Kampfiskyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linan
    • May 2004
    • 89

    Kampfiskyngel!

    Hej!

    Jag har precis fått en första kull av kampfiskar!
    Tänkte dela med mig lite om hur det gick till. Har själv läst mig till mycket matnyttig info här så jag vill gärna också dela med mig jag med.

    Föräldrarna är: hane röd crowntail och hona röd vanlig.

    Akvariet är på ungefär 20 liter, det är avdelat från ett större. Ca 15 cm högt med vatten och en temp på 27 grader.

    Hanen har byggt skumbo för fullt i 3-4 dagar. Det var när jag tog bort pumpen och även lite vatten som han började. Skumboet spricker upp och löser upp sig till och från, men han fortsätter att bygga och bättra på hela tiden.

    Dag 1:
    Lade i 2 st honor till hanen på eftermiddagen. Båda såg runda ut så jag tänkte då kan han ju välja.


    Dag 2:
    Hanen är ordentligt stympad efter nattens fighter. Det ligger delar lite här var stans från hans fina crowntailfenor. Tar ut den ena honan på förmiddagen, hon verkar ointresserad och håller sig i bortre änden av akvariet.

    Parningen började nästan på en gång då! Hanen simmar runt och spänner sig och visar vad snygg han är, och honan simmar med nosen nedåt och vaggar lite med stjärtfenan för att visa att hon vill paras. Honan har fått ränder på höjden, alltså vertikala ränder, till skillnad från de lodräta ränderna de kan ha annars.

    Dom kramas ofta och faller som förlamade ner mot bottnen innan de kvicknar till och simmar runt igen. Ibland verkar de kramas utan att bli som förlamade. Dom varierar mellan att kramas och fixa till boet. Efter ungefär 1 timme av kramandes börjar honan att släppa ur sig rom. Det kommer upp till 20 korn vid varje tillfälle, det blir många till slut! Honan släpper alltså ur sig romkornen som hanen samlar upp i munnen och åker upp till ytan och släpper ut upp till skumboet. Antingen trycker han bara upp dom där, eller så släpper han en luftbubbla med äggen i nedifrån som får åka upp till boet själv och fastna där. Även honan hjälper till att fästa upp äggen.

    Rommen är vit och lite mindre än 1 mm. De parade sig i ungefär 4 timmar innan jag tog ut honan. Man såg ganska tydligt på dom att dom var klara, honon hade simmat iväg och höll sig i andra änden av akvariet.


    Dag 3:
    Skumboet är inte lika tätt längre på förmiddagen, trots att hanen är där och bättrar på hela tiden. Alla äggen sitter där de ska, endast ett par stycken som ramlat ner som han inte verkar hitta. Annars plockar han upp romkornen och fästar tillbaka dem i skumboet.

    På eftermiddagen har boet börjat bli tjockt och fint igen.


    Dag 4:
    Ca 40 timmar efter lek. Äggen sitter fortfarande kvar i skumboet, vissa har börjat kläckas och man se svansarna som hänger ner!! Kan urskilja två svarta prickar i varje ägg, ögon?
    Hanen fixar och grejar och står i. Om något yngel lossnar och hanen inte får tag på det sjunker det sakta mot mottnen, ibland tar de i och försöker simma upp själva. Om de inte orkar simma upp själva och hanen inte ser dom, ligger de kvar på bottnen, tror de drunknar?
    Ca 48 timmar efter lek är alla äggen kläckta, och det hänger svansar överallt! Vissa simmar runt, verkar försöka ta sig upp igen till boet. Hanen verkar nästan förstöra mer än han hjälper till, när han simmat utt med ett per yngel så vispar han runt så mycket att ännu fler yngel tappar fästat och virvlar runt... Men han gör nog så gott han kan

    Återkommer med mer info när dagarna går..

    Lina
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Linan; 26 August 2009, 17:44.
  • JagBaraMal
    • November 2008
    • 79

    #2
    Grattis till lyckad lek. Håll oss uppdaterade.
    Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      vad roligt att läsa om hur det kan gå till. Försök att lägga upp bilder
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Myzan___
        • January 2009
        • 156

        #4
        ojojoj grattis!!!! va spännande läsning! fortsätt tala om för oss hur det går har själv kamphane å 2 honor men inte lyckats få till de riktigt...
        // Myzan___

        frågar man inget får man heller inget veta

        Kommentar

        • maggan55
          • September 2008
          • 219

          #5
          Spännande! Vad matar du med?

          Kommentar

          • Hanni
            • March 2009
            • 22

            #6
            Åh så sött! Skulle också vilja prova på det där någon gång.... Har haft för mig att det är lite svårt...
            Vad spännande att du lyckades!!

            Kommentar

            • Linan
              • May 2004
              • 89

              #7
              Ursprungligen postat av Nubi
              vad roligt att läsa om hur det kan gå till. Försök att lägga upp bilder
              halloj, visst kan man inte lägga upp bilder om man inte är gold-medlem? är inte så datakunnig, men kanske får jag ta och bli medlem endå..

              Kommentar

              • Linan
                • May 2004
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av maggan55
                Spännande! Vad matar du med?
                ja, visst är det! jag kan sitta hur länge som helst och bara titta på dom små liven..

                än så länge har jag inte börjat mata ynglena än då dom verkar ha kvar sin gulesäck. men jag har gjort ett försök att odla infusorier, men jag vet inte om jag lyckats eller ej. ser inga smådjur i burken, men jag droppar väl i lite så kanske det hänger med nått smått. annars har jag köpt liquifrye (stavning?) som jag hört ska funka också. sen om någon vecka eller två tänkte jag börja kläcka artemia.

                föräldrarna och mina andra fiskar får lite olika foder, bla granulat, flingor, frysta mygglarver och fryst artemia. försöker variera mig.
                Senast redigerad av Linan; 23 April 2009, 09:33.

                Kommentar

                • Linan
                  • May 2004
                  • 89

                  #9
                  Idag när jag var förbi fiskarna på förmiddagen så såg jag att nästan hela skumboet hade löst upp sig. Stackars ynglena satt i klasar där det fanns nån bubbla kvar, och många irrade bara runt för att hitta någonstans där de kunde fästa fast sig! Tror pappan börjar bli lite utarbetad...

                  Någon som vet vad som händer om man skulle ta bort hanen lite för tidigt? Har läst om vissa som tar bort både hane och hona efter lek?

                  Nu är det alltså tre dygn sen dom lekte, och ett dygn sen alla äggen var färdigkläckta. Dom sitter mest fast i det som är kvar av skumboet, men vissa simmar runt lite, men mest uppåt än i sidled.

                  Jag återkommer...ska försöka fixa bilder också, jag lovar!

                  Lina

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    du kan ta veck hanen nu, jag brukar inte ha hanen där ALLS. tar alltså veck både hanen och honan efter lek. yngel får jag i mängder ändå(mer än jag vill och har plats till).

                    liquifry kan till tillsätta några dagar innan lek. liquifry skapar sådana små infusiorer och ger mat till dom också, jag brukar få mängder av små hjuldjur,kräftdjur och andra små¨djur bland ynglena så där är mat till ynglen även om jag inte ger dom mycket mat.

                    när du ger nytt vatten till ynglen så ta från ett akvarium. dom gillar inte kran vatten. och sedan så får du börja att placera ynglen i enskilda små akvarium. då dom som större äter upp varandra och/eller börjar bråka.

                    Kommentar

                    • Linan
                      • May 2004
                      • 89

                      #11
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      du kan ta veck hanen nu, jag brukar inte ha hanen där ALLS. tar alltså veck både hanen och honan efter lek. yngel får jag i mängder ändå(mer än jag vill och har plats till).

                      liquifry kan till tillsätta några dagar innan lek. liquifry skapar sådana små infusiorer och ger mat till dom också, jag brukar få mängder av små hjuldjur,kräftdjur och andra små¨djur bland ynglena så där är mat till ynglen även om jag inte ger dom mycket mat.
                      tack för tipsen! då ska jag börja med liquifry på en gång, och hanen ska bort
                      Senast redigerad av Linan; 23 April 2009, 09:33.

                      Kommentar

                      • Linan
                        • May 2004
                        • 89

                        #12
                        Dag 5:
                        Idag tog jag bort hanen från ynglena efter råd från Flaxx här i tråden. Dom sitter fortfarande kvar med huvudena uppe i skumboet, men gulesäcken verkar börja försvinna nu. Vissa är nästan genomskinliga.

                        Idag började jag också mata med liquifry, några droppar som fick lösa upp sig i vattnet. Hoppas detta räcker de första dagarna, tror inte jag fått några infusorier i min burk med hö. Tog endå vatten från ett kärr här i närheten, men det ser så rent och..tomt ut. Ser inga smådjur som rör sig.

                        Hur gör ni med rengöring av yngelburken de första dagarna? det blir ju rejält skitigt nu när det inte är någon cirkulation och man bara matar på. vågar inte stoppa ner någon liten slang heller för att göra ett litet vattenbyte, dels för att jag kanske får med lite yngel, och dels för att så fort jag bryter ytspänningen så verkar skumboet lösa upp sig mer. Brukar det vara så?

                        Kanske måste starta en ny tråd med alla frågor?

                        Ska ner till fiskarna lite senare under dagaen, återkommer om det hänt något kul!

                        Lina

                        Kommentar

                        • JagBaraMal
                          • November 2008
                          • 79

                          #13
                          Undvik vattenbyten sålänge du kan, dag 10-13 bör du börja. När man börjar byta vatten kommer yngel att dö efterhand, går inte att undvika helt. Bästa är att ta vatten ifrån ett annat kar och använda vid vattenbyten. Ännu bättre är det om du har möjligthet att tillverka en droppfunktion så att det nya vattnet sakta droppar ner i karet. Lite överkurs
                          Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

                          Kommentar

                          • Linan
                            • May 2004
                            • 89

                            #14
                            Dag 7:
                            Nu är ynglena ungefär 3 dagar gamla. Alla gulesäckar är borta och de simmar runt lite, men mest sitter de mot väggarna och hänger. Hanen tog jag bort igår och då började jag även droppa i ett par droppar liquidfry. Efter det ser jag en massa små små vita maskar, någon millimeter stora, är det meningen att ynglena ska äta upp dom? Kommer dom från maten, eller har dom bildats nu då det inte finns någon pump och vattnet börjar bli lite guckigt? Frågorna hopar sig, man blir ju lite extra orolig när det är första gången.

                            Jag tog bort pumparna från alla akvarium med hanar i, och vips så har alla börjat bygga skumbon för fullt. Men jag tror jag väntar med att para dom, får se hur många som klarar sig från första kullen först..

                            Jag återkommer.

                            Lina

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              jag fyller endast på med ''akvarievatten'', jag väntar ett väldigt bra tag innan jag ''städar''. jag fyller på när det kanske avdunstat någon cm. stora byten med färsk vatten kommer göra så att många dr. och hos mig dör inte så många när jag gör så. har märkt att mer ''skitig'' botten blir desto mer mat bildas det. har hos mina ''alla'' små luftslangar med en syresten. och ibland har jag doppvärmare beroende storleken på byttan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...