Hur stora är era slöj/guldfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #16
    Ursprungligen postat av Micke_A
    2 om vad?

    Ja, han är trevlig att lyssna på, programmen är intressanta, och vackert filmade.

    Tja, egentligen passar de kanske inte in sällskapet riktigt, även om de verkar må alldeles utmärkt, och se´n är väl inte slöjstjärtar min typ av fisk riktigt, jag har väl mest ciklider och malar.

    Vi är 2 om animal planets nedgång och förfall
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • myggpippis
      • June 2009
      • 17

      #17
      Någon på hela forumet som har golfbollar????

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #18
        Bli inte arg nu, jag gillar inte dessa fiskar, de är rent av äckliga att titta på, kan du ge mig en bra förklaring varför man vill ha dessa sjukt fula fiskar?
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #19
          jag kan tänka mej att folk tycker dom är gulliga. men jag skulle aldrig skaffa en golfboll då man vet hur bra dom mår av sin "sönderavling"

          Men att brusa upp på någon som har en golfboll kommer inte få fisken att bli mindre sönderavlad.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #20
            Myggpippis:
            Nej, jag hoppas faktiskt att det inte är många fler här på forumet som har dem.
            Det enda humana att göra med en så sönderavlad fisk är enligt mig att ta bort den, när den växer sig så stor att förmågan att simma på ett någolunda normalt sätt blir såpass nedsatt känns det inte humant att låta den fortsätta växa...
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Vi är 2 om animal planets nedgång och förfall
              Ja, det går ju fortfarande en del bra där, men som sagt, när de börjar visa dokusåpor även där (en stor anledning till att jag undviker TV3, TV4, och Kanal 5), så blir man ju lite besviken. Tydligen måste ju de programmen ha tittare också, eftersom de gör fler säsonger, jag trodde att de som tittar på Animal Planet var lite seriösare.

              Apropå avel, så läste jag i nå´n djurtidning (engelsk eller amerikansk) att det var på gång en lag, som förbjuder alltför extrem avel, som djuren blir lidande av, det gällde väl först och främst hundar och katter (vissa raser skulle verkligen må bra av en så´n lag), men även många av slöjstjärtsvarianterna tycker man skulle kunna inkluderas. Lite läskigt när uppfödare och forskare leker Frankenstein.

              Men Myggpippis ska ha beröm för att hon har lyckats få en så´n fisk att överleva och växa, då har hon uppenbarligen skött den bra
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #22
                Jo precis, mycket bra går ju fortfarande. men som du säger det börjar likna alla "trendiga" kanaler också och det är lite synd. men dom måste ju följa strömmen lite grann för att hänga med. och då kommer ju serier som groomar och jockeys. men det är bara kolla in på zoopet en timme så är problemet löst:P

                Om det kommer en sådan lag så är det otroligt bra! för alla djur!
                se bara på supercow som är extremt missbildad, engelsk bulldog inte kan föda naturligt och perser katter får astma och andnings svårigheter, och slöjstjärtar får alla möjliga problem. Ja, den lagen är välkommen! Men som det är just nu så kan man inte göra mycket annat än att visa sitt missnöje till affärer, så ser jag det i allafall.

                Om en person redan köpt fisken så är det antagligen i dennes vetskap om fiskens ursprung, (kankse inte alla gånger) att brusa upp då tycker jag är onödigt.

                Golfbollar lever inte så länge som jag har förstått det men denna har ju knäckt 4 år och det ser jag som en bra skötsel, även om fisken inte är allt för populär för "seriösa" akvariser med tanke på avlingen.

                Men detta börjar likna en moraltråd lite för mycket, vi kanske ska släppa avlingsämnet och återgå till hur våra slöjstjärtar/guldfiskar ser ut. hittade tyvärr ingen bild på mina guldfiskar men ni kan rösta på den i tävlingen :P (kanske inte fick säga det där?)
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Ja, och rasstandarden på en del raser (som perser och bulldog) har blivit värre på sistone. Förr så såg de betydligt sundare ut. Men konstigt nog, eftersom USA brukar ha ganska extrema rasstandarder, så ser amerikansk bulldog betydligt sundare ut än engelsk och fransk bulldog.

                  Tja, jag vet inte hur länge en golfboll lever, men kan tänka mig att det är väldigt få så´na som kommer i närheten av guldfiskens/slöjstjärtens åldersrekord, ca 45 år.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • myggpippis
                    • June 2009
                    • 17

                    #24
                    Tack för alla svaren!
                    Antar att jag INTE ska visa mina Ranchu fiskar nu som jag får hem i
                    morgon!

                    SimonSaysBaka: Varför. hahahaaha ja du... Det började att jag satt och titta på fiskar med min kompis. Vi hittade en film snutt på Youtube på en Ranchu. Denna Ranchu ser ut som ena av mina hundar. Åhh en Simba (som hunden heter) fisk sådan måste jag ha!!
                    Sen började letandet efter Ranchu. Och det är inte det lättaste!
                    Sen började mitt intresse av guldfiskar då en helt ny värld öpnnade sig för mig! Golfbollen var inte några 23 cm i början! såg ut som helt vanlig fisk fast lite rund!

                    Sultanen: Skulle ALDRIG ta bort den så länge han lever ett ganska normalt liv! Visst tiger är inte den bästa simmaren. Men han ser lycklig ut. Han simmar med mina andra fiskar utan problem. (bara lite långsamare)
                    Han äter utan problem, han ligger och sover med de andra utan problem. Finns det så mycket mer att göra föra dem i ett akvarium??
                    Senast redigerad av myggpippis; 01 October 2009, 06:55.

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #25
                      precis! Sålänge fisken finns i handeln och i folks hem så ska den väl behandlas lika värdigt som en Vild Fångad diskus?

                      Men sen när denna fisk sluttar av i popularitet så kanske det är onödigt att kämpa för dess existens.. om ni förstår
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        precis! Sålänge fisken finns i handeln och i folks hem så ska den väl behandlas lika värdigt som en Vild Fångad diskus?

                        Men sen när denna fisk sluttar av i popularitet så kanske det är onödigt att kämpa för dess existens.. om ni förstår
                        Problemet är väl bara att så länge den finns i handeln kommer folk att köpa den.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #27
                          Jo visst men den där lagen då? bu har dom börjat snacka om den, antagligen kommer den att hjälpa boskapsdjur hund och katt i första hand men den kommer att smitta av sej till gnagare och fisk så småning om också. och då händer det grejer. men jag kanske är lite för positiv.

                          I vilket fall ska man ta hand om ett djur på bästa sätt även om det är sönderavlat.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            Jo visst men den där lagen då? bu har dom börjat snacka om den, antagligen kommer den att hjälpa boskapsdjur hund och katt i första hand men den kommer att smitta av sej till gnagare och fisk så småning om också. och då händer det grejer. men jag kanske är lite för positiv.

                            I vilket fall ska man ta hand om ett djur på bästa sätt även om det är sönderavlat.
                            Gnagare brukar väl inte vara avlade så att de har handikappande defekter, värre då med en del katter och hundar, och några fiskar.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #29
                              Det räcker med svammel nu. Håll er till trådens ämne istället.

                              Kommentar

                              • SimonSaysBaka
                                • August 2009
                                • 788

                                #30
                                Håller med, men har du inte nå vanliga guldfiskar eller koi? dom tycker jag faktiskt om
                                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                                Kommentar

                                Arbetssätt...