Koi i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av MyrasHusse
    kjell, är det guldfisken du menar nu och inte slöjstjärt?
    ja
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

      #17
      Ursprungligen postat av Aircut64
      Klart att du kan ha koi i ett 720L akvarium! Har haft koi i mindre akvarium för growout tidigare, det fungerade bra.
      I ditt fall så skulle jag vilja påstå att du ska satsa på filtret i karet, ju bättre filter, desto bättre håller sig vattnet, vilket leder till att fiskarna mår bättre.
      Koi karpar är lite speciella, alla blir inte lika riktigt. Vissa kan få ett "monster beteende". Då syftar jag på ett litet mer rovigt beteende, medan andra kan bli lite mer som vilken snäll sällskapsfisk som helst.

      Men mina tips om du skaffar Koi:

      *Mata sällan - Mata någon gång i veckan, för mycket matande leder till att dom smutsar ner lättare
      *Var VÄLDIGT noggrann med filter systemet i akvariet - Det spelar störst roll om du frågar mig
      *Blanda maten, ge dom lite köttigt ibland, ge dom lite pellets ibland, skäm inte bort dom med för mycket "rovig mat" bara hehe

      Juste en sak till!
      Myten om att koi växer fort är inte så sann i alla fall. Det kan ta år och dar innan dom växer ur ett 720 liters kar, det är inget som sker på bara någon vecka eller månad direkt. Karpfiskar förövrigt växer väldigt mycket mer segare än t.ex. lite mer rovigare fiskar som t.ex. en oscars ciklid, eller en ormhuvudsfisk. Så kör på du!
      Blir dom lite "föööör stora" för ditt 720L i framtiden, jadu! Då är dom allt välkomna hem till mig!


      Lycka till.
      skulle du själv må bra av att få mat 1gång i veckan?
      Nej tänkte väl det fisken lär ju inte må så bra heller
      http://myraakita.blogspot.se/

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #18
        Ursprungligen postat av MyrasHusse
        skulle du själv må bra av att få mat 1gång i veckan?
        Nej tänkte väl det fisken lär ju inte må så bra heller
        En människa (homo sapiens) fungerar inte som en fisk direkt.
        Vi är två helt olika sorters individer. Ute i naturen så äter en fisk väldigt sällan, ute i naturen jagar dom mat, då kommer inte det fram någon mänsklig form och matar dom direkt.

        Fiskar, speciellt Cyprinus släktet kan klara sig utan mat länge. Under vintern t.ex, så slutar dom äta under en viss temperatur.
        Att ge fiskar för mycket föda, kan leda till övermatning, vilket inte är bra.

        Att jämföra en Homo Sapiens med en fisk från Cyprinus släktet är inte direkt någon bra jämförelse.
        Deras system fungerar verkligen inte som vårt kropps system.

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nej det klart att dom inte växer så snabbt om de bara får mat en gång i veckan - vem skulle växa under dom förutsättningarna
          Antingen så matar man dom lite i taget, eller så kör man med metoden jag tipsade om.
          Att ge sådana fiskar överdrivet mycket mat är inte så smart.
          Dom klarar sig utan mat länge, det är ingen liten sällskapsfisk som vi pratar om här.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Aircut64
            En människa (homo sapiens) fungerar inte som en fisk direkt.
            Vi är två helt olika sorters individer. Ute i naturen så äter en fisk väldigt sällan, ute i naturen jagar dom mat, då kommer inte det fram någon mänsklig form och matar dom direkt.

            Fiskar, speciellt Cyprinus släktet kan klara sig utan mat länge. Under vintern t.ex, så slutar dom äta under en viss temperatur.
            Att ge fiskar för mycket föda, kan leda till övermatning, vilket inte är bra.

            Att jämföra en Homo Sapiens med en fisk från Cyprinus släktet är inte direkt någon bra jämförelse.
            Deras system fungerar verkligen inte som vårt kropps system.
            1/ Ja carnivora arter som har ett kort tarmsystem äter rätt sällan men då väldigt mycket (skulle man lägga i så mycket mat i akvariet vid ett tillfälle så skulle det snabbt gå åt helskotta).
            Men herbivora arter med sitt långa tarmsystem äter kontinuerligt och skall därför ha mat regelbundet.
            Cyprinus carpio är främst en herbivor art.

            2/ Visst akvariefiskar är kallblodiga vilket innebär att vattentemperaturen sjunker så sjunker också kroppstemperaturen. När vattentemperaturen sjunkt under 10-12 grader så förbrukar de minimalt med energi och skall alltså inte matas.
            Man jag antar att koien som frågas om i tråden skall hållas i ett akvarium inomhus och där lär väl inte vattentemperaturen gå ner mot 10 grader så därför skall de matas kontinuerligt.
            Om de däremot hålls vädigt kallt under vintern så skall de ju då också matas kraftigt under sommaren så att de har en tillräcklig "energibuffert" för att klara vinterns "dvala"
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              1/ Ja carnivora arter som har ett kort tarmsystem äter rätt sällan men då väldigt mycket (skulle man lägga i så mycket mat i akvariet vid ett tillfälle så skulle det snabbt gå åt helskotta).
              Men herbivora arter med sitt långa tarmsystem äter kontinuerligt och skall därför ha mat regelbundet.
              Cyprinus carpio är främst en herbivor art.

              2/ Visst akvariefiskar är kallblodiga vilket innebär att vattentemperaturen sjunker så sjunker också kroppstemperaturen. När vattentemperaturen sjunkt under 10-12 grader så förbrukar de minimalt med energi och skall alltså inte matas.
              Man jag antar att koien som frågas om i tråden skall hållas i ett akvarium inomhus och där lär väl inte vattentemperaturen gå ner mot 10 grader så därför skall de matas kontinuerligt.
              Om de däremot hålls vädigt kallt under vintern så skall de ju då också matas kraftigt under sommaren så att de har en tillräcklig "energibuffert" för att klara vinterns "dvala"
              Då vet vi, för ute i naturen så äter inte ens en herbivora lika ofta som du VILL att dom ska göra.
              Det finns heller inget bestämt på att dom MÅSTE ha mat kontinuerligt, dom kan klara sig mycket bra på föda sällan, även om det är en tropisk vattentemperatur i akvariumet.

              Angående "Cyprinus carpio". Intressanta varelser, väldigt smarta dessutom.
              Dom tar emot fettig föda samt övrigt. Om en Cyprinus carpio matas med fettig föda en gång i veckan så skulle jag nog vilja påstå att dom kan klara sig en hel vecka utan att behöva oroa sig över kosten.
              Fiskars dealar främst inte med fett som vi gör. Hur som helst, koi tar gärna emot levande föda, om man t.ex. bjuder på levande en gång i veckan så kan dom även leva gott i en vecka på det.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                I stort sett alla fiskar äter vad de erbjuds i akvarium även om det är extremt ohälsosamt för dom.
                det är vår uppgift (eftersom vi håller dom i akvarium) att ge dom korrekt kost.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • MyrasHusse
                  • May 2010
                  • 1353

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  I stort sett alla fiskar äter vad de erbjuds i akvarium även om det är extremt ohälsosamt för dom.
                  det är vår uppgift (eftersom vi håller dom i akvarium) att ge dom korrekt kost.
                  tummen upp kjell
                  http://myraakita.blogspot.se/

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    I stort sett alla fiskar äter vad de erbjuds i akvarium även om det är extremt ohälsosamt för dom.
                    det är vår uppgift (eftersom vi håller dom i akvarium) att ge dom korrekt kost.
                    Det skulle jag inte vilja påstå.
                    Sett Cyprinus carpio äta fisk ute i det vilda, uppfödningsdammar och på inhemska platser. Då var det inte direkt någon person som erbjöd dom fisken.
                    Cyprinus carpio kan hantera proteinrik samt fettig föda, det är inte något nytt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Aircut64
                      Det skulle jag inte vilja påstå.
                      Sett Cyprinus carpio äta fisk ute i det vilda, uppfödningsdammar och på inhemska platser. Då var det inte direkt någon person som erbjöd dom fisken.
                      Cyprinus carpio kan hantera proteinrik samt fettig föda, det är inte något nytt.
                      Malawimbunas är extremt herbivora (deras tarmar är ca. 7ggr så långa som för en carnivorart i samma storlek) och även de äter i sjön mygglarver, maskar, små yngel etc. när de får chansen. Dock så får de inte chansen så ofta utan till 99% består deras föda av Aufwuchs och det är för denna typ av föda som deras tarmsystem är skapad.

                      Det är dock en himla skillnad att man pga av att de i naturen till 1% äter mygglarver och maskar så skall de ha denna föda i akvarium också. Det blir som att mata lejon med gräs och kor med kött.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Malawimbunas är extremt herbivora (deras tarmar är ca. 7ggr så långa som för en carnivorart i samma storlek) och även de äter i sjön mygglarver, maskar, små yngel etc. när de får chansen. Dock så får de inte chansen så ofta utan till 99% består deras föda av Aufwuchs och det är för denna typ av föda som deras tarmsystem är skapad.

                        Det är dock en himla skillnad att man pga av att de i naturen till 1% äter mygglarver och maskar så skall de ha denna föda i akvarium också. Det blir som att mata lejon med gräs och kor med kött.
                        Vad är det för exempel ni tar.
                        Trådskaparen jämför människor med fiskar, du med djur som lever på land.
                        Du tror ju verkligen seriöst på att fiskar som koi bör matas dagligen, en fullvuxen koi äter ytterst sällan. Får dom i sig en bra kost någon gång i veckan, så kan dom klara sig väldigt länge utan mat, även om det är ett tropiskt klimat som vi pratar om.

                        Kan nog inte hålla med dig herrn.
                        Jag är klar här hur som helst, besvarat TS frågor, samt dina.

                        Kommentar

                        • MyrasHusse
                          • May 2010
                          • 1353

                          #27
                          börjar ana att denna tråd snart sparar ur helt och tycker att vi här sätter punkt om vad som är rätt o fel ang matning av koi. Ni kan ju alltid starta en tråd som handlar om matning av koi
                          http://myraakita.blogspot.se/

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Aircut64
                            Du tror ju verkligen seriöst på att fiskar som koi bör matas dagligen, en fullvuxen koi äter ytterst sällan.
                            Det har jag aldrig påstått. Jag hoppar alltid över matningen av mina fiskar en kanske ibland 2 dagar i veckan.
                            Vad jag vänder mig emot är ditt påstående att de bara skall matas 1 gång i veckan


                            Får dom i sig en bra kost någon gång i veckan, så kan dom klara sig väldigt länge utan mat, även om det är ett tropiskt klimat som vi pratar om.
                            Ja visst kan de klara sig väldigt länge även helt utan mat - det är dock inget bra liv de får

                            Kan nog inte hålla med dig herrn.
                            Där är vi överens
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av MyrasHusse
                              börjar ana att denna tråd snart sparar ur helt och tycker att vi här sätter punkt om vad som är rätt o fel ang matning av koi. Ni kan ju alltid starta en tråd som handlar om matning av koi
                              Är det något annat du undrar över - förutom om matning - eller har du fått svar på dina frågor
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Skruttapan
                                • January 2011
                                • 116

                                #30
                                Galenskap att vänta med matningen så länge..

                                Om du sett karp på inhemsk plats (Asien) så vet du att dom äter mängder med bottenmatrial för att överleva, varför? jo det finns inte alltid mängder med rentkäk (bottendjur,musslor,mm) så deras matsmälting är alltid igång likså människan.

                                Mata mindre mängder ofta under sommaren och mindre när tempraturen minskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...