Kallvattensfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    Kallvattensfiskar

    Jag har förstått att det finns ganska många här på forumet som har kallvattensfiskar. Kunde det inte vara trevligt om alla som har guldfisk eller annan kallvattenfisk kunde skriva någon rad och presentera sin fisk...

    Jag har tre guldfiskar, varav två shubunkin, och ett yngel.

    De är i utedammen på somrarna.

    Haggan
    Senast redigerad av haggan; 11 February 2005, 16:06. Anledning: Tillägg
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg
  • Gud bevare Tsaren
    • April 2004
    • 276

    #2
    Goddagens Haggan (?) !

    Eller kanske snarare godkväll.

    Själv har jag två akvarier, bägge med guldfiskar naturligtvis. Det större är på 350L av okänt fabrikat samt ett litet 96L kar tillverkat av MP. I mitt större kar i lägenheten har jag en gigantisk red cap oranda, smått enorm faktiskt, som en jättestor, förvuxen köttbulle En underbart livlig och sällskaplig fisk som verkar trivas med tre, något mindre, konventionella guldfiskar som sällskap.

    På min arbetsplats står 96L-karet med två alldeles nyinförskaffade och väldigt små slöjstjärtar, uppskattningsvis ungefär sex centimeter långa. Eftersom jag inte har någon egentlig egen plats, typ ett kontorsrum eller liknande, står karet i ett sällskapsrum där fiskarna tidigare ständigt övermatades av välmenande men ganska okunniga officerskollegor. Numera är förvaringsplatsen för fodret en väl bevarad hemlighet

    Peace.

    /Gud bevare Tsaren

    Kommentar

    • figo
      • October 2004
      • 480

      #3
      Jag har just flyttat över min ena Slöjstjärt från ett 45 liters till ett
      170 liters!
      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag har 5 Koi på 50-60 cm en Guldfisk på 43 cm, de är i en innedamm på 3000 liter med 100 liter filter med en cirkulation på ca 15 000 l tim.
        Det är 50 % för lite vatten för att vara optimal, för att kompensera vattenmängden gör jag vatten byten ca var 3 dag.
        9 st 1-åriga Koi ca 20cm och 2 st 2-åringar ca 35 cm, 1500 liter vatten 100 liter filter cirkulation ca 6000 l tim.

        Akvarium 200 och 250 liter som yngelakvarium med ca 25 st butterflykoi 7-10 cm ca 40 liter innerfilter i varje, cirkulation ca 2800 liter tim.

        Som ni ser inga tråkiga akvariefiskar, det är nog att sköta de fiskar jag har när utrymmet inte tillåter större innedammar, men inför nästa vinter blir det större.

        Jag har tidigare odlat Sarasa Comet, Schubunkin och en korsning mellan Slöjstjärt och Sarasa Comet.
        Senast redigerad av Kramfors; 26 January 2005, 05:46.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • haggan
          • October 2004
          • 246

          #5
          Ja, vad kul! Men fler finns det väl! Figo, hur många slöjstjärtar har du?
          Fortfarande en dum nybörjare
          http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

          Kommentar

          • angelica2220
            • October 2004
            • 110

            #6
            har två övervintrand guldfiskar på en 15 cm som ska ut i dammen till sommaren och två slöjstjärtar på 7 och 5 cm.
            "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

            Kommentar

            • figo
              • October 2004
              • 480

              #7
              Ursprungligen postat av haggan
              Ja, vad kul! Men fler finns det väl! Figo, hur många slöjstjärtar har du?
              Just nu har jag bara en för den andra har gått bort...Tyvärr.
              Vi får se om det blir en till,jag vet att man ska ha minst 2 stycken
              men han verkar glad ändå,så vi får se!
              Akvariet är inrett med två stora lavastenar,en liten hålsten,doppvärmare
              och ett Eheim innerfilter(2048)och rådasand,den näst finkornigaste rådasanden.
              m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Slöjstjärten/Guldfisken vill ha slipade sten på botten den brukar heta Engelsk sjösten lite beroende på fabrikat.
                Den vill hålla på att plocka och suga på stenarna.
                Lavasten riskerar att skada fenorna.

                Lite om korsningar, när jag låtit Teleskopslöjstjärt leka med Guldfisk så blir de flesta Guldfisk eller Slöjstjärt men några blir orang Guldfiskar med teleskopögan.

                Vid lek mellan en Slöjstjärt (röd och vit Oranda. http://store1.yimg.com/I/fish2u_1724_32240273)och Sarasa Comet blir några röda Guldfiskar med enkel vit stjärtfena som är väldigt lång, längre än fiskens kropp och stora vita övriga fenor.

                Sarasa Comet är röd och vit med långa vita fenor.

                butterfly koi
                Blackwater Creek Koi Farms Inc. offers the best Koi for sale, Butterfly Koi for sale and Specialty Goldfish for sale, online in the USA.


                Ja, det var lite onödigt vetande om dammfiskar.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • haggan
                  • October 2004
                  • 246

                  #9
                  Ja, jag har engelsk sjösten på botten och växter med hårda blad (och plastväxter). Cabomban och vattenpesten blev nattamat för guldfiskarna.
                  Fortfarande en dum nybörjare
                  http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jag vet inte vad jag har i min lilla damm på en kubik därute - fick med mej lite yngel från en foderfångst som överlevde och växte till sej. De var nog cirka 5 cm när jag såg dom sist. Får fånga någon tidigt i vår och kolla upp vad det är - om de överlever vill säja.

                    Förra vintern (jullovet 2003-04) åkte vi till Filippinerna och kom hem till en bottenfrusen balja på veranda somhade innehållit tre vackra guldisar men vem hade förväntat sej minus 18 i denna delen av Huskvarna dom veckorna? Jämför denna "vinter" då jag fångade levande foder senast 21 januari.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Till sommaren skall jag nog prova fläckiga pansarmalar utomhus. De var nämligen helt opåverkade när jag fick kallvattensakvarium under stormen. De simmade runt i 11-gradigt vatten och letade mat som om inget hade hänt.

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        hmm.. den enda kallvattensfisk jag haft är småspigg.. det är en helt underbar liten fisk.. jag älskar den.. ska skaffa ett par nya när jag får igång ett passande akvarium.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          De "lärde" börjar tycka att det är tveksamt om Koi ska räknas till kallvattenfiskar då det har börjat anses att de ha över minst 12 grader i vattnet.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Insomniac
                            • December 2004
                            • 310

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Lite om korsningar, när jag låtit Teleskopslöjstjärt leka med Guldfisk så blir de flesta Guldfisk eller Slöjstjärt men några blir orang Guldfiskar med teleskopögan.
                            Hur blir det om teleskopen är svart?

                            Kommentar

                            • Keyshen
                              • October 2004
                              • 52

                              #15
                              Hej Haggan,

                              härligt initiativ det här!

                              Jag har ett Juwel Vision 180 L med 6 st slöjstjärtar i.
                              2 svarta teleskop-"nånting" på 8 cm, exkl slöja då (eller hur man nu skriver),
                              2 helt guldiga (vet inte vad de heter) på 2 cm,
                              2 st vita och röda på 8 cm.

                              1 av de vit-röda är sprillans ny för mej, förlorade en rom-stinn hona för
                              några dagar sen, snyft. Hon försökte förtvivlat att gömma sig i pumphuset och under roten för att lägga sin rom, men det blev hennes fall. Hon fastnade under roten uppochner under natten så jag hann inte rädda henne. Det var första gången på 10 år som jag kunde fått yngel. Har tidigare haft de 4 stora i en GLASKUPA...! Gud förbarme eller nåt.

                              Har Engelsk sjösten, en stor rot och lavastenar. Växter får jag köpa titt som tätt lite olika för dom käkar de små liven. :-) Fyller ut med 2 st plastväxter.

                              Ha´de´!
                              Keyshen
                              Ta en dag i taget!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...