Betta edithae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #16
    Ursprungligen postat av aronman
    Min hona har dött

    Hon såg inte alls bra ut igår när jag hade suttit och kollat en stund låg på sidan till och från.
    Får försöka få fatt i en ny hona snarast då.

    För att återgå till tråden.
    Zoomässan hade Betta imbellis inne igår och vanlig splendes men inga andra vad JAG såg iallafall men ägaren verkade som att han mer än gärna tog hem lite mer udda betta arter om man bara frågade honom, så ring dit innan och beställ om du vill vara säker på nån art du är sugen på.

    Han nämnde nån art som han hade haft inne som kostade över 2500:-/paret
    Kanske inget att börja med direkt :P
    menar du den nya honan du köpte? det var ju tråkigt att den dog, men du borde väl kunna få en ny ?

    tyvärr är min ekonomi väldigt tajt nu så jag har inte råd att åka och handla. men det var väldigt trevligt att hitta en som gillar Betta arter. när jag väl kan så blir det ett besök där. 2-3tusen för paret hade jag gärna köpt om jag hade haft pengarna.

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #17
      Ursprungligen postat av aronman

      Han nämnde nån art som han hade haft inne som kostade över 2500:-/paret
      Kanske inget att börja med direkt :P
      2500 låter överdrivet, Betta macrostoma och Betta rubra är väl de dyraste och de går väl på strax under 2000kr paret tror jag, fast jag kan ha fel. Betta macrostoma är ju oerhört vacker men ingen nybörjar-Betta direkt. Betta rubra sägs dock vara lätt.
      Senast redigerad av oaken; 09 February 2009, 15:12.

      Kommentar

      • aronman
        • October 2008
        • 79

        #18
        Ursprungligen postat av oaken
        2500 låter överdrivet, Betta macrostoma och Betta rubra är väl de dyraste och de går väl på strax under 2000kr paret tror jag, fast jag kan ha fel. Betta macrostoma är ju oerhört vacker men ingen nybörjar-Betta direkt. Betta rubra sägs dock vara lätt.
        Ska inte svära på att jag hörde rätt, men det var nånstans i de trakterna kring 2000:-

        Får se hur jag gör med att kontakta zoomässan ska ta lite tester i karet först, men alla andra fiskar mår ju bra, jaja.

        //Andreas

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          jag kollade i karet idag och kunde inte hitta honan, hanen är framme men honan ser jag inte. får väl leta nogare kanske ligger och trycker någonstans. hanen har börjat bli mer nyfiken.

          Kommentar

          • aronman
            • October 2008
            • 79

            #20
            Hej alla!

            Mitt "par" som jag haft i tre-fyra veckor började jag mer och mer misstänka vara två hanar, då de inte alls ville veta av varandra och kunde inte se någong könsskillnad på de två.

            Åkte iväg till zoomässan och köpte mig en ny edithae som såg helt ut som en hona.

            Dagen därpå, gick en av hanarna och tuggade och har gjort det ett par dagar nu!
            Smyger runt själv i bakgrunden väldigt defensiva färger och "fenuppsättning"

            Hur går det med dina flaxss, hittade du honan?

            Nån som har nåt tips på hur jag ska göra med hanen om jag vill spara några yngel, har inget tomt kar eller möjlighet att starta upp ett till akvarium.
            Kan man få honom att spotta i en sån där födkasse som man ofta använder till ungfödare och låta ynglen gå där i nån vecka så de slipper på tetra eller ciklidmat?

            /Andreas

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #21
              Ursprungligen postat av aronman
              Nån som har nåt tips på hur jag ska göra med hanen om jag vill spara några yngel, har inget tomt kar eller möjlighet att starta upp ett till akvarium.
              Kan man få honom att spotta i en sån där födkasse som man ofta använder till ungfödare och låta ynglen gå där i nån vecka så de slipper på tetra eller ciklidmat?

              /Andreas
              En födkasse blir förmodligen alldeles för stressande. Det räcker dock med ett akvarium på runt tio liter (med mycket växter, typ javamossa). Finns plastakvarium i den storleken för under en hundring.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #22
                Ursprungligen postat av aronman

                Hur går det med dina flaxss, hittade du ho
                japp hittade honan sen, dock är dom döda då dom inte klarade av allt som hände när karet läckte. har inte köpt några nya även om det nog kommer bli det.

                Kommentar

                Arbetssätt...