Praktbotia - fiskgaranti ?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sharkbait
    • October 2005
    • 152

    Praktbotia - fiskgaranti ?!

    Köpte mig 4 st praktbotior för 5 dagar sedan. 1 av dem var lite udda. Var mycket mindre, magrare, var inte med dem andra utan bara var för sig själv och nu så hittade jag den död.
    Uppenbart så var det ngt fel på fisken innan den kom till butiken så nu undrar jag om det är möjligt att gå till butiken och berätta vad som har hänt och man kan få en ny!??!
    Är det möjligt?


    Mvh
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Det borde det förståss vara eftersom den var sån från början!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Ursprungligen postat av Birgitta W
      Det borde det förståss vara eftersom den var sån från början!
      Men om den såg konstig ut redan i butiken, varför köpte du den då???

      Kommentar

      • Sharkbait
        • October 2005
        • 152

        #4
        Ursprungligen postat av Torstensson
        Men om den såg konstig ut redan i butiken, varför köpte du den då???
        Tänkte först bara att den kanske var mindre, hade kanske inte växt lika mycket som de andra. Men det som blev mera konstigt var uppträdandet. Vill inte vara med de andra 3. Drog sig undan . ..

        Mvh

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          det är samma regler som gäller vid köp av fisk som vid köp av en tv.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • sacha
            • May 2005
            • 1016

            #6
            .....
            Tjopp...

            Kommentar

            • Sharkbait
              • October 2005
              • 152

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              det är samma regler som gäller vid köp av fisk som vid köp av en tv.
              Och det innbär ?!


              Mvh

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Anser att det är så fruktansvärt löjligt att säga en sån grej.. För jag skulle tippa att de inte finns så mycket som EN enda person i hela världen som köpt en fisk, för att 11mån senare lämnat in den på garanti typ, för de e va du kan göra med en tv... Sen skiter jag allt i va konsumentköpslag innebär.. Välkommen till verkligheten

                Men fråga affären som sagt.. Så kanske dom är sjyssta att ge dej en ny.. Dock dumt av dej att köpa en fisk som inte beteer sej normalt ihopp om att den ska bli bra..
                Tjopp...

                Kommentar

                • Sharkbait
                  • October 2005
                  • 152

                  #9
                  Ursprungligen postat av sacha
                  Anser att det är så fruktansvärt löjligt att säga en sån grej.. För jag skulle tippa att de inte finns så mycket som EN enda person i hela världen som köpt en fisk, för att 11mån senare lämnat in den på garanti typ, för de e va du kan göra med en tv... Sen skiter jag allt i va konsumentköpslag innebär.. Välkommen till verkligheten
                  Är det inte dags att du kommer till verkligheten då?
                  Efter som i "verkligenheten" finns det ngt som heter Konsumentköpslagen!!


                  Men fråga affären som sagt.. Så kanske dom är sjyssta att ge dej en ny.. Dock dumt av dej att köpa en fisk som inte beteer sej normalt ihopp om att den ska bli bra..
                  Dumt att köpa en finns som inte beter sig normalt?

                  1. Praktbotia beter väl sig inte som en "normal"fisk!?!?
                  2. Ska man välja ut fiskar i ett akvarium där det finns väldigt mpnga så är det lite svårt att bestämma vilken av dem som är normal efter som de är inte normala fiskar, tycker jag!
                  3. Att en fisk beter sig lite underligt när man har släppt i den i ett akvarium är väl normalt efter som att är nytt för den!?!?
                  4. Att jag insåg att nog var fel med just den fisken var väl när ett par dagar har gått och de andra börjar få ett mer "normalt" beteende i karet men där emot så fortsatte den konstiga fisken att uppföra sig konstigt!!

                  Mvh

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    hahah.. Men gå å byt fisken då.. å sej att du har 2års reklamationsrätt.. Dom kommer skratta åt dej. Praktbotia beter sej väl som en sådan ska göra..!? el?..

                    Faan e så trött på alla som handlar å handlar å vill att affärer ska köpa tillbaka, ge ny, upplysa om allt bla bla bla ...
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sharkbait
                      Och det innbär ?!
                      det innebär att om fisken va sjuk eller på annat sätt dålig när du köpte den har du rätt att kräva en ny och eventuellt även kunna kräva ersättning för eventuella merkostnader.

                      Sacha du har visst inte fattat nånting med de ja skriver.
                      går folk å klagar kommer dom oseriösa säljarna att förhoppningsvis fatta att det inte lönar sej att bete sej svinaktigt åt.

                      sen verkar du inte veta vilka regler som gäller för själva garantin för det är 3år och itne 2år till exempel.l
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Sharkbait
                        • October 2005
                        • 152

                        #12
                        Ursprungligen postat av sacha
                        hahah.. Men gå å byt fisken då.. å sej att du har 2års reklamationsrätt.. Dom kommer skratta åt dej. Praktbotia beter sej väl som en sådan ska göra..!? el?..
                        Har inte sagt ngt om att byta fisken. Vill ha info om hur andra har gjort och hur de har blivit bemöta eller om det är bara att köpa en ny!


                        Faan e så trött på alla som handlar å handlar å vill att affärer ska köpa tillbaka, ge ny, upplysa om allt bla bla bla ...
                        Du kanske inte är medveten om att butiker har vissa skyldigheter mot kunden just för att "skydda" kunden mot vissa saker!
                        Bara att läsa
                        Produktsäkerhetslagen, Produktansvarslagen, Distansavtalslagen, Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen, Konsumentkreditlagen, Konkurrenslagen
                        och Köplagen.

                        Annars kan väl du fortsätta o sura om att den "verkliga" världen är jobbig!

                        Mvh

                        Kommentar

                        • Sharkbait
                          • October 2005
                          • 152

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          det innebär att om fisken va sjuk eller på annat sätt dålig när du köpte den har du rätt att kräva en ny och eventuellt även kunna kräva ersättning för eventuella merkostnader.
                          Erbjudandet jag fick av butiken var 50% på en ny.
                          Det ska jag säga nej till för jag har rätt till en ny!?


                          Mvh

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sharkbait
                            Erbjudandet jag fick av butiken var 50% på en ny.
                            Det ska jag säga nej till för jag har rätt till en ny!?
                            spontant skulle jag säga att du har rätt till en ny men då det är levande djur blir det hela krångligt.
                            men du kan alltid ringa din lokala konsumentrådgivare också.
                            telefonummer hittar du på www.konsumentverket.se
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Sharkbait
                              • October 2005
                              • 152

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              spontant skulle jag säga att du har rätt till en ny men då det är levande djur blir det hela krångligt.
                              men du kan alltid ringa din lokala konsumentrådgivare också.
                              telefonummer hittar du på www.konsumentverket.se
                              Javisst blir det krångligt när det är levand djur. . .

                              Den adressen kan jag. .

                              Mvh

                              Kommentar

                              Arbetssätt...