Slöjstjärt + ? = sant

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isabella
    • February 2004
    • 102

    #46
    Jenny: Ja, jag hade lite dåligt samvete. Men nu har jag som sagt tagit reda på fakta från ett proffs som säger att jag inte behöver ha dåligt samvete.

    Kommentar

    • Carla
      • April 2003
      • 82

      #47
      ...du tycker inte att det är ens en liten ledtråd att han (Kjell)är ansvarig för hela den här siten, plus att han suttit som ordförande i Nordiska Ciklidsällskapet i typ fler år än du funnits? Eller? Du vet ju inte heller vem som svarade i telefon på Lagret, det kan ju lika gärna varit en städare. När det gäller Kjell är det _ganska_ lätt att kolla honom... Klicka på hans namn till vänster vid hans inlägg (där det f.ö. står att han är administratör här...), om inte det funkar får du en länk:

      Länk till Kjells profil här på zoopet:
      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=12

      Kommentar

      • Norpan
        • December 2003
        • 679

        #48
        Det finns ju en enkel lösning om du inte har råd med ett större akvarium, byt till en fisksort som passar bättre.. När du har fått ihop mer pengar, köp ett större och skaffa slöjstjärtar, enkelt.. Problemet med det du skriver ovan är ju att om nåt år (vet inte hur snabbt de växer..) är akvariet för litet och du har troligen inte mer pengar då (brukar vara så) och då får fiskarna stanna. Du får ursäkta om jag låter hårt mot dig, men är man djurvän måste man ju sätta djuren framför sitt egenintresse. Hoppas att det ordnar sig i alla fall.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

        Grodor..lite trevligare, lite bättre

        Kommentar

        • Isabella
          • February 2004
          • 102

          #49
          Jag tror säkert Kjell är jätte duktig. Och det han skrev fick mig att tänka till och det var därför jag ringde till Akvarielagret och frågade.För jag vill att ett proffs ska få avgöra frågan (Och ja, jag litar mer på dom) Sen tror jag inte det var en städare som svarade..Men nu ska vi inte vidare analysera vem det var som svarade. Eller ska jag ringa dit och fråga om hans namn så du kan ringa dit så kan han verifiera dom uppgifterna?



          Norpan: VAd ska jag göra av guldfisken då?

          Jag får väl börja spara börja spara pengar redan nu!

          Kommentar

          • Norpan
            • December 2003
            • 679

            #50
            Isabella: sätt ut en annons här på zoopet eller hör med någon butik som säljer fiskar om dom vill emot den (med risk då för att den säljs till någon med förlitet kar igen.) Och ja, börja spara pengar, skaffa extrajobb osv (det är vad jag gör just nu..)
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

            Grodor..lite trevligare, lite bättre

            Kommentar

            • Carla
              • April 2003
              • 82

              #51
              "Eller ska jag ringa dit och fråga om hans namn så du kan ringa dit så kan han verifiera dom uppgifterna? "

              Hm, ja det vore nåt! ;0)

              Nä, men vad jag menade är att du kan ju faktiskt läsa dig till vilken erfarenhet Kjell har, plus att han ganska nyligen kom ut med en bok om just fiskar och akvarier... "Akvarieguide" (BTN) heter den, och har fått himla fin kritik av de flesta som läst den. Hans kunnande är alltså allmänt erkänt, medan den du talade med på Akvarielagret kan ha varit någon som är mer inriktad på tanganyika eller liknande och inte kan så där vansinnigt mycket om just guldfiskar. Svaret man får brukar dessutom bero ganska mycket på hur frågan ställdes.
              Jag har handlat på Akvarielagret i många år, och min erfarenhet är att man måste se till att få tala med just den killen/tjejen i personalen som är intresserad av det man själv är ute efter. De brukar t.o.m. hänvisa kunder till varandra och det funkar kanonbra. (Alltså...typ... "jag är kass på Malawi, men fråga Pelle/Kalle/Rulle, han är kung!".)

              Kommentar

              • Isabella
                • February 2004
                • 102

                #52
                Jag har extra jobb..Trots det har jag inte många kronor över. Men det hör inte hit.

                Sälja min lilla Tobbe (guldisen) känns inte aktuellt för tillfället. Däremot ska jag hålla ögonen öppna på DN m.m. om någon säljer ett kar riktigt billigt. Tills dess får de bo i sitt 40 lites kar.

                Hoppas jag inte blir kallad djurplågare!

                Och trots att jag faktisk inte kan prata med Tobbe (en gång var jag på en föresläsning om att tala med djur. JAg va tvungen att fråga hur små djur hon kan prata med och tjejen påstod att hon kan prata med guldfiskar!) så är jag rätt säker på att han är nöjd med sin tillvaro för tillfället!

                Tack för mig.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #53
                  Jag får göra ett sista inlägg på den här tråden, och Isabella vill du ha Slöjstjärt så ha det,läs på om Slöjstjärten, på den här sidan finns några bra länkar http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm

                  "jag skulle föreslå subunkin med slöjstjärten." vilket inte alla gånger är så bra då Subunkin är en snabb fisk och Slöjstjärten kan ha svårt att hinna äta vilket kan stressa den, och stress är något vi ska undvika både för våra fiskar och oss själva.
                  Subunkin är en vacker fisk som vill ha samma förhållanden som Slöjstjärten, men man ska vara medveten om att det kan uppstå problem med maten.

                  Fohrman jag är medveten om din breda kunskap och att det är nödvändigt balansera så att det skrivna inte kan orsaka någon skada, vilket jag själv försöker göra i mina inlägg.
                  Varför jag "försvarar" Isabella är att jag tycker hon blir "på hoppad" fast hon är medveten om att fiskarna framledes behöver ett större utrymme.
                  De som har Slöjstjärtar tycker jag ofta får utstå inlägg som är en aning kränkande och där det snabbt påpekas att en Slöjstjärt ska ha 50 liter vatten på ett mindre vänligt sätt.
                  Jag har själv skrivit nedsättande om den groteska form aveln av Slöjstjärt har, men aldrig hoppas jag haft något negativt omdöme om ägaren till fisken.

                  Men fortfarande kvarstår frågan var går gränsen för att fisken ska riskera bli en "krympling" och lida.
                  Är det när en Slöjstjärt av en variant som i ett större utrymme blir 25-30 cm, går i ett utrymme som gör att den blir 15-20 cm.
                  Klanka gärna på mig det är OK.
                  Det är inte optimalt för en 25cm Slöjstjärt att vara i tex 30 liter vatten, men kan det vara ok att ha 4 st 25 cm fiskar i 200 liter.

                  Jag har väldigt lätt att ta till mig åsikter, men är noga att granska källan.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #54
                    Jag har ingen aning om folk är proffs eller ej..Men det här är internet så det är inte så svårt att utge sig för att vara någon annan än den man är.
                    Håller med om att det skrivs oerhört mycket strunt på internet och självklart får man värdera saker och ting själv - själv kollar jag rätt ofta i profilen för att få lite vägledning om den som skrivit ett inlägg men inte ens den info som anges säger ibland så mycket.

                    Dessutom är det faktiskt som så att även "proffs" ofta har olika åsikter och det är väl en sak som gör denna hobby så intressant.
                    Jag VET att det finns oerhört duktiga akvarister som jobbar på Akvarielgaret, men det innebär ju inte alltid att vi för den sakens skull har samma åsikt i alla frågor.
                    Att personalen där har kunskap kan jag ge ett exempel på - en av deras anställda är en av de två personer som fått det bästa betyget som någonsin utdelats på ZOORFS (Zoobranschens Riksförbund) akvaristikurs. Enligt lag så måste minst en person från varje affär ha genomgått en utbildning - Akvarielagret har skickat samtliga sina anställda på denna utbildning. Hur jag vet det - jo det är jag som håller i denna utbildning. Dessutom har jag både på hobby- och proffesionell nivå hållt på med akvariefisk i mer än 25 år, har bl.a. en gång haft Europas största akvarieffär, har hållit hundratals med artiklat och hållits hundratals med föredrag om akvariefisk, har skrivit en akvariefiskbok som publicerats på 8 språk - nej nu kan det räcka med skryt, men en viss basic-kunskap kan jag väl sägas ha i alla fall

                    Men som sagt, även om jag kan en hel del, och även Akvarielagrets personal kan en hel del så behöver vi som sagt inte ha samma åsikt i allt.

                    VAd ska jag göra av guldfisken då?
                    Behåll den, men köp inte fler fiskar utan spara pengar till ett större akvarium och när du har ett sådant köp till fler fiskar.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Isabella
                      • February 2004
                      • 102

                      #55
                      Självklart skulle jag aldrig ha en 25 cm fisk i ett så litet kar. Men min (och den blivande) är ca 5-7 cm (står med en linjal framför karet o försöker jämföra, jag är värdelös på ögonmått).

                      Vad är det för groteskt med avel av slöjstjärtar? Finns det att läsa någonstans?

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #56
                        Om odling av fiskar i Asien och andra länder finns mycket ur djurskyddssynpunkt att tycka/anmärka på, jag ska skicka dig ett mail någon dag.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Isabella
                          • February 2004
                          • 102

                          #57
                          Tack så mycket!

                          Kommentar

                          • Carla
                            • April 2003
                            • 82

                            #58
                            Kramfors: Du kan väl isf starta en tråd och länka eller dyl. till sådan info. Det skulle vara otroligt intressant att läsa eftersom det så ofta talas om just länder i asien som odlar sönder, "stressodlar" och massproducerar på otrevliga sätt... Jag har försökt kolla runt lite på nätet, men hittills har jag inte hittat något matnyttigt.

                            Kommentar

                            • rindberg
                              • March 2004
                              • 196

                              #59
                              Och hur vet du att dom mår bra? Jag har hört talas om sådana som kan prata med hästar, men pratande fiskar (med undantag för filmkändisar som Nemo) hör till undantagen
                              För det kan väl inte vara så att bara för att du anser att bara för att de inte dör så mår de bra!!!!!!!!!!!!!!
                              Nja, jag vet inte, <u>det kan ingen veta</u>! men som sagt jag tror det, inte p.g.a att dom rör sig. Utan jag baserar min bedömning på du dom serut (färg, form, fenor) och hur dom rör sig (pigghet). Vem vet jag kan ha fel!?

                              Mot fråga. Hur kan någon se att dom mår dåligt i ett 33L?
                              Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                              Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                              Kommentar

                              • rindberg
                                • March 2004
                                • 196

                                #60
                                När man placerar människor i isoleringscell så är det ju i regel frågan om en bestraffning för något dom de gjort, men vad har fiskarna gjort för ont för att hamna där
                                Hmmm... nä dom har inte gjort nått ont varken för att hamna i ett 33L eller i ett 333L.

                                Det är bra lustigt att nästan alla trådar slutar på ett helt annat ställe än dom börjar, och oftast med att folk tjafsar om vem som har rätt och vem som vet mest.

                                Jag är inget proffs! lååångt därifrån, säger bara vad jag <u>tror</u> mig veta om denna inte allt för exakta vetenskap.
                                Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                                Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...