Koi i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Koi i akvarium?

    Jag är helt såld på koi, dessa underbara fiskar kan man ha dom i ett 720L akvarium?

    och hur många bör jag isf ha?

    fler frågor kommer
    http://myraakita.blogspot.se/
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    mja.. det vettefan.. med god vilja och en helvetes massa filtrering går det ju ett tag.. men de blir RIKTIGT stora..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av MyrasHusse
      Jag är helt såld på koi, dessa underbara fiskar kan man ha dom i ett 720L akvarium?

      och hur många bör jag isf ha?

      fler frågor kommer
      Ja om du menar att du skall vinterförvara dom inomhus och de inte är alltför stora
      Nej, om du menar att du skall hålla dom året om inomhus

      Men om du är beredd att göra dig av med dom när de börjar bli för stora för ett 720 (tar maximalt 2 år om du strtar med små) är det väl OK. Stora koi har ju ett klart andrahandsvärde (till skillnad från t.ex. hajmalar etc) eftersom en hel del söker sådana för sina utomhusdammar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MyrasHusse
        • May 2010
        • 1353

        #4
        hmm låter som man ska lägga ner iden med att skaffa koi men det var ju helt klart värt att fråga

        men har ni tips på någon annan färgglad större fisk då?
        http://myraakita.blogspot.se/

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Ingen höjdare på sommaren om det blir för varmt i akvariet. Men på vintern borde det väl funka.
          Vi var på fjärilshuset i Hagaparken i Stockholm. Där har de koikarpar i ett stort kar. De största var väl uppåt 70 cm...
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Om man letar lite så finns det faktiskt en hel del väldigt snygga färgvarianter av guldfiskar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • MyrasHusse
              • May 2010
              • 1353

              #7
              kjell, är det guldfisken du menar nu och inte slöjstjärt?
              http://myraakita.blogspot.se/

              Kommentar

              • MyrasHusse
                • May 2010
                • 1353

                #8
                skulle ju vara lite läckert med ett 720L med slöjisar, vad tror ni om det gott folk?
                http://myraakita.blogspot.se/

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Jag tycker Guldfiskar är supersnygga. Hade först 5 st, men 1 fick hormonschock och växte ifrån alla andra. De övriga 4 gillade inte 30 grader i akvariet nu på sommaren, de stod vid botten på sidan och flämtade, så de är borta nu.

                  Men guldfiskar är mer likt hundar än fiskar. När du kommer in i rummet blir det ett himla liv på dem. De kommer fram till fönstret och nästan viftar på svansen. Jätteroliga och jättefina fiskar.

                  Jag hade den klassiska varianten dvs inte slöjstjärt. Här en bild på dem i akvariet:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04163_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,9 KB
ID: 2134215
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #10
                    Shubunkin kanske ?

                    Kommentar

                    • MyrasHusse
                      • May 2010
                      • 1353

                      #11
                      vad är Shubunkin

                      om vi säger att jag ska ha slöjisar hur stort kar behöver jag och hur många kan man ha utan att det blir för mycket??

                      http://myraakita.blogspot.se/

                      Kommentar

                      • Berserken
                        • December 2005
                        • 472

                        #12
                        Ursprungligen postat av MyrasHusse
                        vad är Shubunkin

                        om vi säger att jag ska ha slöjisar hur stort kar behöver jag och hur många kan man ha utan att det blir för mycket??

                        Shubunkin är en variant av guldfisk flerfärgad sök på google så får du upp bilder

                        Kommentar

                        • Getingen
                          • August 2010
                          • 325

                          #13
                          Jag föreslår nån klassisk centralamerikansk ciklid, där kan man få hela färgpaletten om man vill.

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #14
                            Klart att du kan ha koi i ett 720L akvarium! Har haft koi i mindre akvarium för growout tidigare, det fungerade bra.
                            I ditt fall så skulle jag vilja påstå att du ska satsa på filtret i karet, ju bättre filter, desto bättre håller sig vattnet, vilket leder till att fiskarna mår bättre.
                            Koi karpar är lite speciella, alla blir inte lika riktigt. Vissa kan få ett "monster beteende". Då syftar jag på ett litet mer rovigt beteende, medan andra kan bli lite mer som vilken snäll sällskapsfisk som helst.

                            Men mina tips om du skaffar Koi:

                            *Mata sällan - Mata någon gång i veckan, för mycket matande leder till att dom smutsar ner lättare
                            *Var VÄLDIGT noggrann med filter systemet i akvariet - Det spelar störst roll om du frågar mig
                            *Blanda maten, ge dom lite köttigt ibland, ge dom lite pellets ibland, skäm inte bort dom med för mycket "rovig mat" bara hehe

                            Juste en sak till!
                            Myten om att koi växer fort är inte så sann i alla fall. Det kan ta år och dar innan dom växer ur ett 720 liters kar, det är inget som sker på bara någon vecka eller månad direkt. Karpfiskar förövrigt växer väldigt mycket mer segare än t.ex. lite mer rovigare fiskar som t.ex. en oscars ciklid, eller en ormhuvudsfisk. Så kör på du!
                            Blir dom lite "föööör stora" för ditt 720L i framtiden, jadu! Då är dom allt välkomna hem till mig!


                            Lycka till.
                            Senast redigerad av Aircut64; 25 June 2011, 15:21.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Nej det klart att dom inte växer så snabbt om de bara får mat en gång i veckan - vem skulle växa under dom förutsättningarna
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...