du jämt ska hävda att det är precis samma som när man köper en tv.. Eftersom de faktiskt inte funkar så ...
                              Håller helt med om att jag också tycker att helt andra regler borde gälla för levande överhuvudtaget.
                              Men för att försvara Ravemn så har han faktiskt rätt i att det rent juridiskt inte görs någon skillnad mellan en TV och en fisk - sedan att det är en usel lag är en annan sak
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Inka
                                • July 2005
                                • 1233

                                #30
                                Ja, fy sjutton! För mig har det aldrig varit något problem att få en ny fisk. En butik här i stan har däremot krav på att man ska ta med vattenprov om fisken dött inom en vecka... fast just där har jag aldrig köpt någon. Jag har fått nya firrar utan vidare frågor och även rabatt på nya om det gått ett tag och någon dött. Dessutom har det inte varit problem att byta ut fiskar som inte funkat med dom andra. Jag handlar ofta och gärna hos sådana zoobutiker =)
                                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                                www.kvitter.n.nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...