Mina nya Kampfiskar från Thailand!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Ursprungligen postat av Narii
    Vrf så tråkig musik?
    Ännu en tråkig kommentar av dig som inte tillför tråden något!

    @Thaifighter Tackar för en riktigt trevlig video med passande musik.
    Såg lite läskigt ut med honan emellanåt, komatös eller? Aldrig sett nått liknande innan.

    Kommentar

    • Joppan4ever
      • December 2008
      • 277

      #17
      skulle ju vara kul att odla i mitt 40L kar eller kan man ha kampfiskar i ett 40l? asså kanske inte just den arten. sjukt bra video också!
      // Joppan

      Akvarium: 220L dvärgciklider
      40-50L Tomt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Det fubkar fint med 40 liters kar. Och just den arten.
        Håller med föregående talare, bra video och ett utförligt svar på att hålla kampfiskar!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          Owaow! jätte cool video! Kul att det finns folk som verkligen brinner för sin hobby =)
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Om du smugglar så tycker jag det är en jäkla dålig stil. Det är sådant som ger akvariehobbyn ett dåligt rykte och detta är en av orsakerna till att myndigheterna idag världen över håller på att diskutera kraftiga restriktioner mot akvariehobbyn. Har ju just varit på en konferens om "detta" i Singapore och den myndighetsansvarige i Singapore hade definitivt inga varma känslor för de som pysslar med smuggling.
            Jag skulle gärna se att det blev kraftigt skärpta straff för djursmugglare - fängelse och extremt höga böter.
            Kjell,
            skulle du kunna förklara vad det är som du tycker är så förkastligt i att ta med fiskar från utlandet?

            Kommentar

            • Guest

              #21
              Han är nog emot folk som "smugglar" in fisk.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av legob
                Kjell,
                skulle du kunna förklara vad det är som du tycker är så förkastligt i att ta med fiskar från utlandet?
                Jag tycker inte att det är förkastligt på något sätt - det som är fel är strunta i gällande lagar och regler och att smuggla.
                Man kan tycka vad man vill (och det gör man ju) om nuvarande regler med krav på veterinärbesiktning etc,. men reglerna är till för att skydda djur och natur.
                Redan idag så finns det många myndighetspersoner i höga ställningar som av olika anledningar är starkt kritiska till att överhuvudtaget hålla t.ex. fiskar i akvarium och vill ha förbud. Struntar man då i lagarna leder det till att dessa beslutsfattare får än mer argument för att förbjuda akvariehobbyn, eftersom ett sådant agerande de facto visar att vissa akvarister skiter i allt vad djur- och milöjöskydd heter, allt bara för att tjäna några extra kronor.

                Därför måste all smuggling kraftigt fördömas och jag tycker det vore bra med en straffhöjning så att straffet för smugglarna blir kännbart.

                Nu vet jag inte alls om Thaifighter har gjort detta - men hans inlägg ovan kunde i alla fall tydas så - därav mitt inlägg
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Cola
                  • June 2009
                  • 56

                  #23
                  älskar din salamander hane!

                  [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #24
                    Håller fullständigt med kjell i detta ang. smugglandet.
                    Fullkomligt idiotiskt för såna äventyr kan förstöra för en stor mängd hemmaodlare och andra vanliga akvarister som då o då tar en LEGAL import.
                    Höj straffen tiodubbelt.

                    Sen var det jäkligt granna bettor det kan jag hålla med om
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Thaifighter
                      • August 2006
                      • 420

                      #25
                      Håller med om att man inte skall smuggla "utrotningshotade" vilda djur, men när det gäller odlade eller vilda ohotade arter och varianter av akvariefiskar, så ser jag inget skäl till att förbjuda fri införsel till Sverige!
                      För en del år sen så var det i princip helt fritt att föra in akvariefiskar till Sverige från utlandet allt som behövdes var ett intyg från Jordbruksverket som man skrev under och visade i tullen att fiskarna inte var klassade som utrotningshotade enligt Cites, eller var kallvattensarter tex guldfiskar!
                      Vi har det på så sätt bra i Sverige att tropiska varmvattens arter inte kan överleva i vår natur, utan fryser ihjäl på vintern, därmed minimeras risken för spriding av nya arter i våra vatten!
                      Det är alla regler och Monopol av vissa stora företag inom branschen som har förstört akvariehobbyn, så att man idag har ett mycket sämre utbud av arter i affärerna, och striktare regler för införsel gör det inte bättre, utan bara puffar upp priserna och därmed ökar "smugglingen"!
                      Det är miljöförstöringen av fiskarnas hem-miljö som är det stora hotet och hotar många arter, om man släppte införsel av tropiska akvariefiskar fri till Sverige, så skulle detta gagna hobbyn och även öka uppmärksamheten av dessa problem i deras hemländer!
                      Numera ser man bara en handfull vanliga odlade arter i dom svenska affärerna, trots att många nya spännande arter "upptäcks" varje år, nej lätta på restriktionerna så att utbudet av fiskar ökar!
                      Ju fler arter av akvariefiskar som finns och odlas i Sverige ju färre behöver "importeras" från utlandet!
                      Höj gärna straffen för dom som verkligen smugglar utrotningshotade djurarter, men låt hobbyodlare föra in sina "guppies" fritt!

                      Thaifighter
                      Senast redigerad av Thaifighter; 20 June 2009, 17:43.
                      Alla mina fisk-video på Youtube!
                      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                      Kommentar

                      • Thaifighter
                        • August 2006
                        • 420

                        #26
                        OK...tillbaka till firrarna!
                        Här är senaste uppdateringen!
                        Ynglen har idag lämnat bona och är ute på sina första upptäcksfärder i karen!
                        Här är lite nya bilder på "småttingarna"!

                        Först "Golden Dragon" .

                        Här är ett foto med pappan som vaktar ett yngel!!

                        Här är några "Golden Dragon" yngel!


                        Här är lite bilder på "Salamander" ynglen!


                        Alla mina fisk-video på Youtube!
                        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Jag håller definitivt inte med dig - du nämner att lagarna har skärpts och anledningen till just det är att folk inte ens då brydde sig om att följa de regler som fanns då.
                          Myndigheterna idag är väldigt rädda för spridandet av sjukdomar och ställer därför t.ex. rätt omfattande krav på fiskar som skall exporteras. Exportörer i t.ex. Singapore har rätt hårda krav på sig från myndigheternas sida.

                          Risken finns för spridande av sjukdomar - men alldeles oavsett om den är stor eller inte så ser myndigheterna mycket allvarligt på den och i såväl USA som EU så finns det långt gångna diskussioner om att helt förbjuda hållandet av akvariefisk (i USA ligger redan ett konkret förslag där guldfisk föreslås vara den enda art som skall tillåtas där).
                          En viktigt argumnet från myndigheternas sida är att skrupelfria privatpersoner av ren girighet skiter i gällande lagar och regler - vilket gör det svårt att kontrollera handeln och deras argument är då att det är lättare att kontrollera hobbyn om det blir "totalförbud".

                          Så om du eller någon annan tycker att gällande lagar och regler är uppåt väggarna fel så engagera dig då istället i dessa frågor och ta fram bra argumment för att deras inställning är fel och försök påverka dom. Detta finns det andra som gör - att istället bara skita i lagen ger bara myndigheterna ytterligare argument för att akvarister skiter i lagar, regler och miljö bara för att kunna tjäna några extra kronor.

                          Jag tycker som sagt att det vore bra med kraftiga ökade straff för dessa brottslingar.

                          Du påstår också att det finns färre arter tillgängliga i handeln idag än det var förr. Detta är totalt fel - jag har varit mycket aktiv akvarist och även proffesionellt engagerad i akvariebranschen sedan andra halvan av 70-talet så jag har en viss erfarenhet i ämnet.
                          Så stort som utbudet är idag har det aldrig varit tidigare - det är en enorm skillnad mot vad det var tidigare när importreglerna var enklare.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Joppan4ever
                            • December 2008
                            • 277

                            #28
                            Ursprungligen postat av Thaifighter
                            OK...tillbaka till firrarna!
                            Här är senaste uppdateringen!
                            Ynglen har idag lämnat bona och är ute på sina första upptäcksfärder i karen!
                            Här är lite nya bilder på "småttingarna"!

                            Först "Golden Dragon" .

                            Här är ett foto med pappan som vaktar ett yngel!!

                            Här är några "Golden Dragon" yngel!


                            Här är lite bilder på "Salamander" ynglen!



                            Måste vara Jäklit kul med yngel. och så sjukt snygga fiskar!


                            Sen det där om smuggling håller jag med båda om. Det båda har sagt är bra med tänk om man bara skulle få ha guldfisk hur kul skulle det vara. menar inte att dom fiskarna är kanske jätte tråkiga men tänk vad tråkit om alla skulle ha samma art
                            // Joppan

                            Akvarium: 220L dvärgciklider
                            40-50L Tomt

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Fina eller ovanliga fiskar så är det bara att läsa Fohrmans inlägg. Vem vill riskera att hobbyn skadas pga sådan import om nu någon skulle få för sig att göra det.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • henriklh
                                • February 2003
                                • 40

                                #30
                                Är på väg till Thailand i veckan, planerar importera ett gäng firrar, men är det någon som vet vad som gäller vid utförseln från Thailand? Jag har hittat en uppgift på ett forum om att man får ta ut 30 fiskar per person, men det är ju inte så lätt att få det bekräftat på Thailändska myndighetssidor.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...