Kampfisk+Palettciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samarin4
    • December 2008
    • 227

    Kampfisk+Palettciklid?

    Är detta en kombination som fungerar?
    http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
    uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Nej...
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Samarin4
      • December 2008
      • 227

      #3
      HUr kommer det sig?
      http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
      uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Paletterna kommer käka upp Kampfiskens långa fenor

        Framför allt vid lek blir Paletter väldigt revirhävdande och Paletter leker konstant
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Samarin4
          • December 2008
          • 227

          #5
          Är Paletterna verkligen så aggressiva även när de inte leker, och när de leker håller de sig inte till en viss del av Akvariet hela tiden då?

          Finns det någon annan fisk man kan ha ett par utav som fungerar med Kampfiskarna?
          http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
          uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Samarin4
            Är Paletterna verkligen så aggressiva även när de inte leker, och när de leker håller de sig inte till en viss del av Akvariet hela tiden då?

            Finns det någon annan fisk man kan ha ett par utav som fungerar med Kampfiskarna?
            Det är lite olika hur aggressiva Paletter är men även när de inte leker har de revir som de vaktar för sitt liv.
            Hur stort reviret är beror oxå på men våra Paletter "ägde" nästan halva 450L
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Samarin4
              • December 2008
              • 227

              #7
              Haha aja, får väl glömma den tanken.

              Men finns det ingen annan fisk jag kan ha med Kampfiskar. T.ex Fjärilsciklider eller Något annat?
              http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
              uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Samarin4
                Haha aja, får väl glömma den tanken.

                Men finns det ingen annan fisk jag kan ha med Kampfiskar. T.ex Fjärilsciklider eller Något annat?
                Nu har vi inte haft så många ciklider men den fredligaste ciklid vi haft har varit Apistogramma agassizii (Regnbågsciklid). Lite svåra att få att äta men våra älskade cyklops
                De rörde aldrig någon annan invånare.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Samarin4
                  • December 2008
                  • 227

                  #9
                  Det är en fin fisk iallafall

                  Men finns det absolut inga andra fiskar som går ihop med Kampfisken?

                  Tack för dina svar hittills!
                  http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                  uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Tyvärr så är det ju så att i samma härva som man köper kampfisken, så väljer man att bara ha väldigt fredliga fiskar. Därför funkar inte de flesta ciklider eeftersom de är revirhävdande och skulle ge kampfiskarna fett med spö.

                    Detta är anledningen till att jag tyckte du skulle köpt någon liten gurami istället för kampfisken, guramis är tåligare.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      fast jag tror inte vi har diskuterat kampfisk innan.

                      i en tråd var det Samarin4 som själv föreslog kampfisk.


                      sedan att gurami är tåligare än kampfisk är sak samma.

                      som sagt köper kampfisk så är man begränsad. och är bäst att ha i art-kar.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Se´n ska man väl tillägga att det beror kanske lite på vilken kampfisk (som väl egentligen är en gurami, finns ju andra fiskar som går under namnet gurami som har samma kroppsform) man köper. Den framodlade slöjkampfisken kan få det svårt ja. Kampfiskar och guramis överhuvudtaget är väl inga Schumachers, men slöjkampfiskens onaturligt långa fenor gör dem långsammare än vanligt, och fenorna är väldigt ömtåliga.

                        Får man däremot tag i en (enligt mig) betydligt finare normalfenad variant kan det gå bättre. Betta imbellis (som jag har hört kan vara vildformen av slöjkampfisken, Betta splendens) är en vacker fisk.

                        Se´n så har det ju en del med storleken på akvariet, och inredningen att göra. Har man mycket växter, särskilt vid ytan, så att kampfisken kan gömma sig, så kan det nog funka, om inte akvariet är alldeles för litet.

                        Kampfiskens släkting makropoden (paradisfisk) är nog lättare att ha med paletter. Den är enligt min erfarenhet betydligt mer framåt och tålig än kampfisken, och kan t.o.m vara rätt aggressiv själv, så paletterna kör nog inte med den lika lätt. Men fiskar du kan ha med kampfiskar? Tja, fredliga bottenlevande fiskar som pansarmalar t.ex, en del stimfiskar (som inte är fenbitare), ungfödare, och så. Finns ju såklart en del ciklider du kan ha, men återigen så har det med inredning och akvariets storlek att göra. Men fredliga ciklider som kan funka är nyckelhålsciklid, Anomalochromis thomasi, Apistogramma (har själv ett regnbågsciklidpar, dock inte med kampfiskarna), bolivianska fjärilsciklider, och så.

                        Jag har för övrigt ett palettpar i ett 240-liters, och de har nyss lekt. Än så länge håller de sig runt lekplatsen, och motar bara undan de fiskar som kommer nära, men vi får väl se hur det går när ynglen är frisimmande.
                        Senast redigerad av Shepard; 14 February 2009, 14:35.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Se´n ska man väl tillägga att det beror kanske lite på vilken kampfisk (som väl egentligen är en gurami, finns ju andra fiskar som går under namnet gurami som har samma kroppsform) man köper. Den framodlade slöjkampfisken kan få det svårt ja. Kampfiskar och guramis överhuvudtaget är väl inga Schumachers, men slöjkampfiskens onaturligt långa fenor gör dem långsammare än vanligt, och fenorna är väldigt ömtåliga.

                          Får man däremot tag i en (enligt mig) betydligt finare normalfenad variant kan det gå bättre. Betta imbellis (som jag har hört kan vara vildformen av slöjkampfisken, Betta splendens) är en vacker fisk.

                          Se´n så har det ju en del med storleken på akvariet, och inredningen att göra. Har man mycket växter, särskilt vid ytan, så att kampfisken kan gömma sig, så kan det nog funka, om inte akvariet är alldeles för litet.

                          Kampfiskens släkting makropoden (paradisfisk) är nog lättare att ha med paletter. Den är enligt min erfarenhet betydligt mer framåt och tålig än kampfisken, och kan t.o.m vara rätt aggressiv själv, så paletterna kör nog inte med den lika lätt. Men fiskar du kan ha med kampfiskar? Tja, fredliga bottenlevande fiskar som pansarmalar t.ex, en del stimfiskar (som inte är fenbitare), ungfödare, och så. Finns ju såklart en del ciklider du kan ha, men återigen så har det med inredning och akvariets storlek att göra. Men fredliga ciklider som kan funka är nyckelhålsciklid, Anomalochromis thomasi, Apistogramma (har själv ett regnbågsciklidpar, dock inte med kampfiskarna), bolivianska fjärilsciklider, och så.

                          Jag har för övrigt ett palettpar i ett 240-liters, och de har nyss lekt. Än så länge håller de sig runt lekplatsen, och motar bara undan de fiskar som kommer nära, men vi får väl se hur det går när ynglen är frisimmande.
                          fast Kampfisk är väl ingen Gurami?

                          det är ju som du säger att en med normala fenor kan klara sig lättare, plus får du tag på en vildform eller vildfångad betta splendens så är den också mindre aggressiv allmänt. man kan faktiskt ha 2hanar av splendens i ett stort kar om det är vildfångad eller vildform.

                          makropod är mycket agressivare än kampfisk enligt mig. en Markopod tar ju lätt ihjäl en kampfisk hane.

                          ungfödare hade inte jag haft med kampfisk. jag har för mig jag skrev någonstanns om vilka andran labyrint fiskar som funkar med kampfisk.

                          hittade inlägget och då skrev jag så här

                          ''hos mig har dessa fiskar funkat med Kampfisk

                          Honungsgurami
                          Mosaikgurami
                          Blågurami
                          men dom kan jaga kampfisken och ''hugga'' till.

                          dessa har kampfiskar varit elaka mot
                          Pygmegurami
                          Knorrandegurami
                          Lakritsgurami

                          dessa har bråkat eller skadat kampfiskar och också dödat
                          Bandgurami
                          Dvärggurami
                          Läppgurami ''

                          ciklider med kampfisk har jag ingen erfarnhet, men dom flesta stimfiskar över 3-5cm funkar. och alla bottenlevande. och alla snälla fiskar i samma storlek. och större snälla fiskar som inte har vackra fäger eller långa fenor.

                          det som inte funkat hos mig är
                          fiskar under 3cm och mindre snälla fiskar med långa fenor. och ungfödande.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Flaxss
                            fast Kampfisk är väl ingen Gurami?

                            det är ju som du säger att en med normala fenor kan klara sig lättare, plus får du tag på en vildform eller vildfångad betta splendens så är den också mindre aggressiv allmänt. man kan faktiskt ha 2hanar av splendens i ett stort kar om det är vildfångad eller vildform.

                            makropod är mycket agressivare än kampfisk enligt mig. en Markopod tar ju lätt ihjäl en kampfisk hane.

                            ungfödare hade inte jag haft med kampfisk. jag har för mig jag skrev någonstanns om vilka andran labyrint fiskar som funkar med kampfisk.

                            hittade inlägget och då skrev jag så här

                            ''hos mig har dessa fiskar funkat med Kampfisk

                            Honungsgurami
                            Mosaikgurami
                            Blågurami
                            men dom kan jaga kampfisken och ''hugga'' till.

                            dessa har kampfiskar varit elaka mot
                            Pygmegurami
                            Knorrandegurami
                            Lakritsgurami

                            dessa har bråkat eller skadat kampfiskar och också dödat
                            Bandgurami
                            Dvärggurami
                            Läppgurami ''

                            ciklider med kampfisk har jag ingen erfarnhet, men dom flesta stimfiskar över 3-5cm funkar. och alla bottenlevande. och alla snälla fiskar i samma storlek. och större snälla fiskar som inte har vackra fäger eller långa fenor.

                            det som inte funkat hos mig är
                            fiskar under 3cm och mindre snälla fiskar med långa fenor. och ungfödande.
                            Jo, det är den nog. De fiskar du räknar upp (pygmégurami, knorrande gurami, och lakritsgurami), som kampfisken varit aggressiv mot (förmodligen på grund av nära släktskap), räknas, i alla fall enligt deras handelsnamn, till guramis, och då borde kampfisken (och makropoden) också göra det, eftersom de, om man tittar på kroppsformen och munnen, borde vara väldigt nära släkt. Det är väl bara så, att kampfisk och makropod inte har fått ordet "gurami" i sitt namn, men skulle nog precis lika gärna kunna kallats kampgurami och paradisgurami.

                            Ja, angående aggressiviteten, att kampfisken har ett rykte om sig att döda varandra, kan ju ses i dess handelsnamn, men jag tror att det namnet, och aggressiviteten, härstammar från de fiskar som faktiskt tyvärr används till "fiskkamper" och där de förmodligen, som med kamphundar, avlar på de aggressivaste individerna. Här i Sverige sysslar vi inte med så´nt som tur är, och svenskodlade kampfiskar har jag en känsla av är betydligt fredligare mot varandra än de som odlas fram till kamper i Asien. Därmed inte sagt att flera hanar kan hållas tillsammans i små akvarier, det ska man nog undvika, även om jag har fattat det som att det kan funka, i fall där t.ex affärer har trott att alla varit honor, men där det funnits hanar med. Slöjkampfiskarnas fenor blir ju dessutom fort söndertrasade när de slåss, och bidrar väl till att de stryker med. De kortfenade vildformernas fenor är nog betydligt tåligare.

                            Ja, makropoden verkar vara naturligt mer aggressiv än kampfisken, även mot andra fiskar. Därför tror jag den är ett bättre sällskap till paletter än vad kampfisken är. Och dess lyrstjärt är naturlig, och hämmar inte fisken, till skillnad från slöjkampfiskens fenor.
                            Senast redigerad av Shepard; 14 February 2009, 17:26.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Jo, det är den nog. De fiskar du räknar upp (pygmégurami, knorrande gurami, och lakritsgurami), som kampfisken varit aggressiv mot (förmodligen på grund av nära släktskap), räknas, i alla fall enligt deras handelsnamn, till guramis, och då borde kampfisken (och makropoden) också göra det, eftersom de, om man tittar på kroppsformen och munnen, borde vara väldigt nära släkt. Det är väl bara så, att kampfisk och makropod inte har fått ordet "gurami" i sitt namn, men skulle nog precis lika gärna kunna kallats kampgurami och paradisgurami.

                              Ja, angående aggressiviteten, att kampfisken har ett rykte om sig att döda varandra, kan ju ses i dess handelsnamn, men jag tror att det namnet, och aggressiviteten, härstammar från de fiskar som faktiskt tyvärr används till "fiskkamper" och där de förmodligen, som med kamphundar, avlar på de aggressivaste individerna. Här i Sverige sysslar vi inte med så´nt som tur är, och svenskodlade kampfiskar har jag en känsla av är betydligt fredligare mot varandra än de som odlas fram till kamper i Asien. Därmed inte sagt att flera hanar kan hållas tillsammans i små akvarier, det ska man nog undvika, även om jag har fattat det som att det kan funka, i fall där t.ex affärer har trott att alla varit honor, men där det funnits hanar med. Slöjkampfiskarnas fenor blir ju dessutom fort söndertrasade när de slåss, och bidrar väl till att de stryker med. De kortfenade vildformernas fenor är nog betydligt tåligare.

                              Ja, makropoden verkar vara naturligt mer aggressiv än kampfisken, även mot andra fiskar. Därför tror jag den är ett bättre sällskap till paletter än vad kampfisken är. Och dess lyrstjärt är naturlig, och hämmar inte fisken, till skillnad från slöjkampfiskens fenor.
                              så kanske det är, Makropod har ju också ett annat namn som just är Paradisgurami. det är ju samma familj. Kampgurami tyckte jag lät snygg!!

                              jag läste det i en bok att kampfiskarna vi köper härstammar just från dom som från början var framodlade för att vara extra aggressiva. jag själv har haft 2hanar i ett större kar av splendens.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...