Kallvattensfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Ingen blev svart men det kan vara en tillfällighet.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • haggan
      • October 2004
      • 246

      #17
      Kom igen nu alla guldfiskägare, var är ni? Berätta om era trevliga och personliga fiskar.
      Har just förklarat för mina att det inte är matdags igen.
      Fortfarande en dum nybörjare
      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

      Kommentar

      • Phoeniks
        • February 2004
        • 12

        #18
        Hej!

        Jag har tre kar ett hundra ett 250 och 350 . Det lilla har jag de minsta ynglen från sommaren i. 2cm.. I det andra har jag tjugo större yngel i och det största har jag 6 guldisar på 15- 25 cm en Sarassa en Vanlig guldfisk en red cap slöjstjärt en blå slöstjärt och en röd! Ynglen i de små karen är ungar efter Sarassa och red cap med inslag av shubunkin! De lever i damm på sommaren!
        Har en liten hobbyuppfödning av div. sällskapsdjur bl.a. Guldfisk, Ancistrus, Parakiter, Undulater, Finkar och hönsfåglar!

        Kommentar

        • haggan
          • October 2004
          • 246

          #19
          Några fler måste det väl finnas som har slöjstjärtar, vanliga guldfiskar, koi eller nån annorlunda kallvattenfisk!? Skriv och berätta hur det går!
          Fortfarande en dum nybörjare
          http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #20
            Men visst har jag slöjstjärt!! Har tre stycken i ett ett 112 literskar. Engelsk sjösten i olika storlekar i botten som de putter runt i sin jakt på föda. Ingen doppvärmare men ändå 25 grader varmt. Byter vatten var tredje dag ungefär.

            Mina har egna namn; Gullan, en guldfärgad komet (=brun), Fiffi, en vit hane och pippi, en röd ryunkin. Innan Fiffi och Pippi fick sina vita prickar på gälarna trodde jag de var tjejer men där gick man bet!Allihop är väl en sådär 5 cm stora... Var väl ca 2-3 cm när de kom... för över nåt år sen... Hade Bosse, en vanlig röd slöjstjärt, innan som blev ca 8 cm innan han dog av svarta fläcken i våras. Har ärvt en kompis slöjisar som bott i glasskål, en svart teleskop och en calico-ryunkin men jag tror inte de klarade av miljöbytet från en stormig glasskål till ett större akvarium med lugn och ro.

            Tycker mina slöjisar är det vackraste som finns. Mycket underhållande och rolig fisk att titta på! Mina har en central plats, i köket där jag tillbringar mest tid!!

            Jättebra tråd Haggan!
            Senast redigerad av Lenmar; 30 January 2005, 22:40.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Vattnadal
              • November 2004
              • 30

              #21
              Jag har 6 koi som bor i dammen när det är tillräckligt varmt, och en stor balja (250 L) vintertid. Fast nästa vinter får de nog inte plats i den, så jag får uppfinna något större.
              Hade planerat att lämna de 4 guldfiskarna att övervintra i dammen, för att se om det skulle fungera. Tyvärr verkar det som att fåglar ätit upp dem innan det ens hann bli vinter, då vi inte såg till dem den sista tiden.
              Kanske några av ynglen (guldfisk) klarade sig undan måsar, kråkor och skator. För yngel blev det. Några tog jag in och sålde på jobbet (Brynäs Zoo i Valbo) under vintern, men gissar att jag inte lyckades fånga in alla.
              Foton av tillverkning och färdig damm: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=268423
              Kram Elin

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=268423

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #22
                Hej :-)
                Framförallt Kramfors som är en av dom seriösa i detta forum(ingen nämd ingen glömd)
                Har tre slöjstjärtar i ett 200 liter akvarium med 1000L/h filter:-)
                För tillfället syrepump 160L/h.
                Kanske inte nödvändigt men fiskarna trivs.
                Två broadtail moor och en Man-yu .
                MVH Marta
                PS www.akvarieguiden.nu :-)
                Senast redigerad av martal; 31 January 2005, 23:19.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • haggan
                  • October 2004
                  • 246

                  #23
                  Hej igen. Jag ser på frågorna i forumet att det finns fler som har guldfiskar och slöjstjärtar! Skriv en rad och presentera era fiskar!
                  Fortfarande en dum nybörjare
                  http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #24
                    Jag har två slöjstjärtar, en "vanlig" och en moor. Den vanliga heter Keiko och den svarta heter Vincent. Om allt går bra så har de ett stort 100 l. akvarium att simma i om 2 månader

                    Kommentar

                    • haggan
                      • October 2004
                      • 246

                      #25
                      Nej, nu är det väl dags att alla ni som inte har skrivit än att plita ner en rad eller två! Ni som skrivit frågor om era guldfiskar, ta och presentera dem nu! Vi måste göra lite reklam för våra fina firrar!
                      Fortfarande en dum nybörjare
                      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                      Kommentar

                      • mojn
                        • February 2005
                        • 61

                        #26
                        Hej !!!

                        Hej; här jag är en glad och ambitiös nybörjare som slukar allat. Skaffade ett 112 liters akvarium med välvd framruta med en ombyggd aquael typ 2 pump för ca en månad sedan, inrett med en akvadukt och blandade växter jättefint. Men det har varit problem akvarium för mej, för jag gjorde nybörjar felet och shoppade loss på hejdlöst med fisk.
                        Jag har:
                        • en svart telescop panda,
                        • en lejonhuvud,
                        • en guld guld nästan albino ( vet inte vad den heter)
                        • en red cap,
                        • två vanliga slöjstjärtar
                        • en lite svart telescop
                        • och till sist en spräcklig orange/svart.
                        Ja, jag vet det är för många men jag har tagit mitt ansvar och har nu startat ett 540 liters i källaren som dom ska få flytta ner till. Till den har jag en filtermatta 60*60*10 grovfiltermatta och 2 st aquaclear 402 ca 2000l/tim som pumpar och har engelssjösten av blandad storlek. Ni som har erfarenhet, tror ni att den reningen är tillräcklig?

                        MVH Michael
                        Senast redigerad av mojn; 28 February 2005, 18:03.

                        Kommentar

                        • Gud bevare Tsaren
                          • April 2004
                          • 276

                          #27
                          Fint det, mojn !

                          Peace.

                          /Gud bevare Tsaren

                          Kommentar

                          • haggan
                            • October 2004
                            • 246

                            #28
                            Fler!!

                            Jag tror att det finns några till som inte har berättat om sina fiskar!!
                            Fortfarande en dum nybörjare
                            http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                            Kommentar

                            • CissiB
                              • October 2004
                              • 25

                              #29
                              Jag har tre vanliga guldfiskar i en 150 liters plastbalja inne, egentligen tänkt att användas till en fontän utomhus. Två spotlights med växtljus och en liten vattenpump (inget filter eller värmare alltså). Problemet har varit att skaffa vattenväxter som gärna växer upp ur baljan men ändå klarar en temperatur på ca 17-18 så här års. Nackdelen med en balja är att man inte får se sina fiskar annat än uppifrån, men fördelen är att det blir som en inomhusdamm med plaskande minifontän där det är lätt att sticka ner handen och "umgås". Mina katter betraktar det hela som en avancerad kattvattenskål med underhållning - operation "fånga guldfisk" har dock hitintills inte rönt någon större framgång ...

                              Kommentar

                              • martal
                                • May 2004
                                • 618

                                #30
                                Hej CissiB:-)
                                Har också ett öppet akvarium och funderar på att skaffa katt(har haft tidigare) men vet inte om katten låter fiskarna vara.
                                Har öppet helglasakvarium och med vetskapen om katters förmåga att balansera kan jag se slöjstjärtarna "flyga all världens väg".
                                MVH Marta
                                Senast redigerad av martal; 12 March 2005, 17:44.
                                Det här behöver du veta
                                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...