Kampfiskyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linan
    • May 2004
    • 89

    #31
    så många gånger som möjligt! men jag har matat allt mellan 2 och 5 gånger, beroende på om jag varit hemma eller jobbat.

    Kommentar

    • Qubik
      • May 2007
      • 39

      #32
      Hur mycket har du get åt gången då?....Per yngel ca

      Kommentar

      • Linan
        • May 2004
        • 89

        #33
        oj...svårt att säga...men jag tror att man kan säga rent allmänt att man inte kan mata för mycket, då är det ju bara att städa bort det i så fall. hellre för mycket än för lite.

        jag hade en pipett som jag sög upp artemian med och sprutade ner till ynglena, det underlättar.

        Kommentar

        • Qubik
          • May 2007
          • 39

          #34
          Vid vilken ålder ser man om det e hane alt hona har man till yngel......alla ser ju likadana ut...*s*...mina yngel...ca 20 st är drygt 1,5 månad gamla.......

          Kommentar

          • SuperAquaMan
            • August 2009
            • 245

            #35
            Jag försöker odla på mina röda hane hemma nu. Jag har en blå hona som nästan ser ut som en hanne för hon har verkligen stora fenor och så har jag en lila som är ganska stor.
            Jag läste inte på ordentligt innan jag började utan lät han bygga skumbo och direkt i med honan. Dom slogs mest och båda såg förstörda ut så jag flytta tillbaka henne till det stora akvariet igen. Sen samma sak med den andra honan. I med henne och tillbaka igen. Nu efter 2 dagar har skumboet försvunnit. Jag har läst att man skall vänta 5-6 dagar med att släppa i honan för då är han klar med att bygga bo.

            Hur länge ska man vänta? Jag kör i ett 45 liters med 13 cm vatten och 27,5 grader. Har lagt ett litet fat på botten där han bygger boet så han lättare ska hitta äggen. är det nödvändigt?

            En annan sak också... du sa att ditt skumbo försvann när ynglena kom och att dom höll på att drunkna. Kan man inte göra ett skumbo av t.ex en disksvamp eller smula ner kork från en vinkork som dom kan klänga sig fast på eller nått?

            Kommentar

            • mupsson 3d
              • September 2009
              • 8

              #36
              Tack för all info.Har själv tenkt att mina ska leka snat

              Kommentar

              • Linan
                • May 2004
                • 89

                #37
                Ursprungligen postat av SuperAquaMan

                En annan sak också... du sa att ditt skumbo försvann när ynglena kom och att dom höll på att drunkna. Kan man inte göra ett skumbo av t.ex en disksvamp eller smula ner kork från en vinkork som dom kan klänga sig fast på eller nått?
                nej man kan inte byta ut det riktiga skumboet mot något egettillverkat. det skumboet som hanen gör är lite klibbigt för ynglena då de fastnar där uppe vid ytan och kan få luft. men man kan underlätta för hanen genom att ha flytande saker som kan hålla ihop skumboet lite bättre. men tänk på att inte ha något som kan vara giftigt eller påverkar vattnets värden.

                lycka till!!

                Kommentar

                • Linan
                  • May 2004
                  • 89

                  #38
                  Ursprungligen postat av Qubik
                  Vid vilken ålder ser man om det e hane alt hona har man till yngel......alla ser ju likadana ut...*s*...mina yngel...ca 20 st är drygt 1,5 månad gamla.......
                  hej antingen så har du bara honor men det mest troliga är att de är så små att hanarna inte börjat utveckla sina stora fina genor än. och vid 6 veckors ålder så är det nog ganska normalt. kolla in denna länk, det är en väldigt bra sida med bilder vecka för vecka:



                  lycka till!! Linan

                  Kommentar

                  • Linan
                    • May 2004
                    • 89

                    #39
                    nya bilder

                    Hej!!

                    Här kommer lite nya bilder på mina "yngel". De är nu fullvuxna och redo att flytta, några har redan åkt iväg till den lokala djuraffären

                    De flesta blev blå med lite ljusa partier i fenorna eller röda med lite blåa stråk. Men vissa skiljer sig från mängden och dessa tänkte jag visa här. Lämna gärna kommentarer och om ni vet hur vanligt det är med dessa färger och fenformer och vad ni tycker.

                    Bild 1: Denna hane är helt färgfri i fenorna. I vissa ljus kan de se vita ut, men oftast bara igenomskinliga. Kroppen går åt det gula hållet tycker jag.

                    Bild 2: Ja vad ska man säga. Grå, svart, blå, röd. Han ändrar färg hela tiden men är samtidigt igenomskinlig. Han verkar dessutom vara någon blandning av vanlig och crowntail? Båda föräldrarna var av den vanliga sorten.

                    Bild 3: Den här killen verkar också bli någon blandning av crowntail och vanlig, eller?

                    Bild 4: Denna hane är vad jag kan tro en butterfly? Han är vid längst ut på alla fenorna, kanske lite svårt att se på denna bild. Han är min klara favorit, lite kamerablyg bara så det blev en suddig bild

                    Som sagt, lämna gärna kommentarer

                    Mvh Linan
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Linan
                      • May 2004
                      • 89

                      #40
                      hej alla!

                      har nu startat en blogg om mina kampfiskar, kul om ni tittade in och lämnade en rad i gästboken!



                      linan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...