Parosphromenus parvulus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Parosphromenus parvulus

    Jag har precis köpt in 5 stycken Parosphromenus parvulus och det är är deras temporära hem i väntan på det riktiga. Med 5 fiskar borde något par finnas med.

    P. parvulus är en mycket liten praktgurami på under 3 cm. Anses svårodlad då den behöver extremt lågt pH: omkring 4! Jag siktar på ett ledningstal under 60 mikroSiemens och ett lågt pH.

    Botten täcks av ekblad och det är under dem fiskarna håller till. I det fria är de bundna till och lever på botten så det får bli den slags inredning och ett lågt akvarium om jag kan hitta ett.

    Här finns två bilder: http://www.igl-home.de/bilder/galler...humbPage2.html
    Bifogade filer
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #2
    Här är första bilderna. Man ser hur den håller sig nära bladen på botten.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Kul, har ju den närbesläktade P. ornaticauda. Mina ornaticauda är iofs inte speciellt bottenorienterade, eller ja, deras akvarium är ungefär 20 cm högt så allt blir väl botten för dem. Verkar som att de leker mest hela tiden eftersom hanarna försvinner titt som tätt, men har inte sett yngel. Borde ta ut ett par och ge dem en egen burk.

      Kör du inga växter förresten? Tänkte för att suga ut näring.

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        I morgon tänkte jag starta upp deras "riktiga" hem – med växter.

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Okay. Hanarna borde bli grymt snygga, det är åtminstone P. ornaticauda-hanarna. Har försökt ta en bild men vattnet är alldeles för brunt för tillfället, får ta och göra ett vattenbyte.

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Så här ser det alldeles nyinredda akvariet ut. Jag har inte börjat sänka ledningstalet ännu. Därför är vattnet fortfarande rätt så ljust. Jag skall försöka nå under 70-80 mikroSiemens och ett pH under 5, så nära 4 jag vågar.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Panda+
              • May 2009
              • 14

              #7
              Hej

              Det er nogle meget fine P. parvulus du har fundet dig!

              Kommer de fra Imazoo? Jeg ved at Imazoo har haft fisken for nylig. Jeg har bestilt nogle eksemplarer, men de havde udsolgt... øv.

              Hvis i vil prøve med planter til Paro akvarier så prøv at få fat i Ceratopteris cornuta. Det er den bedste plante til de forhold. Den vokser i meget blødt og surt vand og kan tilmed nedsætte vandets kim værdi (bakterie indhold).

              Bruger i ikke Ketapang blade i Sverige?
              pandaplus.dk
              parosphromenus.pandaplus.dk

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av Panda+
                Hej

                Det er nogle meget fine P. parvulus du har fundet dig!

                Kommer de fra Imazoo? Jeg ved at Imazoo har haft fisken for nylig. Jeg har bestilt nogle eksemplarer, men de havde udsolgt... øv.

                Hvis i vil prøve med planter til Paro akvarier så prøv at få fat i Ceratopteris cornuta. Det er den bedste plante til de forhold. Den vokser i meget blødt og surt vand og kan tilmed nedsætte vandets kim værdi (bakterie indhold).

                Bruger i ikke Ketapang blade i Sverige?
                Apropå Ceratopteris så föredrar jag Ceratopteris pteroides. Använde C. cornuta mycket förut men den bildar så mycket övervattensblad. C. pteroides kan ju också bilda övervattensblad men jag tycker inte den gör det i samma utsträckning.

                Visst finns det folk som använder Ketapang-blad i Sverige, jag använder dem i flera akvarier. Men många använder ek- och boklöv (beech).

                Men det där du sa om vattnets bakterieinnehåll var intressant, menar du att Ceratopteris cornuta kan minska vattnets bakterieinnehåll?

                Kommentar

                • Panda+
                  • May 2009
                  • 14

                  #9
                  Ceratopteris cornuta vokser selv når der mangler mange af de ellers vigtige næringsstoffer. Og netop flydebladene gør at cornuta også vokser ved pH under 5.

                  Det betyder at når vi arbejder med vand hvor ledningsevnen er så lav så indholdet af mineraler og næringsstoffer er næsten ikke eksisterende så er det meget svært at finde planter der kan vokse. C. cornuta kan, og den gør det så godt så den sænker ledningsevnen endnu mere, fordi den bruger de sidste rester af næringsstof. Det skaber et klima hvor bakteriekultur ikke har noget at leve af og derfor reduceres eller går helt i stå.

                  Dette forhold kombinerer man med Ketapang bladenes antiseptiske effekt. Resultatet er vand der er så bakteriefattigt at det næsten ikke kan måles længere. Det helt rigtige vandmiljø til Parosphromenus.

                  Det er rigtigt at mange arbejder med meget lav pH. Parosphromenus kan tåle lave pH værdier. Helt ned til 3,5. Så man behøver ikke være bange for at pH bliver FOR lav.
                  Men det er ikke nødvendigt med så lave pH værdier. Grunden til at mange har arbejdet med det er at et meget surt miljø OGSÅ er bakteriefrit.
                  Men hvis man kan skabe et bakteriefrit miljø med C. cornuta og Ketapang så er de lave pH værdier ikke nødvendige.

                  Jeg bruger ikke torv og kun sjældent alkottar. Jeg bruger egeblade, bøgeblade, bananblade og ketapang. PH i mine akvarier er for det meste mellem 5 og 6, nogle gange endda højere. Jeg bruger kun RO vand. Ledningsevnen RO vandet er ca. 10 µS i akvarierne er den for det meste mellem 15 og 30 µS .
                  Ved de forhold trives min paro, og mange af dem har jeg opdrættet. Indtil nu har jeg fået yngel af deissneri, linkei, anjunganensis, Sumatra I, Sumatra II, Sumatra III, nagyi, quindecim og Tanjong Malim.
                  pandaplus.dk
                  parosphromenus.pandaplus.dk

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av Panda+
                    Det betyder at når vi arbejder med vand hvor ledningsevnen er så lav så indholdet af mineraler og næringsstoffer er næsten ikke eksisterende så er det meget svært at finde planter der kan vokse. C. cornuta kan, og den gør det så godt så den sænker ledningsevnen endnu mere, fordi den bruger de sidste rester af næringsstof. Det skaber et klima hvor bakteriekultur ikke har noget at leve af og derfor reduceres eller går helt i stå.
                    Okay, då är jag med på vad du menade.
                    Senast redigerad av oaken; 06 May 2009, 20:35.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Nu börjar det bli intressant!

                      "Ceratopteris cornuta vokser selv når der mangler mange af de ellers vigtige næringsstoffer. Og netop flydebladene gør at cornuta også vokser ved pH under 5."

                      Det kan jag nog förstå, den brukar växa när inget annat gör det!

                      "Dette forhold kombinerer man med Ketapang bladenes antiseptiske effekt. "

                      Finns denna "antiseptiske effekt" bevisad? Hur fungerar det? Vad gör att bladen minskar antalet bakterier?

                      Jag är nyfiken! Inte kritiserande!
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Panda+
                        • May 2009
                        • 14

                        #12
                        Ketapang har i mange år været anvendt i traditionel kinesisk medicin mod maveonde og andre lidelser.

                        I akvariesammenhæng er det de thailandske kampfisk opdrættere der har opdaget at ketapang hjælper ved helingsprocessen af sår efter kamp.

                        Tyskeren Peter Finke har udført en række forsøg med Ceratopteris cornuta og Ketapang under akvarieforhold (Parosphromenus akvarier), hvor han har målt kimtal. Han har påvist at vandet i akvarier med Ceratopteris og Ketapang har lavere kimtal en udgangsvandet. Og meget lavere end under normale akvarieforhold (100 til 1000 gange lavere). Kimtallet er også lavere end i normalt og rent drikkevand.
                        Han har beskrevet forsøgene et eller andet sted i IGL's Parosphromenus forum. Jeg kan ikke huske hvor men vil gerne prøve at finde linket.
                        pandaplus.dk
                        parosphromenus.pandaplus.dk

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Ursprungligen postat av Panda+
                          Ketapang har i mange år været anvendt i traditionel kinesisk medicin mod maveonde og andre lidelser.

                          I akvariesammenhæng er det de thailandske kampfisk opdrættere der har opdaget at ketapang hjælper ved helingsprocessen af sår efter kamp.

                          Tyskeren Peter Finke har udført en række forsøg med Ceratopteris cornuta og Ketapang under akvarieforhold (Parosphromenus akvarier), hvor han har målt kimtal. Han har påvist at vandet i akvarier med Ceratopteris og Ketapang har lavere kimtal en udgangsvandet. Og meget lavere end under normale akvarieforhold (100 til 1000 gange lavere). Kimtallet er også lavere end i normalt og rent drikkevand.
                          Han har beskrevet forsøgene et eller andet sted i IGL's Parosphromenus forum. Jeg kan ikke huske hvor men vil gerne prøve at finde linket.
                          Ja det räcker för att jag ska prova!

                          Jag antar att det är dessa vi pratar om, även om de är namnlösa i denna affär!



                          Hur många behövs per liter för att få någon effekt?

                          Har du något annat ställe där man kan köpa dem billigare via nätet?
                          Senast redigerad av c90368; 06 May 2009, 23:07.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Panda+
                            • May 2009
                            • 14

                            #14
                            Ja. Det er Ketapang.

                            Prisen er ok.
                            Jeg køber mine blade i Danmark og giver 99 Dkr. for 50 blade. Det er det billigste jeg kan finde dem til her i Danmark. Hvis man skal have dem billigere skal man selv importere dem fra Asien.

                            Anbefalet dosis er 1 blad pr. 50 liter. Bladenes effekt varer i 4-6 uger.

                            Jeg bruger bladene på en anden måde.

                            Jeg laver RO-vand i en 200 liter plastbeholder. I den har jeg hele tiden 3-4 blade, som jeg skifter med nogle ugers mellemrum. Det forbehandler vandet så det er velegnet som skiftevand.
                            pandaplus.dk
                            parosphromenus.pandaplus.dk

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Vill man köpa dem billigt kan man kolla på t.ex. Aquabid (www.aquabid.com). Men även alkottar och torv verkar ju antiseptiskt, och så även skärbrädor i trä för att ta ett annat exempel. Jag vet inte om Ketapang-blad är "mer" antiseptiska dock.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...