Garra Flavatra - En underhållare av rang

#1 - 6 januari 2015 09:19
[ATTACH=CONFIG]73575[/ATTACH]
Kan inte låta bli att berätta lite mer om en av de mest underhållande fiskar jag haft förmånen att möta under mina runt 40 år som akvarist, Panda Garra eller Garra Flavatra. Den har inte funnits med så länge. I handeln från ungefär 2005 och upptäcktes eller snarare insamlades första gången runt 1998. Den är tveklöst den kanske vackraste arten bland Garrorna. Den blir runt 9 cm, men då är det honorna vi pratar om. Hanarna blir något mindre.

Ska du köpa den finns det två val, en enda eller en grupp på minst 5 st. Varför det? Jo denna art är supersocial och har komplexa beteenden för att bestämma hierarkin. Så när den är satt finns en hona på toppen (det är skönheten längst till höger på bilden) och de två till vänster är troligen hennes två gullgrisar till hanar. Du ser det på att de är något mindre och slankare än honan. Honan är något fylligare i kroppen än dessa.

De är extremt robusta som akvariefisk betraktat kanske delvis på grund av att de floder och vattendrag de lever i är i monsunområden som i torrtider kan ge mycket varma långsamt rinnande vatten och sedan under monsunen då vräker vattnet bokstavligen förbi i en forsliknande hastighet. Detta gör att de tål temperaturer från 19-28 grader. De kan bokstavligen klättra på glas med sina munnar som en anpassning till strida vatten där de accelererar mot strömmen upp till ytan där de tar ett kraftfullt blixtsnabbt skutt framåt ibland över ytan. Detta är ett av skälen till att ha dem under uppsikt när du fyller karet. Du har ofta hela gruppen studsande i entusiastiska, karakteristiska små skutt längs rutan tills de kommer mot strålen och då kommer storskuttet. Så det är fler än en gång som det smäller till i Juwellocket under vattenpåfyllningen.

En av de muskulösaste fiskar jag mött för sin storlek, de gånger de hoppat ur och jag tagit upp dem i handen så får jag ta i för att hålla handen stängd då de vrider sig. Så de är små kraftpaket med inbyggd turbo.

När det gäller det sociala samspelet så blir de oerhört fysiska och är tätt intill varandra. Unghanarna i gruppen som inte avgjort vem som är starkast än visar det genom att blekna till en ljusgrå färg och studsar runt i en ringdans som ibland går oerhört snabbt där de inte biter varandra utan demonstrerar styrka genom att först mäta sig med varandra där de lägger sig omvänt huvud mot stjärt bredvid varandra för att jämföra storlek. Är den ena då större så händer inget mer utan den mindre sticker iväg. Är de jämnstora då kan denna mätning som sedan går över i en stundtals extremt snabb ringdans som upprepas vid många tillfällen. 2 st. unga killar har fullt sjå med detta i min Pandagrupp på 14 individer. Fler tillfällen än en har jag iaktaggit hur ledarhonan bara flyger dit och toucher hanarna lätt och då är mätningen över för stunden. Är gruppen tillräckligt stor (det är därför du inte ska köpa 2-3 st. bara) så sprids aggressionerna ut på flera och det blir mera som ett spänstigt lekande med att testa varandra. Har du få leder det till att den ena förr eller senare jagar livet ur den andra. Därav kan de ibland få rykten om att vara elaka, vilket de inte är, men de kräver en större grupp.
Men ska du introducera nya garra till en befintlig grupp så är det bra om de nya är mindre än den etablerade då det annars kan bli hårda fighter som kanske inte alltid slutar bra. Därför är det också tveksamt att ha arter som liknar dem i samma kar då de kan dras in i detta och inte hinner med i Garrornas smått explosiva mätningar. Så som jag ser det ska Garrorna helst vara den enda bottenlevande arten i karet.
De är sociala även med dig och fixar du med nåt i karet så får du förr eller senare en garra som sätter sig på din hand, smakar lite på den eller studsar nyfiket runt i närheten av handen. Upplever dem som fiskvärldens svar på en flatcoated retriever.
De kommer att ha järnkoll på allt som händer utanför karet och sitter ofta som på bilden för att se vad du håller på med därute. Ibland när de sitter och glor så där på mig kan det kännas att förhållandet är omvänt, de studerar mig mer än tvärtom. Men de fastnar inte i ett mat-tiggande som en del arter gör utan de kollar in dig mycket koncentrerat ett tag och sedan fokuserar de på varandra och struntar helt i dig.

De ser verkligen hela karet som sitt hem och kan simma i grupp på ett sätt som skapar kopplingar till formationsflygning. De är absolut överallt. Sedan kan de splittras på någon sekund för att sitta på varsitt anubiasblad och äta alger.
Gällande föda är de inte mycket till algätare. Men de gillar vegetabilier som alger, men även gurka. De älskar algae wafers. De äter nog allt egentligen så var försiktig med matningen då de äter kopiöst och blir som bollar om du stoppat i för mycket föda.

Summa summarum så händer det hela tiden saker, de är otroligt vackra, verkar tåla det mesta, kräver rent vatten med bra cirkulation och kommer att bli dina bästa vänner för flera år. De är lite som diskus. De sätter sig i hjärtat på akvaristen på nolltid.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 januari 2015 10:01
Trevlig info:D
#3 - 6 januari 2015 10:32
Johnny.... med ditt underbara sätt att skriva, beskriva och förklara med så mycket känsla är otroligt. Tror att du skulle kunna sälja in en Sengångare till ett hundrameters final i OS :D .
Härlig läsning.
// Tony
#4 - 6 januari 2015 11:54
Jag kan bara instämma med blåvinge.
Mina garror är ett kärt tillskott till mitt akvarium.
Jag kan verkligen känna igen beteendet som beskrivs i texten.
Jag kommer att skaffa 6 stycken till så småningom.
#5 - 6 januari 2015 13:21
Tack ska ni ha, mina vänner :D Alltid trevligt när det man skriver uppskattas. Jag tycker det är himla kul att zooma in på en specifik art, börja leta fakta och sedan dela med sig av detta. Det gör arterna mer spännande.

Skulle verkligen bli glad om flera av er kände likadant och att ni hade lust att ta tiden att fördjupa sig i en av de arter ni känner väl och sedan berätta för oss andra. Genom att studera en art ordentligt så "ser" man ju mer vad de faktiskt gör i karet.
#6 - 6 januari 2015 14:08
Underbart Johnny! :D
#7 - 11 maj 2015 14:08
Ska man ha ett strömt akvarium åt dom eller ett vanligt akvarium och hur stort blr det vara?
#8 - 11 maj 2015 15:25
Hmm, vill ha... Men "min" butik har aldrig haft den inne vad jag vet, även om jag har nämnt den för honom. Däremot har han Garra rufa till och från, men dessa känns inte lika spännande, kanske mycket beroende på sin gråare färg. Nu, brukar jag ju hävda att starka färger inte är allt som gör en fisk fin att se på eller studera, men just i det här fallet, varför köpa den lite trist färgade G. rufa, när den har en mer färggrann släkting i G. flavatra.

Men är G. rufa annars jämförbar i beteendet med G. flavatra?
#9 - 11 maj 2015 20:43
Verkar vara en spännande art! Jag har aldrig hört talas om dem. Skulle en grupp på 6 st dessa passa ihop med t ex två par B. fjärilsciklider i ett 450L? Funderar även på att ha scalarer i det här akvariet.
#10 - 12 maj 2015 03:06
Yasna: Om man nu vill ha ett mixat kar så kan det nog fungera bra. Men 6 är för få egentligen. Har 14 st. i mitt 450 och skulle nog idag inte ha gått under 10 st. egentligen. Absolut minst 7 st. Det blir lätt lite kamp om de är för få.

Sedan Shepard så skiljer det en hel del i den sociala interaktionen mellan rufa och flavatra. Där det är rejält med mer fart i flavatra.
#11 - 12 maj 2015 05:38
Hinner dom få i sig någon mat Johnny, tänker på turbomatvraken regnbågsfiskarna? Maten hinner ju knappt nudda ytan innan den är borta.

//Inger
#12 - 12 maj 2015 09:07
Jag har vant regnbågarna vid finkornigt granulat och släpper i större tabletter eller fryst mat som är hårdare och sjunker. Regnbågar har ju för sin storlek små munnar.
#13 - 28 maj 2015 21:06
Jag har precis kompletterat min grupp om 6 flavatror med ytterligare 10.
Det var ett sant nöje att se dem interagera med nykomlingarna.
De "gamla" verkar ha tagit till sig två adepter var som simmar runt med dem släptåg.
Jag har även testat att leka med dem genom att lysa med min laserpekare i akvariet och de blir som tokiga och ska försöka fånga pricken - ser rätt roligt ut när 6 flavatror jagar en liten prick genom akvariet. Konstigt nog är det bara de som bryr sig om laserpricken. Nästa gång filmar jag spektaklet.
#14 - 29 maj 2015 05:44
De verkar ju riktigt kul, de där flavatrorna!
#15 - 23 juli 2015 19:45
Hej! Skulle det kunna fungera med en liten grupp på 5-6 st i ett 115 liters? Enda sällskap är ett gäng Microctenopoma Ansorgii. Har ni några helkarsbilder på hur era flavatra går?
#16 - 23 juli 2015 21:23
Intressant, Bluewing! (hade missat denna tråd) Har du gjort några försök att odla dem?
#17 - 24 juli 2015 03:24
Falconer skrev:
Hej! Skulle det kunna fungera med en liten grupp på 5-6 st i ett 115 liters? Enda sällskap är ett gäng Microctenopoma Ansorgii. Har ni några helkarsbilder på hur era flavatra går?

Om vi börjar med slutet på ditt inlägg så har jag filmer typ denna på mina kära garror.
Här när de matas:
" target="_blank">

Här två unga hanar som testar varandra:
" target="_blank">

En film mer över karet där du ser dem inledningsvis:
" target="_blank">

Är tveksam om de passar med dina Microctenopoma Ansorgii. Gissar att Garrornas fartiga, totalt orädda stil kommer att stressa dina fiskar. Garrorna vill ju ha fart på vattnet och vad jag förstått så är ett skuggigt kar med lite svartvattenskaraktär, mycket flytväxter etc. mer något för dina oerhört vackra fiskar? De är ju som små krutpaket. Inte stressiga alls bara himla nyfikna på allt och ofta i rörelse. Sedan tror jag att karet egentligen är för litet faktiskt. Om jag jämför hur den grupp beter sig med 14 individer i mitt 450 på filmen med den grupp på 6 som jag har i ett Lido 120 så ser man inte samma beteenden i det lilla karet. De blir grinigare, mera stilla i det karet. Så framöver så åker de nog över till 450 karet. Visst, det är en liten fisk, men den behöver rörelseutrymme.
#18 - 24 juli 2015 03:36
Intressant, Bluewing! (hade missat denna tråd) Har du gjort några försök att odla dem?

Tack Erik. Eftersom det fanns så lite info om arten så dammsög jag nät och litteratur på info om dem och sammanställde det tillsammans med mina egna observationer som varit långa och många i det stora karet. Kul att det uppskattas :)
Som svar på frågan, så har jag inte det. Inledningsvis så som med många arter så fanns de ju bara som viltfångade, men idag så säljs ju de som odlade vad jag förstått.

Läser man vad Seriously Fish skriver om lek mm. så känns det ju som ett möjligt spännande projekt. Läs här.
Men det krävs vad jag förstår i den artikeln en rejält bra fart på vattnet, mera som ett strömmande vatten i ett separat kar. Så läser man artikeln ser det ut att behövas mekas en del med ett lekkar. Du blir inte sugen själv?
#19 - 24 juli 2015 10:15
Jag har inte tid och plats för ytterligare ett projekt just nu, men visst låter det spännande. Jag tror inte Tin Win berättat alla detaljer. Jag skulle bygt
gt en bäck med ett "vattenfall" i ena änden. Jag har en bekannt som lyckades få praktbotia att lägga rom på det viset. Inga yngel men ändå!
#20 - 5 augusti 2015 12:19
Funderar lite på arten, men har några frågor. Bökar de runt i bottenlagret mycket? Jag har både tumlat grus och sand i olika partier. Gräver de ner sig? Kan man ha denna fisk med syftet att de ska äta alger?
#21 - 5 augusti 2015 12:51
Nej de bökar inte ner i bottenlagret alls. Det enda som kan hända är i en mätning mellan två jämnstora och det är sand att det kan bli en rund fördjupning just där. Men är gruppen stor och akvariet rymligt så händer detta sällan.
De gräver inte ner sig alls. De vill ha rent vatten med mkt god cirkulation. De äter alger men det är mera som en lätt toppning av algerna. De snaggar inte ner ett algbestånd. De äter inte heller enbart vegetabilier. De gillar alger men du lär inte märka av det.
Det är få algätande fiskar som rensar akvariet rent egentligen.
#22 - 20 augusti 2015 08:25
Ok, tack för svar! Jag har redan många fikar i mellan/nedre regionen, så då får jag nog avvakta. Verkar vara en superspännande rackare, men nu har mina Siameser rensat så fint ändå :-)
#23 - 23 augusti 2015 13:32
Åh jag hade älskat att ha dessa i mitt nyinskaffade akvarium... Men tror tyvärr det både är på gränsen till för litet och lite för lite strömt för att de skulle trivas. Får nog bli ett framtidsprojekt. Har ett Rio 125, just nu med 10 drottningrasboror och planerar om någon månad inköp av 10 sådana till, 3 mosaikguramis och 6-8 amanoräkor. Hur funkar panda garra tillsammans med amanoräkor?
#24 - 23 augusti 2015 14:47
Hej! Jag har ungefär samma upplägg som du i mitt Lido 125. Drottningrasboror, Amano, Mosaikgurami och Garra Flavatra. Så jag tycker du har god smak. De går bra ihop med Amanoräkor, men tycker egentligen att de behöver mer utrymme då de är fullvuxna. Gärna minst 150-200 och uppåt. Men de fungerar i ett 125. Problemet är mera om du får flera jämnstora honor som inte får plats med flera alternativ. Då kan det bli långa bataljer i karet.
#25 - 23 augusti 2015 16:45
Hej! Har haft ett gäng med garra flavatras ett tag nu och dom trivs och är pigga! Riktigt nöjd med dom! Men jag undrar lite hur gamla dom blir? Hittar inte det någonstans?!

Skickat från min iPad med Tapatalk
#26 - 23 augusti 2015 18:17
Jag vet inte heller men skulle gissa på minst 4-5 år.
#27 - 23 augusti 2015 22:15
#28 - 24 augusti 2015 17:05
Tyko skrev:

Okej, tack för infon :)

Skickat från min iPad med Tapatalk
#29 - 24 augusti 2015 17:17
Tack! Jo tycker de arterna är både fina och verkar trivas bra ihop. Ska försöka få ihop en sydostasiatisk biotop är tanken. Dock kanske jag väntar med panda garra till den dagen jag har ett större akvarium ändå. :-)
#30 - 24 augusti 2015 18:01
Hahaha vilka lirare.. du beskriver dem, så man får känslan att det är en flock schäfrar 😊
Helt suveränt 👍👍👍
Väldigt kul läsning o intressant!!!!
#31 - 20 september 2015 08:54
Hahaha vilka lirare.. du beskriver dem, så man får känslan att det är en flock schäfrar 

Helt suveränt 

Väldigt kul läsning o intressant!!!!

Sorry Hasse. Sent svar. Det härliga är att de är verkligen så där om det är tillräckligt stor grupp i ett rimligt stort kar.
#32 - 4 oktober 2015 12:17
Hur funkar dessa med sandbotten (Biltemas)? Jag har läst att de "ska ha" ganska grovt grus. Tycker du att man ska köpa viltfångade eller odlade? Jag tänker mig sex stycken i mitt Vision 450L.
#33 - 5 oktober 2015 04:38
Hej Yadina! Mina lever på samma sandbotten som du har (Biltemas) och de fungerar lika bra oavsett underlag. I de floder och vattendrag där de lever så är det både sand och rejält grovt grus. Så det går bra vilket som. Du behöver minst 7 st. Detta beroende på att de både är sociala och hierarkiska dvs. De lever tight men det är viktigt för dem att ha en tydlig hierarki. I en grupp på minst 7 st. så sprids de interna aggressionerna så att det enbart blir underhållande. I mitt 450 Vision så bråkar de egentligen aldrig på ett destruktivt sätt. I ett litet kar där jag testat en liten grupp så har 2 dött i dessa kamper. Så stort kar och stor grupp så är de enbart underhållning och är så himla nyfikna och personliga. Odlat eller VF tror jag inte spelar roll alls. Mina är helt galna i Hikaris Algae Wafers kan jag berätta. Men de testar det mesta. De är lättskötta om de får det som de behöver.
#34 - 5 oktober 2015 04:46
Bluewing skrev:
Hej Yadina! Mina lever på samma sandbotten som du har (Biltemas) och de fungerar lika bra oavsett underlag. I de floder och vattendrag där de lever så är det både sand och rejält grovt grus. Så det går bra vilket som. Du behöver minst 7 st. Detta beroende på att de både är sociala och hierarkiska dvs. De lever tight men det är viktigt för dem att ha en tydlig hierarki. I en grupp på minst 7 st. så sprids de interna aggressionerna så att det enbart blir underhållande. I mitt 450 Vision så bråkar de egentligen aldrig på ett destruktivt sätt. I ett litet kar där jag testat en liten grupp så har 2 dött i dessa kamper. Så stort kar och stor grupp så är de enbart underhållning och är så himla nyfikna och personliga. Odlat eller VF tror jag inte spelar roll alls. Mina är helt galna i Hikaris Algae Wafers kan jag berätta. Men de testar det mesta. De är lättskötta om de får det som de behöver.

Tack för svaret!
Ja de verkar på din beskrivning som att de är otroligt trevliga små individer, får se till att skaffa 7 st då.
Jag har en hel del grottor bland mina skifferhögar. Min förhoppning är att de kommer utnyttja dessa, då ingen annan av mina invånare utnyttjar grottorna. Men de kanske bara håller sig på öppna ytor? Jag har för mig att du skrivit om något preparat som man applicerar på stenar för att få algtillväxt, gillar dem det?
#35 - 5 oktober 2015 04:53
De är nog ganska ointresserade av grottor tyvärr. Öppna ytor med god cirkulation är paradiset för dom. Preparaten som heter NLS tycker de sådär om. Mina L200 älskar däremot det preparatet. Däremot de större varianterna av Hikaris Algae Wafer kan du ibland ha upp till 5 individer på samma tablett. Då är de dessutom på bägge sidorna. Du lär dig efter ett tag hur mycket de ska äta. Får de för lite mat tunnar de ur relativt snart. Gott om mat så har du rejäla magar. Tror de med sitt aktiva sätt att leva förbränner en hel del energi. De fungerar utmärkt med andra snabba asiatiska arter såsom t.ex. Siamesisk algätare. Jag har en grupp på 5 sådana i samma kar och de fungerar bra ihop.
#36 - 8 oktober 2015 17:48
http://www.ladda-upp.se/bilder/apyawcaalfnlt/
http://www.ladda-upp.se/bilder/xdwxnyyyxwn/
http://www.ladda-upp.se/bilder/tywbpdirslmqox/
Om man tycker att det är viktigt att göra ett bra första intryck - så slår dem här små rackarna alla andra fiskar jag haft med hästlängder. Dem var lite blyga...i ca en kvart. Nu är dem igång och det är fantastiskt roligt att sitta bredvid och se på.
Tack för tipset Bluewing!
#37 - 8 oktober 2015 18:23

Fina bilder! Varsågod! Nu har du skaffat dig en alldeles egen undervattenskennel! Tror du kommer att le många gånger när de sitter där på andra sidan av glaset och granskar dig med nyfikna ögon. Checka igenom vad dina gillar och se till att de får lite mage nu bara. Tänk också omvänt mot annan fisk dvs. Blek är samma som kaxig i denna art [emoji6]
#38 - 8 oktober 2015 20:50
Så vill jag be om ursäkt för att jag kontaminerar tråden, men här är en liten filmsnutt på två Garra flavatra-hanar (troligtvis) som fajtas med varandra. Precis som hos Chromobotia macracanthus, där de dominanta håller en blek färgdräkt, ser vi samma avsaknad av färgintensitet vid upphetsning på dessa G. flavatra.

" target="_blank">
#39 - 9 oktober 2015 12:28
Varför känns mitt 125 för litet för dessa roliga som jag vill ha. Bara funderar lite för mig själv :)

//Inger
#40 - 12 oktober 2015 09:00
Så vill jag be om ursäkt för att jag kontaminerar tråden, men här är en liten filmsnutt på två Garra flavatra-hanar (troligtvis) som fajtas med varandra. Precis som hos Chromobotia macracanthus, där de dominanta håller en blek färgdräkt, ser vi samma avsaknad av färgintensitet vid upphetsning på dessa G. flavatra.

" target="_blank">

Himla trevlig film!
#41 - 12 oktober 2015 09:05

Inger H skrev:
Varför känns mitt 125 för litet för dessa roliga som jag vill ha. Bara funderar lite för mig själv :)

//Inger

Jag tor det är för litet för en större grupp. Hade ju 5 st. i mitt 125 och har nu endast 3 st. kvar. De slogs som galningar innan det blev som nu. Tror reviret blir för litet helt enkelt och då blir det som i mitt kar en slags "självreglering" av beståndet. I mitt 450 har det bara varit lätta mätningar mellan dem. Men i mitt 125 blir det på liv och död. Sedan upplever jag det som att det som med hundar blir allvarligare när 2 honor är jämnstora än när två hanar. Min matriark i mitt 450 styr alla i gruppen. Bråkar hanarna för länge så bryter hon det. I mitt 125 så blev vad jag upplever det tre honor jämnstora och det blev tokfel.
#42 - 12 oktober 2015 17:06
Ja, tänkte precis så som du beskriver, blir nog några söta corysar i stället :).

//Inger
#43 - 16 oktober 2015 14:53
Bluewing skrev:
Inledningsvis så som med många arter så fanns de ju bara som viltfångade, men idag så säljs ju de som odlade vad jag förstått.

Hej,
Först o främst tack för ditt väldigt intressanta inlägg! Har varit intresserad av flavatra ett bra tag, men aldrig kommit till skott.
Vad gäller odling: kommersiell odling är med hormoninjektioner, dvs "fusk". Mitt tips om du tänker odla dem är att ha ett tjockt lager sprängsten -- ungarna hos många grönlingsfiskar lever nere i bottnen, vilket skyddar dem från att bli uppätna av bl.a. sina föräldrar.
#44 - 1 januari 2016 18:46
Så intressant att läsa om dessa krut packet hihi.
Har ett 222l akvarium som jag ska starta upp men känner att det blir nog för litet till ett gäng på 10st minst så då får jag leta upp ett nytt större akvarium hihi
För dessa måste jag bara ha hihi
#45 - 1 januari 2016 18:49
Så intressant att läsa om dessa krut packet hihi.

Vill verkligen ha men känner att mitt 222l blir i minsta laget för en grupp på minst 10 individer.
Blir att leta efter ett större akvarium för dessa vill jag ha
#46 - 1 januari 2016 20:31
Intressanta och roliga krabater det där :d En sak som jag kom att tänka på när jag läste det där om att den dominanta bleknar... Är det så med siamensis också kanske? Jag har sett det ganska många gånger att dom mäter sej och att en eller båda bleknar då. Jag såg det aldrig förut men nu har jag ju bara tre stycken och förut hade jag fem - sex stycken. Apropå gruppstorleken
#47 - 1 januari 2016 21:39
Ja det är precis lika med Siamensis. Så du tänker helt rätt.
#48 - 2 januari 2016 18:21
[QUOTE=Zombivarg;n2347005]Så intressant att läsa om dessa krut packet hihi.

Vill verkligen ha men känner att mitt 222l blir i minsta laget för en grupp på minst 10 individer.
Blir att leta efter ett större akvarium för dessa vill jag ha[/QUOTE]
Jag tror det kan fungera riktigt bra med en 7 individer om du har gott om växter.
#49 - 2 januari 2016 20:53
Tack Bluewing, o ja jag kommer ha gott om växter.

Men kan jag ändå ha C.pygmeus eller någon annan C?
Eller så kan jag vänta med Corydoras, hmmm , nu blev det mer huvud bry hihi
Tack för all din hjälp, har även skrivit i växttråden under "tycker du ska börja med Co2" hihi.
Behöver all hjälp jag kan få.

MVH Annica
#50 - 4 januari 2016 20:05
Hej Blåvinge,
Är helt ny i detta forum och planerar att köps ett Juwel Rio 180 inom en snar framtid.
Blev nyfiken på Garra Flavatra och vill ha ditt råd om följande fiskar skulle passa ihop i ett180l akvarium:

Fyra Scalare
Tio Neontetra
Fem Boliviansk Fjärilsciklid
Två Nyckelhålsciklid
Fyra Ancistrus
Sju Garra Flavatra

/Blackmore
#51 - 6 januari 2016 09:12
Hej Blackmore (hårdrock-alias?) :)
Först av allt vill jag hälsa dig varmt välkommen hit!
Det som är klurigt med akvarium är vad som egentligen är ett lagom stort akvarium för en viss specifik art i en viss ålder.
180 liter känns ju som första akvarium stort, riktigt stort. Speciellt när man släpper i ungfisk i början.
Dels så "stimmar" många fiskar som små dvs. de söker trygghet i en grupp vilket de ju ofta gör i naturen också. När de sedan blir vuxna så kräver de rejält med utrymme i ett revir som som ska räcka till för sökande efter partner/parbildning. Så med ungfisk fungerar det med alla fiskarna. Vid vuxen fisk och lek blir karet snabbt trångt.
Nu resonerar vi som finns här på Zoopet lite olika ibland men när det gäller Scalarerna är karet verkligen precis på gränsen i storlek för en vuxen Scalar.
Satsar du ändå på Skalar så rymmer bara karet ett par och du kommer att få sälja de som "blir över"
Har du gott om växter så kan det fungera bra med Garra Flavatra.
Det är om du får jämnstora honor som du kan få problem för då blir det kamp. Men testa!
Skulle jag råda så skulle jag säga att du ska skippa Skalarerna.
När det gäller cikliderna så tror jag att Nyckelhål och Bolivianer blir en bra kombo.
De övriga arterna blir inga direkta problem.
Men om du nu startar nytt så tänk på att första månaden kan du enbart ha neontetrorna (jag skulle själv valt kardinaler som jag tycker är tåligare).
Väljer du Skalarer så kommer de troligen också äta upp neontetrorna, men ofta skippar de att äta vuxna Kardinaler.
Som alternativ till ditt Rio så skulle jag själv fundera på Lido 200 som är högre och funkar utmärkt med Skalarer. Det är kortare, men djupare och högre.
Har ett vitt sådant själv:
" target="_blank">
#52 - 6 januari 2016 10:03
Instämmer i vad Johnny skriver om Scalare. Jag har haft Scalarer i många år i olika storlekar. Många olika storlekar på kar går bra med en liten grupp ungdomar. Dock när dessa växer till sig så kräver dom större och större kar för att de skall utvecklas rätt och må bra. Sen detta med höjden på akvarium med Scalarer..... många säger att minhöjden skall vara 50 cm, och där kan jag bara instämma. Dom utvecklar sig inte rätt och mår säkert sämre i lägre kar. Skall du ha fler än ett fullvuxet par så blir också längden avgörande för att det skall kunna fungera.
Jag tycker att skall man ha Scalarer så skall man utgå därifrån när man väljer andra individer, akvarium och inredning.
Scalare är en av mina absoluta favoriter ibland alla fiskar som finns av många orsaker. Händer alltid nått, snygga, spännande, rogivande, säregna individer, pampiga.... kan hålla på hur länge som helst.
Lycka till
#53 - 6 januari 2016 16:08

Tack för svaren.
Jag tar till mig er erfarenhet och kommer att nöja mig med två scalarer samt byta neon mot kardinaltetra (jag trodde att neon var mer tålig).
Vad gäller Lido 200 är det ett supersnyggt akvarium men det kanske är lite kort för större fiskar? Däremot har jag börjat fundera på ett Rio 240 men jag måste mäta
noga så att det inte är för stort för rummet. Är dock osäker på pumpstorleken då jag hört att den skall vara minst faktor 3 gånger antal liter (i detta fall 240 x 3 = 720)
vilket skulle indikera att en större pump behövs. Har ni någon erfarenhet av Rio 240 och den pump som följer med?

(blåvinge: du kan din musikhistoria bra!)

mvh
J
#54 - 6 januari 2016 17:30
[QUOTE=blackmore;n2347580]
Tack för svaren.
Jag tar till mig er erfarenhet och kommer att nöja mig med två scalarer samt byta neon mot kardinaltetra (jag trodde att neon var mer tålig).
Vad gäller Lido 200 är det ett supersnyggt akvarium men det kanske är lite kort för större fiskar? Däremot har jag börjat fundera på ett Rio 240 men jag måste mäta
noga så att det inte är för stort för rummet. Är dock osäker på pumpstorleken då jag hört att den skall vara minst faktor 3 gånger antal liter (i detta fall 240 x 3 = 720)
vilket skulle indikera att en större pump behövs. Har ni någon erfarenhet av Rio 240 och den pump som följer med?

(blåvinge: du kan din musikhistoria bra!)

mvh
J[/QUOTE]
Ok då Richie :D Tror du kommer att bli mindre bakbunden med ett 240. Det stämmer att Lido är kort men djupt och högt och för en Skalars rörelsemönster funkar det riktigt bra för ett par. Men apropå filter så är det perfekt egentligen med det inbyggda i kombination med ett ytterfilter. Så har jag det i mitt Lido 200, Vision 450 etc. När du gör rent det ena har du full filtrering i det andra. Du kan inte ha för mycket filter helt enkelt. Den inbyggda pumpen/filtret är välfungerande men klen i längden som enda filter.
Gäst
#55 - 2 april 2017 09:09
Hej Bluewing och Co!

Vet att denna tråd är död sen länge, men jag funderar på ett gäng flavatras och hittade denna fantastiska tråd =). Jag har ett Rio240 med kraftig cirkulation (orginalpump + en 600 pump och en 1200 pump) som först och främst är inrett med växter i fokus, men även relativt stora sten/berg-partier. Större delen av förgrunden är täckt av micranthemum monte carlo som bildar en tät matta. I de lite mer bergiga regionerna i bakgrunden växter det lite högre växter som ludwigia och pogostemon erectus. Vågar man släppa i en flock garras till detta? Tänker mest på om de kommer böka upp monte carlo-mattan? =)
#56 - 3 april 2017 17:25
Den är inte död, bara i koma sedan en längre tid. De bökar inte i vanlig mening alls utan är ovanpå all inredning om du förstår hur jag menar. Om det inte vid något tillfälle blir två jämnstarka honor (det är dom som styr) då bleknar de och mäter sin styrka genom att primärt simma i cirklar och jämföra sin storlek över sanden där det då bildas en grund grop. Om det då tyvärr visar sig att de är jämnstora och jämnstarka så blir det lite som att de fastnar i ett kampbeteende som gör att just där blir det en djup grop och växtligheten kan lokalt just där flyga iväg i stridens hetta. Men det har bara inträffat vid ett tillfälle och det slutade när den ena förlorade och senare dog av stressen. Men annars så är de oerhört "mjuka" mot inredningen. Min Garra Flavatra-grupp är på 14 individer.
#57 - 9 januari 2018 15:28
Hej! Jag är ny här och hoppas inte det gör något att jag skriver i en gammal tråd.

Först och främst, tack för den fantastiska informationen om panda garra. Så mycket som står här stämmer verkligen överens med mina två panda garra :) men det är med både sorg i hjärtat och glädje som jag läser all information. Jag är ny akvarist och startade upp ett akvarium för bara några dagar sedan. Det är ett 54 liters akvarium och i det har jag två panda garras (utifrån rekommendation från akvarieaffären då jag inte ville ha en stor mal) tillsammans med 8 guppys (skulle egentligen vara 5 hanguppys men en av dessa ”hanar” visade sig vara en hona som blev hårt driven av de fyra andra hanarna så vi köpte till 3 honor för att minska hennes belastning). Hursomhelst, jag frågade i akvarieaffären om panda garrorna är flockdjur, om de kommer trivas i ett litet alvarium osv. Jag fick hela tiden som svar att det går bra, du behöver bara två osv. Nu efter att jag läst denna tråd känner jag mig som en djurplågare och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till? Jag vill inte att mina unga tonårs pandas ska ha ihjäl varandra när de blir äldre och de håller redan på med mätningar och jagar varandra. Finns det några råd om vad jag kan göra? Jag känner ingen med stort akvarium som kan ta hand om mina pandas.

Tack på förhand

Vänliga hälsningar Lovisa
#58 - 9 januari 2018 17:19
[QUOTE=Fnollet;n2377536]Hej! Jag är ny här och hoppas inte det gör något att jag skriver i en gammal tråd.

Först och främst, tack för den fantastiska informationen om panda garra. Så mycket som står här stämmer verkligen överens med mina två panda garra :) men det är med både sorg i hjärtat och glädje som jag läser all information. Jag är ny akvarist och startade upp ett akvarium för bara några dagar sedan. Det är ett 54 liters akvarium och i det har jag två panda garras (utifrån rekommendation från akvarieaffären då jag inte ville ha en stor mal) tillsammans med 8 guppys (skulle egentligen vara 5 hanguppys men en av dessa ”hanar” visade sig vara en hona som blev hårt driven av de fyra andra hanarna så vi köpte till 3 honor för att minska hennes belastning). Hursomhelst, jag frågade i akvarieaffären om panda garrorna är flockdjur, om de kommer trivas i ett litet alvarium osv. Jag fick hela tiden som svar att det går bra, du behöver bara två osv. Nu efter att jag läst denna tråd känner jag mig som en djurplågare och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till? Jag vill inte att mina unga tonårs pandas ska ha ihjäl varandra när de blir äldre och de håller redan på med mätningar och jagar varandra. Finns det några råd om vad jag kan göra? Jag känner ingen med stort akvarium som kan ta hand om mina pandas.

Tack på förhand

Vänliga hälsningar Lovisa[/QUOTE]

På fB finns en grupp som heter Fiskakuten. Där kan man lätt hitta ny ägare till sina fina firrar. Var bor du?

Jag har också garra panda, 10 st och hade egentligen beställt fler men dom var slut. Man upphör tyvärr inte förvånas över hur till synes seriösa butiker råder köpare bara för att få sälja. Menjag önskar dig all lycka med ditt nya akvarium! Och du gjorde rätt i att skaffa fler honor tycker jag. :D
#59 - 9 januari 2018 18:02
[QUOTE=miiaoo;n2377552]

På fB finns en grupp som heter Fiskakuten. Där kan man lätt hitta ny ägare till sina fina firrar. Var bor du?

Jag har också garra panda, 10 st och hade egentligen beställt fler men dom var slut. Man upphör tyvärr inte förvånas över hur till synes seriösa butiker råder köpare bara för att få sälja. Menjag önskar dig all lycka med ditt nya akvarium! Och du gjorde rätt i att skaffa fler honor tycker jag. :D[/QUOTE]

Tack :)

Ja, jag hoppas det var rätt beslut att köpa fler honor. Jag får (utifrån det jag läst) se till att mata dem sparsamt och hålla noga koll över nitratnivåerna.

Man vill ju så gärna kunna lita på akvarieaffärena och deras ”speciallist” personal (specialiserad på sötvatten) men det verkar man tyvärr inte kunna göra. De hade nog en 20 st panda garras till salu i butiken i ett miniakvarium så jag hoppas iaf att mina har fått det lite bättre i jämförelse. Jag har inte facebook så det blir nog svårt att få kontakt med folket på deras fiskakut. Jag bor i kronoberg (Växjö). Om jag hittar någon som kan ge mina panda garras bättre förutsättningar kan jag då behålla en av dem? Eller är det taskigt med tanke på akvariets lilla volym? Jag hoppas kunna skaffa ett större akvarium längre fram men jag måste först testa och se om det går bra med mitt lilla först.

#60 - 9 oktober 2018 17:16
Försöker skaka liv i denna tråd med en fråga om garror. Jag köpte sju stycken till ett Juwel Rio 240L. De går tillsammans med kopparbarber, siameser, botia striata och mosaikguramis. Filtret är det medföljande innerfiltret. Jag har också en skimmer som håller ytan "ren". Karet har varit igång ca ett år, dock med delvis förändrad inredning/scape.

Matar varierat med flingfoder, granulat, sjunkande tabletter, algtabletter, olika sorters frysfoder och levandefoder (blackworms). Har inte sett att garrorna kampar/bråkar särskilt mycket. Karet är såvitt jag kan bedöma tillräckligt stort för dem och inte överfullt med fisk. Temperatur och pH är inom de rekommenderade värdena.

Problemet är att tre stycken har dött inom ca fyra veckor. Det första dödsfallet skedde inte direkt utan sedan jag haft dem en månad ungefär. Fiskarna som dött har sett fina och friska ut strax innan. Jag har inte sett något avvikande beteende eller tecken på sjukdom. När de dött har de varken haft skador eller något annat konstigt på kroppen. Övriga fiskar i karet verkar må bra. När barberna var nya hittade jag visserligen en eller två av dem halvt uppätna, men det var länge sedan.

Varför dör garrorna tror du? Jag funderar på om genomströmningen och/eller syresättningen är för dålig. Har ingen mätbar nitrit. Har läst att de under perioder i naturen återfinns i grunda, nästan stillastående, vattensamlingar och att de inte behöver så starkt strömmande vatten. Trodde därför att det skulle funka i mitt kar men jag har nog felbedömt det. Eller så är det något annat fel. Har du några idéer?

Tack på förhand.
#61 - 9 oktober 2018 19:19
Jag köpte för nå't år se'n 6 flavatra. som har vuxit upp och blivit fina och färgglada, och verkar ha en hyfsat bra gruppdynamik. För några månader se'n köpte jag fyra mindre, som verkade må bra ett tag. Se'n hittade jag en av de mindre nya död, den låg med utspända fenor, och verkade ha dött ganska plötsligt, inget tydde på att den var sjuk innan. Trodde först att den blivit ihjälklämd i "feeding frenzyn" som brukar uppstå vid matningarna. För nå'n vecka se'n såg jag ytterligare en av de mindre sprattla omkring planlöst. Jag misstänker att de mindre inte klarar av tjafset och konkurrensen från de större individerna?

Kanske även dina som dog var lite svagare och inte riktigt hängde med, då de, precis som mina, verkade helt friska innan de dog?

Mina går med denisoni, melon/pandabarber, Brochis splendens, och ett par bågfensciklider.
#62 - 9 oktober 2018 19:21
Intressant! Det skulle kanske kunna vara en förklaring även i mitt fall.
#63 - 9 oktober 2018 19:33
Ja, kanske kan de vara lite svagare, och hackkyckligar utan att det syns på dem, och se fina ut, tills de går in i väggen? Mina som dog var nyare i karet, och mindre än de jag hade se'n innan, så det tror jag i alla fall är anledningen i mitt fall.
#64 - 18 oktober 2018 15:23
Tråkigt när fiskar dör utan att man förstår orsaken. Tror dessa godbitar reagerar starkt och blir stressade av förändringar speciellt när de är yngre. Min grupp på 15 Garror köpte ju som vuxna från ett av visningskaren på Imazo. De lever alltjämt. Köpte 7 ungdjur och där dog 3 ganska snart. Samma skötsel på bägge grupper. Så väl inkört kar, med gott om utrymme och mycket fria sandytor på botten minskar riskerna som jag ser det. Men det är en ren gissning. I de karet där de går görs absolut inget förutom vattenbyte och filterrengöring 1 g./6 månader per filter. De filtren (2 st.) gör jag rent i ett omlottschema för att alltid ha ett filter igång med maximal nitrifikation när det andra görs rent. Men även om det är trist så tror jag det är viktigt att ta sig ur skuldträsket och inte känna sig som en dålig husse/matte. Gör ett nytt försök och var ännu mer strikt med dina rutiner. Är de väl vuxna så tål det i stort sett allt.
#65 - 18 oktober 2018 18:50
OK, tack.

Annons