Mina nya Kampfiskar från Thailand!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #31
    Det är framför allt införseln till EU som är reglerad.

    Kommentar

    • henriklh
      • February 2003
      • 40

      #32
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Det är framför allt införseln till EU som är reglerad.
      Tack, men "framför allt" är inte riktigt tillräckligt för att jag ska känna mig helt bekväm. Du råkar inte veta exakt vad som gäller?

      För övrigt kan jag upplysa er andra om att det går att ta in fem fiskar per person "för eget bruk" utan medföljande veterinärintyg.

      Tur att vi är fem i familjen
      Senast redigerad av henriklh; 15 June 2013, 18:24.

      Kommentar

      • henriklh
        • February 2003
        • 40

        #33
        Jag kommer för övrigt att fånga dem själv.

        Jag gjorde en liknande tripp 2010 och hittade en fin Devario på ett par ställen i Phang Nga som jag inte kan tolka som något annat än Devario Affinis. Någon Botia vore ju också väldigt spännande om man lyckas fånga fler än någon enstaka.

        Tyvärr verkar inte näten jag har beställt komma fram i tid, så det blir till att plaska runt med damm-håv igen...
        Senast redigerad av henriklh; 15 June 2013, 20:26.

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #34
          Ursprungligen postat av henriklh
          Tack, men "framför allt" är inte riktigt tillräckligt för att jag ska känna mig helt bekväm. Du råkar inte veta exakt vad som gäller?

          För övrigt kan jag upplysa er andra om att det går att ta in fem fiskar per person "för eget bruk" utan medföljande veterinärintyg.

          Tur att vi är fem i familjen
          Var har du fått reda på att man får föra in 5 st fiskar "för eget bruk" ?
          Jag har inte själv fört in några fiskar i Sverige sedan kampfiskarna i tråden.

          Den Danio art du sett i Phang-nga är förmodligen Devario regina, Drottning Danio, som jag själv fångat och "exporterat" hem under 90-talet.
          Den mindre Danio kerri är också mycket vanliga i södra Thailand och ute på öarna.
          En film med Thaifiskar som jag sjäv fångat och tog hem under 90-talet, bla D.regina och D.kerri syns i filmen.

          A tank filled with fish that I caught myself with a net in rainforest streams on Koh Tarutao, during a trip to Thailand back in 1998.


          Thaifighter
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • henriklh
            • February 2003
            • 40

            #35
            Ursprungligen postat av Thaifighter
            Var har du fått reda på att man får föra in 5 st fiskar "för eget bruk" ?
            Jag har inte själv fört in några fiskar i Sverige sedan kampfiskarna

            Thaifighter
            Hej!

            Jag har pratat med tullen och Jordbruksverket. Nu har jag även förstått att det inte krävs någon veterinärbesiktning i Sverige. Jag pratade även med tullen här i Thailand och de sa att utförseln inte skulle vara något problem.
            Senast redigerad av henriklh; 10 July 2013, 08:03.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Ursprungligen postat av henriklh
              Jag har pratat med tullen och Jordbruksverket. Nu har jag även förstått att det inte krävs någon veterinärbesiktning i Sverige. Jag pratade även med tullen här i Thailand och de sa att utförseln inte skulle vara något problem.
              Har du skriftligt på det? Jag har hört andra som har fått motsatta svar från berörda myndigheter så vilket svar man får beror på vem man talar med och utan att ha det satt på pränt så är ett löfte i telefonen inte värt något.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • henriklh
                • February 2003
                • 40

                #37
                Med tanke på omfattningen av kommunikationen jag har haft med både tullen och ansvarig person på Jordbruksverket så tror jag att det blir väldigt svårt för dem att påstå att de har sagt något annat, men jag återkommer på lördag.

                Det verkar inte som att det är ett vanligt typ av ärende för dem att hantera...

                Kommentar

                • henriklh
                  • February 2003
                  • 40

                  #38
                  Firrarna hemma, inga problem på Arlanda. Deklarerade dem och lämnade intygen jag fått från jordbruksverket - de kollade inte ens i väskan.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #39
                    Ursprungligen postat av henriklh
                    Firrarna hemma, inga problem på Arlanda. Deklarerade dem och lämnade intygen jag fått från jordbruksverket - de kollade inte ens i väskan.
                    Grattis - hoppas att fiskarna såg bra ut också.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • henriklh
                      • February 2003
                      • 40

                      #40
                      För er som är intresserade kan jag alltså nu förklara hur reglerna för privat import av akvariefiskar från länder utanför EU ser ut (ursäkta trådkapningen, men jag tror kanske att även thaifighter är intresserad ).

                      Man får ta in fem fiskar per person för "eget bruk" (de får alltså inte säljas). En "person" kan vara hur ung som helst bara den följer med på resan (min yngsta är under två år). Det enda som krävs är ett intyg som kan fås från jordbruksverket.

                      I tullen går men sedan genom den röda ingången (som innebär att man har något att deklarera) och visar intygen. Jordbruksverket sa att direktivet kan tolkas olika i olika EU-länder så det gäller nog att landa på Arlanda först, fast om man har checkat in fisken (som ju är enda alternativet då man inte får ha vätska i handbagaget) så är ju detta kanske inte ett problem.

                      För kommersiell import gäller andra regler - då krävs veterinärintyg från ursprungslandet, att fiskarna kommer som djurtransport samt veterinärbesiktning på plats i första EU-land. Det finns alltså ingen "mellanväg" där man tar fler än fem fiskar i det vanliga bagaget och bara besiktigar dem i EU.

                      Jag är inte så aktiv på Zoopet, men någon som är intresserad kan ju göra en FAQ i en separat tråd med korrekt information, så att den felaktiga bild som har förmedlats i denna och ett flertal andra trådar rättas till.

                      tack för mig!

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #41
                        Stackars fiskar som färdas i incheckat bagage !

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av henriklh
                          För er som är intresserade kan jag alltså nu förklara hur reglerna för privat import av akvariefiskar från länder utanför EU ser ut (ursäkta trådkapningen, men jag tror kanske att även thaifighter är intresserad ).

                          Man får ta in fem fiskar per person för "eget bruk" (de får alltså inte säljas). En "person" kan vara hur ung som helst bara den följer med på resan (min yngsta är under två år). Det enda som krävs är ett intyg som kan fås från jordbruksverket.

                          I tullen går men sedan genom den röda ingången (som innebär att man har något att deklarera) och visar intygen. Jordbruksverket sa att direktivet kan tolkas olika i olika EU-länder så det gäller nog att landa på Arlanda först, fast om man har checkat in fisken (som ju är enda alternativet då man inte får ha vätska i handbagaget) så är ju detta kanske inte ett problem.

                          För kommersiell import gäller andra regler - då krävs veterinärintyg från ursprungslandet, att fiskarna kommer som djurtransport samt veterinärbesiktning på plats i första EU-land. Det finns alltså ingen "mellanväg" där man tar fler än fem fiskar i det vanliga bagaget och bara besiktigar dem i EU.

                          Jag är inte så aktiv på Zoopet, men någon som är intresserad kan ju göra en FAQ i en separat tråd med korrekt information, så att den felaktiga bild som har förmedlats i denna och ett flertal andra trådar rättas till.

                          tack för mig!
                          Kan väl nämnas att myndigheterna tydligen har upptäckt detta "kryphål" för privatpersoner och det håller på att tätas till då nya regler är på gång och detta gäller ju då inte bara för import av fiskar som kommer utanifrån EU utan även för import av fiskar mellan olika länder i EU.
                          Men fram tills detta införs så..........
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Stackars fiskar som färdas i incheckat bagage !
                            Nja - har man bara packat in fiskarna rätt väl i det inchekade bagaget så skall det inte vara några problem. Problem blir det väl bara om väskorna inte kommer fram vilket ju händer ibland.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #44
                              Kan det inte bli väldigt kallt ?

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av Christer5
                                Kan det inte bli väldigt kallt ?
                                Nja, jag packar ju in fiskpåsen rejält med kläder i väskan och då skall det väl inte var något problem. Vanliga fisktransportlådor vid import står väl också i bagageavdelningen. Om man är orolig för kylan så kan man ju alltid använda en värmepåse.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...