Kampfisk+Palettciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av Flaxss
    så kanske det är, Makropod har ju också ett annat namn som just är Paradisgurami. det är ju samma familj. Kampgurami tyckte jag lät snygg!!

    jag läste det i en bok att kampfiskarna vi köper härstammar just från dom som från början var framodlade för att vara extra aggressiva. jag själv har haft 2hanar i ett större kar av splendens.
    Om det är så, så har nog den överdrivna aggressiviten försvunnit nu, bland de stammar som har odlats i Sverige (och resten av Europa) i många generationer, och som bara varit avsedda som akvariefiskar. Om man slutar med selektiv avel så återgår de väl till sitt naturliga utseende och beteende, om jag inte är ute och cyklar helt, och här avlar man ju inte på aggressiviteten.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Klematis
      • March 2008
      • 60

      #17
      Jag har haft en kampfisk hane, som tyvärr är död nu. Den fungerade ganska bra i mitt akvarium men både palletciklider, scalarer mm. Den som var styggast med kampfisken var slöjdstjärten som ser så snäll ut, men älskar att tugga på andras fenor. Men den som tog dör på kamfisken var hans hona. Vi trode att de skulle trivas i sällskap men så var det inte.
      klematis

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #18
        har också haft en hona som skadat en hane rejält, dock inte dödat. och dom trivs bra tillsammans nu. det gäller att ha 1hane och flera honor,gärna EN biffig hona och ett par mindre honor. så brukar det funka bra.

        Kommentar

        • Klematis
          • March 2008
          • 60

          #19
          Jag hade en av varje. Jag har alltid trott att honorna varit väldigt grå och tråkiga men det finns ju honor med väldigt fina färger. Jag tycker att de är ganska tillbakadragna, gömmer sig uppe bland ytväxterna. Synd när de är så tjusiga!!
          klematis

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #20
            visst finns det honor som är vackra, finns honor som har exakt samma färger som hanarna. mina honor är inte tillbakadragna och gömmer inte sig. men då har ju jag också 3-8honor per hane och då blir det liv i luckan än om man bara har ett par.

            att ha ett par är inte att rekommendera.

            sedan tar det en tid innan honorna har kommit till rätta, det tar oftast någon vecka innan hanen och honan beter sig normalt.

            Kommentar

            • Klematis
              • March 2008
              • 60

              #21
              Jag köpte hanen först så han var ensam ganska länge innan jag köpte en hona. De blev aldrig ett par även om hanen försökte så gott han kunde!!
              klematis

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #22
                Ursprungligen postat av Klematis
                Jag köpte hanen först så han var ensam ganska länge innan jag köpte en hona. De blev aldrig ett par även om hanen försökte så gott han kunde!!
                kampfiskar är inga parfiskar så det är inte så konstigt. därför är det inte att rekommendera att dom är i par. till en hane är det bra att ha som minst 3honor gärna runt 6-8honor.

                Kommentar

                • Klematis
                  • March 2008
                  • 60

                  #23
                  När man köper fiskar så brukar de i affären alltid vara så noga med att den är en stimfisk, de ska vara i par, men när det gäller kampfiskar så verkar det som om de gärna säljer en och en utan att rekommendera honor till hanen. Trode länge att det inte fanns honor att köpa.
                  klematis

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #24
                    Ursprungligen postat av Klematis
                    När man köper fiskar så brukar de i affären alltid vara så noga med att den är en stimfisk, de ska vara i par, men när det gäller kampfiskar så verkar det som om de gärna säljer en och en utan att rekommendera honor till hanen. Trode länge att det inte fanns honor att köpa.
                    hur menar du?

                    kampfisk är ingen stimfisk, och vad en del affärer säger kan man inte lita på alltid. att kampfiskar säljs en och en i affären är att dom inte vet att man kan ha honor till den. exempel på att en del affärer inte kan nåt är detta... jag skulle köpa två kampfiskar (hanar) och personen la dom i samma påse (och även dena minsta påsen).

                    Kommentar

                    • Klematis
                      • March 2008
                      • 60

                      #25
                      Jag har upplevt att de nästan alltid vill/rekommenderar att man köper stim av den/par av andra sorter. När det gäller Kampfiskar säger de alltid att man inte kan ha två hanar men de nämner inte att man kan ha honor ihop med hanen. Sedan är det ju så att man ska ta reda på saker själv. Annars tycker jag att personalen i de affärer jag handlar i är kunniga och hjälpsamma.
                      klematis

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #26
                        Ursprungligen postat av Klematis
                        Jag har upplevt att de nästan alltid vill/rekommenderar att man köper stim av den/par av andra sorter. När det gäller Kampfiskar säger de alltid att man inte kan ha två hanar men de nämner inte att man kan ha honor ihop med hanen. Sedan är det ju så att man ska ta reda på saker själv. Annars tycker jag att personalen i de affärer jag handlar i är kunniga och hjälpsamma.
                        det är ju självklart att man ska köpa ''ett stim'' av stimfiskar och ''ett par'' av parfiskar.

                        och ja du kan inte ha två hanar av slöjkampfisk (betta splendens odlingsform)i samma kar. att de inte nämner att man kan ha honor ihop är att dom säkert inte vet. men vad det har med saken att göra vet jag inte.

                        jag själv brukar inte lita allt för mycket vad dom säger i zoobutikerna. i renodlade akvariebutiker är det en annan femma.

                        Kommentar

                        • Samarin4
                          • December 2008
                          • 227

                          #27
                          MIn kampfisk är ganska lugn och inte aggressiv alls. Den har inte heller hamnat i "bråk" med andra fiskar. Bara med min Klippräka. Den fungerar även bra ihop med min Eldstjärt.

                          Jag har haft Kampfisk med Fjärilsciklid och det fungerade bra. Men Fjärilsciklider är ganska svåra att se könet på. Jag tror det helt beror på fisken också. T.ex mina kampfiskhonor är nog det aggressivaste som finns, speciellt mot varandra. Min Ancistrus och min Eldstjärt tycker inte om varandra ( har aldrig gjort det heller)

                          Men en del fiskar innebär ju en stor risk, t.ex barber och kampfiskhane är ju ingen fin kombination. Men Ciklider är ju ganska lugna, Paletterna vet jag är aggressiva under lekperioden o sånt. Men jag undrar fortfarande- Går det att ha någon ciklid med Kampfiskarna?
                          http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                          uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                          Kommentar

                          Arbetssätt...