Parosphromenus parvulus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #31
    Ursprungligen postat av oaken
    Tror ärligt talat inte de borde bry sig märkvärt, annat än för odling. Mina P. ornaticauda går just nu i ett vatten med runt 150us. Men det är ju bara ett hållningsakvarium, och inte odlingsakvarium. Färga ut bör de göra hur som helst.
    Det har du förstås rätt i. Själva fiskarna lär inte vara särskilt krävande vad gäller vattnet men äggen däremot.

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #32
      Det här hände igår kväll. När jag satt och titta i akvariet i kvällsmörket tyckte jag något rörde sig bland flytväxterna. Det var en firre och efter en stund märkte den att jag försökte fota och smet ner mot bottnen. Efter ett bra tag kom den upp igen och sköt som en pil upp mot flytväxerna igen, där den gömde sig.

      Undrar om den bygger sig ett bo där?

      Några bilder blev det i hastigheten även om kvalitén kunde vara bättre.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #33
        Intressant. Kör du inga bakgrunder på dina akvarium förresten?

        Förresten är ett ganska bra sätt att kolla om det är hanar (vilket funkar på ornaticauda så det borde funka på parvulus med) är att kolla om de har de vitglansiga ytterkanterna på rygg och analfena. Detta brukar nästan alltid synas även på hanar som inte färgar ut.

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #34
          Jag kanske borde ha bakgrund. Jag har förstått att Parosar gillar strandkanten där växter hänger över och skyddar.

          Jag tror jag har 3 hannar och 2 honor. Undrar vad de skall med flytväxterna till?

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #35
            Mörk bakgrund på 3 sidor av akvariet kör jag som standard. Tycker det är ett måste till skyggare fiskar.

            Det är ju möjligt att den bygger bo bland växterna, fast det känns samtidigt som ett ganska avvikande beteende.

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #36
              Här får man ny information. http://akvariesiden.akvariefisk.dk/s...menus_parvulus

              P. parvulus bygger skumbo till skillnad från andra arter. Det är alltså det som pågår: romantik på fiskvis.

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #37
                Oj då, det var intressant. Hoppas det blir något.

                Kommentar

                • Panda+
                  • May 2009
                  • 14

                  #38
                  Ursprungligen postat av legob
                  Här får man ny information. http://akvariesiden.akvariefisk.dk/s...menus_parvulus

                  P. parvulus bygger skumbo till skillnad från andra arter. Det är alltså det som pågår: romantik på fiskvis.
                  Jeg har stor respekt for Bo Christensen som er forfatter til den side du linker til. Men jeg ved tilfældigvis at Bo IKKE har haft P. parvulus, og det er der heller ingen andre danskere der har. Så det der står på den side skal ikke tages for bogstaveligt.

                  Det er korrekt at parvulus (og ornaticauda) er lidt afvigende, idet de ikke tager de huler vi normalt giver dem. De lege oftest under de blade vi giver dem som bundlag. Parvulus og ornaticauda skal bruge meget små huler (1-1½ cm), hvor andre paroer vil have dem lidt større (2-4 cm).

                  At parvulus skulle bygge rede i planter er ulogisk. Der findes ikke planter i biotopen. I det hele taget er det en meget kategorisk udtalelse når man tænker på at fisken er opdrættet af meget få mennesker i verden. Tre af dem er Peter Finke, Ralf Nelles og Uwe Küster som jeg talte med om paroer i Riesa. Ingen af dem har berettet om at de skulle bygge rede i planter.
                  pandaplus.dk
                  parosphromenus.pandaplus.dk

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #39
                    Ursprungligen postat av Panda+
                    Jeg har stor respekt for Bo Christensen som er forfatter til den side du linker til. Men jeg ved tilfældigvis at Bo IKKE har haft P. parvulus, og det er der heller ingen andre danskere der har. Så det der står på den side skal ikke tages for bogstaveligt.

                    Det er korrekt at parvulus (og ornaticauda) er lidt afvigende, idet de ikke tager de huler vi normalt giver dem. De lege oftest under de blade vi giver dem som bundlag. Parvulus og ornaticauda skal bruge meget små huler (1-1½ cm), hvor andre paroer vil have dem lidt større (2-4 cm).

                    At parvulus skulle bygge rede i planter er ulogisk. Der findes ikke planter i biotopen. I det hele taget er det en meget kategorisk udtalelse når man tænker på at fisken er opdrættet af meget få mennesker i verden. Tre af dem er Peter Finke, Ralf Nelles og Uwe Küster som jeg talte med om paroer i Riesa. Ingen af dem har berettet om at de skulle bygge rede i planter.
                    Men vad gör de bland växterna?

                    Kommentar

                    • legob
                      • May 2007
                      • 642

                      #40
                      Ursprungligen postat av oaken
                      Mörk bakgrund på 3 sidor av akvariet kör jag som standard. Tycker det är ett måste till skyggare fiskar.

                      Det är ju möjligt att den bygger bo bland växterna, fast det känns samtidigt som ett ganska avvikande beteende.
                      Nu har jag skaffat mörkbrunt papper som jag har tejpat på bakrutan och på sidorna på alla tre paros-akvarierna. Det gör all skillnad i världen. Fiskarna beter sig plötsligt annorlunda. Mycket spännande!

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #41
                        KATASTROF! Alla mina fina parvulus är döda. Alla.
                        Enda rimliga förklaring är att jag utan att tänka mig för har haft något på händerna när jag rotat runt i akvariet. Kanske Propyless (hudkräm med bl.a. propylenglykol och glykol) eller ett preparat med sulfamidamid (ett antibiotikum). I det där ultrarena vattnet och så känsliga fiskar kanske det räckte. I så fall en allvarlig läxa för framtiden.
                        Vad det annars kan ha varit vet jag inte men hemskt, hemskt, hemskt tråkigt är det.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #42
                          Ursprungligen postat av legob
                          KATASTROF! Alla mina fina parvulus är döda. Alla.
                          Enda rimliga förklaring är att jag utan att tänka mig för har haft något på händerna när jag rotat runt i akvariet. Kanske Propyless (hudkräm med bl.a. propylenglykol och glykol) eller ett preparat med sulfamidamid (ett antibiotikum). I det där ultrarena vattnet och så känsliga fiskar kanske det räckte. I så fall en allvarlig läxa för framtiden.
                          Vad det annars kan ha varit vet jag inte men hemskt, hemskt, hemskt tråkigt är det.
                          Sorgligt!

                          En av de saker jag brukar säga till nya akvarister är att INTE smörja in händerna innan de börjar rota runt i karet. Detta gäller framförallt yngre tjejer som har en förmåga att smörja in sig precis innan eftersom de ska doppa fingrarna i vatten!

                          Nu tror jag ju inte att du som erfaren akvarits har gjort så

                          Men det gäller att hålla koll på vad man har på fingrarna och under naglarna. Jag som är snusare tänker efter både två och tre gånger innan jag doppar en fingerspets i karet!

                          Min grundregel att fingrarna ska bara ner i karet en gång per vecka vid vattenbyte tror jag är den bästa, då blir det inte några impuls fixande!
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #43
                            Så sant! En dyr och tråkig läxa. Jag tänker på dessa rara fiskar som dessutom snart förmodligen är borta i naturen.

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #44
                              Mycket tråkigt. Men inga andra fiskar har påverkats på något sätt?

                              Kommentar

                              • legob
                                • May 2007
                                • 642

                                #45
                                Lyckligtvis är de andra i fin vigör. Det beror, skulle jag tro, på att det var bara det här akvariet som hade babysnäckor och det var nog när jag försökte fiska upp dem som vattnet blev förgiftat. Jag vill inte ha snäckor i just dessa burkar. En annan mer långsökt variant är att jag tryckte sönder de små snäckorna mot rutan. Inte vet jag om de då släpper ut något i vattnet som dödar fiskar.

                                Mycket retligt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...